Veckobrev 43 – Hua Hin
Det är lyxigt att börja en arbetsvecka med avslappning, i måndags hade vi lugn muskelavslappning. Eftersom det var FN-dagen i onsdags så uppmärksammade vi det. Vi såg en film som handlade om barns rättigheter i världen och vad FN gör för att säkra dessa rättigheter. Efter samtal om barnkonventionen så målade vi barn i olika färger och satte upp barnen runt en jordglob. Den vackra globen är upphängd i matsalen.
I lite över en månad har vi arbetat med ett storyline som idag avslutades genom ett fantastiskt cirkusuppträdande på storsamlingen. Efter uppträdandet fortsatte storylineavslutet med redovisningar om djur. Vilket otroligt jobb F-5 har gjort i detta storyline, bra jobbat!
Veckan avslutades med en övning som heter “Fruktsalland” som går ut på att man sitter på stolar och byter stol snabbt med någon när “sin frukt” sägs. När man säger fruktsallad ska alla byta platser med varandra. Givetvis sa vi frukterna på thai.
I vår skaparverkstad så har vi passat på att halloweenpysslat lite också.
På idrotten så har vi haft friidrott och stafett. Vi hade kulstötning och längdhopp.
Förskola/ Förskoleklass
Vi avslutade förra veckan med att göra färdigt vårt tema om Bockarna Bruse, barnen har fick baka getspillning med flugor (chokladbollar med strössel) och bjöd de andra barnen på skolan.
Av trolldegen vi gjorde veckan innan har vi skapat svampar som barnen också har fått måla i valfri färg. Vi har läst en bok och sett en film om hösten samt skapat ett tittskåp till våra fina svampar. ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.” (Lpfö 98, rev.2010)
Förskoleklassen har påbörjat att undersöka stapeldiagram, vi gjorde en omröstning kring färger. Barnen fick lägga en kloss på den färgen som de tyckte mest om, på så sätt kan vi synliggöra för barnen hur ett stapeldiagram i praktiken utformas och kan avläsas. I läroplanen står det att vi ”…ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer.”
I vårt RAR-arbete som genomsyrar hela vår verksamhet har vi lyft frågor och tankar kring att vänta på sin tur och hur man kan främja ett gott samarbete.
År 1-3
Vi har haft mycket att göra i veckan i vårt storyline. I drygt en månad har vi forskat om djur, gjort näringskedjor, skrivit fakta, lärt oss om fotosyntesen, klimatzoner, vegetationszoner, världsdelarna, lärt oss olika kretslopp, vattnet och dess former och lärt oss om luft, atomer och molekyler, lösningar, blandningar och kemiska reaktioner etc och dessutom har vi byggt en värld till djuren, gjort djur av trolldeg, målat och limmat. Parallellt med detta arbete har vi tränat på cirkuskonster.
I veckan har vi fixat med det sista, haft genrep och övat på redovisningar. OCH det blev så bra! Alla ska vara riktigt stolta.
År 4-8
Denna vecka har eleverna som har jobbat med storyline lagt till sista detaljerna kring sitt arbete och övat inför sitt uppträdande och i biologi jobbar vi fortfarande med djur, myror, råttor och fåglar.
I engelska lär vi oss böja verb i nutid, i tredje person. I matematik jobbar flera av eleverna med geometri, area, omkrets och symmetri.
En elev har börjat jobba med medeltiden, i historia, medan andra elever lär sig vidare om tiden efter Gustav Vasa då hans söner tog över makten.
En av våra Sofia Distans- elever har övat på tekniken croquis och har målat av sin syster på ett väl proportionellt sätt.
Nästa vecka
Höstlov
Efter lovet så kommer förskolan/förskoleklass och Jessicas grupp ha idrott på måndagar och onsdagar. Orninas och Salimas grupp kommer att ha idrott på tisdagar och torsdagar. Några kommer alltså att ha idrott redan på måndag.
Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong
Ha ett trevligt lov så ses vi igen den 5 november klockan 08.30!
Önskar personalen på Sanuk