Veckobrev 5 – Huay Yang

Tiden börjar närma sig sitt slut på några elevers Thailandsvistelse, och vi har haft flera avtackningar denna vecka. Det blev många kramar och farväl.

Vårt RAR arbete fortsätter och vi fångar upp det vi ser i vardagen. Den här veckan har vi bland annat pratat om att dela med sig till varandra och var aktsam om skolans material. På förskolan har vi också tränat på att våga tro på sig själv och tycka om sig själv.

Förskolan/barnklubb

Vi har börjat jobba med djur som finns här i Thailand. Barnen kom på en massa olika djur. Hela veckan har vi skapat härliga djur i olika material och med olika verktyg. Vi har jobbat med lera, papper, pärlor, piprensare, limpistol mm. Under veckan har vi också sjungit mycket, samt tränat på “Petter och hans fyra getter” och “the Banana song” som vi visade upp för alla på storsamlingen. I leken är fantasin stor, det har byggts kojor, garage, en bilaffär, tatueringsstudion och restaurang där man också kunde beställa hämtmat. Det har skrivits menyer och tagits beställningar och mycket annat. En dag kom till och med en reporter från en tidning, som ställde frågor om hur det är att driva en restaurang.

Förskoleklassen

Den här veckan har vi fortsatt att utforska stora och små bokstäver. På vår alfabetsmatta har vi hoppat våra namn och vi har även haft några äldre elever till hjälp att hoppa korta meningar. Vi har även samarbetat kring substantiv och tillsammans läst ord på saker som finns i vår miljö. Nu sitter det lappar på fönster, bord, dörr, vägg mm både med stora och små bokstäver. Att lära medan man rör på sig är bra för både huvud och kropp!

Åk 1

Barnen jobbar på bra med sina planeringar från hemskolorna. De har bl. a lärt sig vad en recension är. Vi har läst sagan om Siddharta tillsammans och tyckt till, om den var bra eller ej, samt vad lärde vi oss av den. I matematik har vi jobbat med subtraktion med tiotalsövergångar, vilket inte alltid är så lätt. Barnen har även jobbat årstider/klimat. Vi har lärt oss att i Thailand finns det tre årstider. Den “blöta”, “svala” och den “varma”. Vi har också tillsammans tittat på kartan var Thailand ligger och pratat om de olika världsdelarna.

Åk 2

Det är viktigt att ha en mottagare till det man skriver och denna vecka har eleverna fått läsa upp sina sagor för de yngsta barnen på skolan. Vi har även arbetat vidare med rymden och tittat på och läst sagor om stjärnbilderna. Vi har arbetat praktiskt med volym där eleverna först har uppskattat hur mycket vatten som går i olika kärl och sedan mätt. Att skriva faktatexter om planeter och thailändska djur är också något som barnen tycker är roligt och spännande. Och så måste vi ju avsluta varje dag med “Simon says”, men barnen börjar bli för duktiga nu…

Åk 3-4

Denna vecka har haft inslag av många olika aktiviteter. Vi har tränat inför storsamlingen, då det blev teater och muntliga redovisningar kring frukter och hur de blir till. I tisdags var vi i byns tempel. Ett besök som väckte många frågor och funderingar, som vi diskuterat. Där gav vi gåvor och blev lyckönskade av en munk som skvätte vatten på oss. Inom matematiken har subtraktionens metoder och algoritm med växling finslipats. I svenska har vi repeterat de tre ordklasserna substantiv, adjektiv och verb och skrivit “femradingar”.  Det är härligt att se så mycket kreativitet och fantasi i gruppen.

Åk 5-9

Onsdagen bjöd på regn hela dagen och därmed möjlighet att ha “vattenkring”! Sällan har vi sett några så glada över regn. Vi har även varit i ett av byns tempel och besökt munkarna vilket var både spännande och lärorikt. Denna vecka har vi tackat av tre av våra vänner i gruppen. När vi tittar tillbaka på tiden här så ser vi hur mycket som har hänt och vi är alla överens om att vi kommer att sakna våra vänner här.

Ha en fin helg!

Hälsningar personalen på Sanuk