Veckobrev 47 – Hua Hin

Vilken fantastisk vecka! Så mycket vi gjort tillsammans. På samlingarna har vi lekt lekar som generalen och amöban. Vi har börjat öva på luciasångerna inför vårt luciatåg. Vi har tittat på nyheter och dessutom lärt oss mer om Thailand och dess geografi.

En lektion hade alla förskoleklassbarn och skolelever problemlösning i olika gruppkonstellationer. Vilka underbara matematiska diskussioner det blev och vad engagerade alla var! Grymt jobbat alla mattesnillen! Dessutom har barnen upp till åk 1 övat på tallinjen på skolgården och jobbat med geometriska former.

På tisdagens idrott spelade vi korgboll och lekte gammelgäddan. Torsdagens idrott hade vi inomhus eftersom det var åskväder. Vi lekte ko & hage, familjen på cirkus och elefanten & giraffen. Idrotten avslutades med avslappning till lugn musik.

De barn som började skolan efter höstlovet har haft genomgång om Buddhismen samt berättelsen om hur Siddharta blev Buddha.

Förskola och förskoleklass

Denna vecka har gått i matematiken och sagans tecken.

Barnen har skrivit/ritat klart sagan tillsammans med eleven i år 6. Så stolta när de redovisade på storsamlingen!

Vi har arbetat med många olika matematiska begrepp under veckan. Vi har hängt på de yngre eleverna när de arbetat med tallinjen och geometriska former.

Tallinjen arbetade vi med utomhus och ritade med kritor på marken. Vilket tal är treans granne? Vilket tal hamnar du på om du hoppar två steg fram?

Vi byggde olika geometriska former med kroppen, tandpetare och olika skapande material. Formerna vi pratat om är cirkel, triangel, kvadrat och rektangel.

I onsdags gjorde vi play doo- lera, det blev en hel del mätande med dl, msk och tsk. Vi har fått se en hel del fina tårtor och olika kakor med mönster.

Åk 1-3

Den här veckan har vi börjat arbeta med religion. Vi har framförallt gått igenom de tre största världsreligionerna Kristendom, Judendom och Islam. Vi har tittat på film, läst och svarat på frågor tillsammans i grupp.

I svenskan har vi arbetat med vokaler, konsonanter och dubbelteckning. Det gäller att lyssna noga om det är en kort eller lång vokal, inte helt enkelt. Vi har också läst ut vår högläsningsbok ”Zigge med Z”. Den var omtyckt av alla elever.

Positionssystemet, positionssystemet, positionssystemet…..oj, vad vi tränat på att säga det svåra begreppet. Dessutom har vi gjort praktiska övningar och spelat spel för att befästa positionssystemet. Förutom det har vi fortsatt träna på klockan och haft problemlösning. Åkurs 2 och 3 har också haft genomgång i multiplikation = en upprepad addition.

Åk 4-9

Denna vecka har vi i geografi arbetat med Sveriges natur och naturtillgångar. Ett karttest på landskapen har hunnits med. Vilka duktiga elever! De kan sina landskap bättre än fröken. En hel del buddhism och begrepp som nirvana, karma och samsara har det också blivit, då vi åker till templet nästa vecka. I NO har det arbetats med vatten, universum och hållbar utveckling.

En elev har haft i uppdrag att skriva en saga tillsammans med förskolebarnen. Ett projekt som varit mycket uppskattat av alla inblandade.

 

Övrigt

Glöm inte att fortsätta luskamma och behandla vid behov!

På tisdag nästa vecka åker vi till templet med de elever som inte varit där. Men det påverkar inte skoltiderna. Då vill vi att de eleverna har på sig sina skoltröjor och flickorna döljer knäna.

De som har fått luciakläder hem från skolan får tvätta och stryka kläderna eftersom de legat nerpackade ett helt år.

 

Njut av helgen!

Pedagogerna på Sanuk