Veckobrev 6 – Hua Hin

Det har varit full fart med olika thaiteman under veckan.

Förskolan och F-klass fick prova på att göra batik. De knöt och färgade egna plagg som fick torka  i vinden för att sedan kunna tas hem. Alla var mycket nöjda med sina fina kreationer. År 1-3 fick med hjälp av vår maid en djupdykning i smaskiga thaifrukter. De fick lära sig att uttala namnen och även bedöma smaken genom att rita smileys med glada eller ledsna munnar. Favoriten var inte helt oväntat mango.

År 4-9 for iväg i tuktuk till en närbelägen yogastudio för en timmes träning i både andning och rörelser. Passet avslutades med att alla fick måla mandalas med ett medvetet begränsat antal pennor så att man fick träna att använda sitt tålamod.

På storsamlingen bjöd vi upp föräldrarna till dans. Barnen visade vår koreografi till låten ”Dansa Pausa” och sedan var det bara att hänga med för alla vuxna.

Förskola/ Barnklubb

Den här veckan fick vi tre nya kompisar till vår grupp. Jättehärligt! Det har inneburit att vi lekt många namn- och lärakännalekar. De nya barnkonstellationerna har också inneburit nya typer av rollekar med barnen som aktörer samt nya lekar med duplo och playmobil. Vi har bland annat “suttit på bryggan och metat” och “åkt hiss”. Det är verkligen intressant att se hur barnen utvecklas och att lekande går vidare även när förutsättningarna förändras.

Förskoleklass

Vi har jobbat vidare med thaifrukter och smakat på malakå, farang, mala kå och lam jam. Spännande smaker och roligt att få se frukt man vanligtvis inte ser hemma i Sverige. Vi har sjungit en fruktsång på thai och lekt pollamai-roam(fruktsallad).

Vi har jobbat med matte i form av att skriva siffror, löst mattesagor och repeterat siffrorna med kroppen som vi lärde oss på dansmatten.

År 1-3

Massor av spännande saker har hänt den här veckan. Vi hittade ju en flaskpost för tre veckor sedan! Nu kom Mange Träskdotter till skolan och berättade för klassen vad han behöver hjälp med inför sitt möte med byggnadsnämnden i Hua Hin. Direkt efter besöket började eleverna planera och rita upp hur deras modeller för mangroveträsket ska se ut. Vilken arbetsglädje!

Vi har även tittat på nyheter som vi sedan diskuterat, några har spelat engelskaspel där det tränats ordkunskap, några barn har funderat över skillnaden mellan mossor och lavar, andra har arbetat med multiplikationstabeller via appar men alla har tränat läsning 15 minuter varje dag.

År 1-3

Förutom våra egna planeringar har vi arbetat gemensamt med att skriva sagor. Vi använde oss av ett “Hinderschema”. Meningen är att man ska fylla i detta schema innan man skriver sin saga. I Schemat fyller man i huvudpersonen, ett problem, en lösning och ett slut. Vi har arbetat två och två och fick fantastiska sagor som vi läste högt för varandra.

Många arbetar också med rymden så vi tog en gemensam lektion med några filmer och snack om solsystemet. Många intressanta diskussioner blev det.

 År 4-5

Ännu en vecka som går mot sitt slut. Tiden här på skolan går så fort för det händer så mycket. Förutom yogautflykten har vi kört ett hårt pass med cirkelträning på torsdagens idrottspass. Vi pratade träningslära: varför vi behöver röra på oss och vad som händer i kroppen när vi rör på oss. Vi pratade vilopuls, arbetspuls och maxpuls och därefter hade vi intervaller där vi fick ta vår puls och jämföra.

Dessutom har vi hunnit  med att diskutera vattnets olika former och kretslopp, pratat om Dalai Lama, diskuterat veckans nyheter och pratat engelska. Vi pratar också mycket om skillnaden på olika texttyper och vad man behöver tänka på när man skriver olika slags texter.

Vokaler och dubbelteckning repeteras en hel del för det är inte helt enkelt med stavning. Idag avslutade vi med att kolla på begreppen källkritik, nätetik och vad som egentligen gäller med de bilder som finns ute på nätet.

År 6-9

Eleverna i 6:an övat på att skriva argumenterande och berättande texter. De har också fått prova på att skriva ett gammalt nationellt prov i svenska som förberedelse inför nationella proven i april. Vissa har tränat på att skriva meningar, med beskrivande adjektiv, synonymer och liknelser.

Eleverna i 7:an har jobbat mycket med SO. I historia har dem fördjupat sig i flodkulturernas era och franska revolutionen. I geografi har dem lärt sig om Sveriges landskap och Europas länder och huvudstäder.

Niorna har breddat sina kunskaper i spanska och särskilt i grammatik, med reflexiva verb och imperativformen. De har dessutom börjat planera nästa veckas idrottspass, då de måste hålla i ett sånt och kunna reflektera och berätta om muskler, skador, puls, kost och strechning.

Nästa vecka

Idrott

Mån: F-3

Tis: 4-9

Ons: F-3

Tor: 4-9

Alla kommer ombytta i idrottskläder, ombyte med sig. Glöm inte idrottsskor (extra viktigt på måndag och tisdag då vi har idrott på stranden), vattenflaska, badkläder, handduk/ sarong. Smörj in era barn med solkräm på morgonen.

Thaitema

På fredag är det kinesiska nyåret så vi tänker lära oss om det på skolan i veckan. Det kinesiska nyåret firas här i Thailand då det bor många thaikineser här.

Det är också alla hjärtans dag på onsdag och då önskar vi att alla barn och elever bär sin Sanuktröja.

Pop kan mai wan jan!

Önskar personalen på Sanuk