Veckobrev  46 – Huay Yang

Efter en vecka av förberedelser och inskrivningsamtal fick vi äntligen öppna dörrarna till vår fina skola.

Vi har börjat varje skoldag med en gemensam morgonsamling, där har vi hälsat alla välkomna på Sanukvis, genom att säga: sawadee kaa/kap. Varje dag har vi också räknat på thailändska,  gjort namnlekar och olika lära-känna övningar, för att skapa en bra känsla och samhörighet i gruppen. På fredagssamlingen visade förskolebarnen en massagesaga för skolbarnen. Vi masserade varandra och tackade för massagen på thai.

Skolan jobbar utifrån något som kallas för RAR (respekt för andra, ansvar för dina handlingar, respekt för dig själv). Den här veckan har vi pratat om hur man vet att man har en vän, och vilka regler som ska gälla för oss på Sanuk i Huay Yang. I förskolan läste vi även om “Pricken” som undrar vad “olika” betyder egentligen.

På idrotten har vi lekt “pepparkakskull” och haft cirkelträning, med stationer som planka, springa snabbt och magisar. Alla barnen på skolan var med, nu är vi i olika åldrar mellan 4 och 15 år. Det blev svettigt efter ett tag, så då har vi förflyttat oss till poolen, där vi badat och haft kul. Några barn har tränat på simtagen.

Det har varit ett naturligt samspel mellan alla åldrar på skolan. På rasterna samlas alla och lekar och pysslar. Vädret har varit varmt och lite molnigt. Tur att vi har air-condition i alla skolhusen. Vår maid, Mrs Noch, har visat oss hur man gör blommor av sugrör, en kul uppgift som satte tålamodet på prov.

På torsdagens samling bjöds alla föräldrar in till vår storsamling. Vi visade hur vår samling går till, och vi lekte en lek tillsammans där vi hälsade på varandra på olika sätt. Allt i från eskimåpussar, vajningar till japanska bugningar.

Skolan

Arbetsron har varit på topp. Alla har kommit igång bra med sina enskilda planeringar och arbeten och har jobbat flitigt med dem. De kommer varje vecka att göra en veckoplanering över hur mycket de ska hinna med under veckan. Barnen har läst mycket och spelat olika spel, samtidigt som de lärt känna varandra.

Förskolan/F-klass

I förskolan/förskoleklassen har vi i vår lilla grupp ritat, pysslat med snäckor, pusslat, spelat rim-spel. Att bygga med plus-plus har varit populärt och även att bygga kojor. En eftermiddag byggdes två kojor ihop till att bli en enda stor – “Det är bättre att ha en som alla kan vara med i”. Varje dag har vi haft högläsning, och barnen har också velat träna på att läsa själva. Vi har även pratat om former och mönster, där vi letade upp olika saker på skolan i dessa former – vi kom också på att vattenmelonen som vi ätit var en triangel och att en bubbelpool är som en cirkel.

Hälsningar

Personalen på Sanuk