Veckobrev 47 – Huay Yang

Sanuk betyder ju att ha roligt och det har vi verkligen haft den här veckan! Förutom att alla elever ska hinna med sina arbeten från hemskolorna vill vi även att eleverna ska få en unik inblick i Thailands kultur, natur och religion.

Barnen har besökt Huay Yangs buddhisttempel. Det var ett spännande besök som började med att vi fick åka skolskjuts, som kördes av Mr Zack. Framme vid templet satte sig alla barnen på knä framför ett podium där det satt en munk. Monika fick hälla upp vatten i ett kärl och tända tre rökelsestickor. Munken mässade för oss och skvätte vatten på oss, så att vi skulle bli välsignade. Alla barnen fick ge gåvor till munken, som bestod av vatten, tvål och ett kuvert med pengar. Alla gåvor lades på en silverbricka innan munken tog emot dem, en i taget. När vi kom hem var det skönt med mat och ett dopp i poolen. På storsamlingen dramatiserade alla barnen vårt besök hos munkarna i templet.

På samlingen i måndags uppmärksammade vi det fruktansvärda som hänt i Paris. Flera barn hade hört talas om det och vi lät barnen få ställa frågor om det. Innan dagens slut hade vi en tyst minut då vi tänkte extra mycket på alla de som drabbats.

Under veckan har vi lärt oss alla veckodagar på thai, och att varje dag har en egen färg. Beroende på vilken dag man är född på så har man en egen färg.

Idrott

Vi har promenerat till stranden, det var svettigt att gå, men skönt att svalka fötterna när vi kom fram. På stranden tog vi hoppbilder, letade efter snäckor och byggde vallgravar. På torsdagspasset hade vi cirkelträning igen, som avslutades med ett dopp i poolen.

Skola

Barnen är duktiga att planera sina pass och hinner med det de ska göra. Det är en viktig del i lärandet att kunna ta ansvar och planera.

“Lgr 11 2.3 Skolans mål är att varje elev…                                                              

  • tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.

Förutom eget arbete har barnen har haft ett teoripass om Buddhismen. Vi har fått höra berättelsen om hur Siddharta blev Buddha. De har även fått se ett bildspel om Buddha. Efteråt återberättade och skrev skoleleverna om Buddha och om besöket i templet.

Förskola

Vi har fortsatt att jobba med mönster och former, och målat varsin “zentangle” bokstav. Vi har börjat med “Veckans språklek”, som denna vecka handlat om sammansatta ord. Vi har lekt med ord och tittat på vad som händer när man sätter ihop två ord och vilka nya betydelser de får. Vi har hört sagan om hur Siddharta blev Buddha och återberättat och skrivit med egna ord. På fredagssamlingen visade vi alla skolbarnen en ny massagesaga; “Gumman som lagade soppa”, som vi lärt oss.

Hälsningar

Personalen Sanuk