Veckobrev 6 – Hua Hin

Vår planerade friluftsdag på stranden i måndags fick vi tyvärr ställa in, så vi körde för fullt på gräsmattan på skolan istället, vilket fungerade toppenbra. Förhoppningsvis kan vi göra ett nytt strandbesök inom kort! Och så har vi firat det kinesiska nyåret – nu är det apans år – som också varit veckans djur! På storsamlingen i torsdags bjöds föräldrarna på ett medley med några olika ap-sånger med tillhörande spex. Hur härligt som helst!

Den här veckan har vi haft besök av en elev som går på Sanuk på Koh Lanta som visat hur man använder pojjor. Kul!

Alla barn hade också under veckan tagit reda på fakta om sitt kinesiska stjärntecken, ritat, färglagt och målat olika alster som visades upp. Fredagssamlingen hjälptes alla åt att göra alla-hjärtans-dags-kort med vårt RAR-arbete som grund. Vi hade även en mamma som hjälpte oss att ta det fina hjärtekortet (OTM foto) som vi lagt upp på fb och hemsidan.Vi har även avtackat flera elever som alla lämnar många ljusa minnen efter sig. Stort lycka till i framtiden och hoppas vi snart ses igen!

Inför nästa vecka!

All idrott är inställd under veckan, men ta med badkläder för dopp i poolen! På torsdagens storsamling kommer vi att tillverka pojor tillsammans. Men för att alla barn ska hinna få den hjälp som behövs är vi helt beroende av att ni föräldrar kan stötta i tillverkningen. Kom som du är, ta med ett glatt humör och så hjälps vi åt tillsammans!

Förskolan och förskoleklass

Bokstaven H är det som gäller denna veckan och då gör vi hjärtansdagskort. F-klassen arbetar i matten med antal, mycket och lite. Förskolebarnen har bekantat sig med formerna triangel, rektangel, kvadrat och cirkel. Barnen har ritat av sin hand och räknat fingrarna, det blev fem.

Åk 1-3

Vi läser just nu en jätterolig högläsningsbok, “Håkan Bråkans godbok”. Vi skrattar så mycket när vi läser den, härligt! Håkan Bråkan är verkligen speciell. Eleverna har skrivit sagor, tagit reda på fakta om järnåldern. I matten har vi jobbat mycket med algoritmer och begreppet skriftliga räknemetoder, i svenskan med ordklasser och i NO forskat mer om rymden och Big Bang.

Åk 3-4

Vi lämnar en härlig vecka bakom oss. En vecka med mycket idogt arbete för att hinna klart planeringarna. I NO har vi diskuterat vattnet och dess faser, sura och basiska ämnen, spännande men lite svårt. I Matten så arbetar några av eleverna med multiplikation och stora tal, även geometriska objekt och statistik. I svenskan har vi arbetat med ordklasserna substantiv, adjektiv och verb, samt berättande texter.

Vi har också haft intressanta diskussioner i fredags efter att vi sett “Lilla Aktuellt”. I ämnet samhällskunskap så ska eleverna läsa och skaffa sig kunskaper om nutidsorientering via nyheter. Det blir extra viktigt att hänga med på vad som händer i Sverige och världen nu när vi är i Thailand, eftersom det är lätt att hamna i en liten thailandsbubbla, vilket i och för sig är ganska skönt.

Åk 4-5

NO-ämnen och svenska har integrerats i veckan. Vi har bland annat fått ta del av två muntliga redovisningar; en om vatten och en om blodet och hjärtat. I och med dessa redovisningar har eleverna tränat på muntligt framförande med allt vad det innebär – introduktion, vad ska jag prata om, själva ämet och sedan ett tydligt avslut. Spännande,  lärorikt och mycket bra framfört! Vi har lärt oss mycket nytt tillsammans och av varandra!

Åk 6-8

Vi har jobbat med matte såklart och1800-talet med allt som hände då i SO. Kol i Kemi och läst om spänningar i Fysiken. Både mi Casa och la casa i spanskan samt ett recept och tillvägagångssätt som skall skickas som ljudfil hem till Sverige. Vi har pratat om vikten av biologisk mångfald och konsekvenserna om ekosystemen störs.. Fossila bränslens påverkan kopplat till växthuseffekten. Vi imponeras av hur mycket som faktiskt hinns med under en vecka. Det scannas hem arbeten på löpande band.

 

Ha en fin allahjärtans dag!

Pop kan mai!

Önskar personalen på Sanuk!