Veckobrev 41 – Hua Hin

På måndagens morgonsamling så gjorde vi “spegeln”. När man gör den övningen ska man vara både lugn och fokuserad. Den går ut på att man följer en kompis rörelser, precis som en spegel. På samlingarna har vi tittat på nyheter och gjort sorteringsövningar. Vi har ställt oss i rader, den som är född den första månaden på året först etc och vi har ställt oss i längdordning.

På storsamlingen redovisade Förskoleklass till åk 3 sitt thaitema “mangroveträsket” för alla på skolan + föräldrarna, bra jobbat! Förskoleklass och förskolan visade därefter upp en fin teatersaga om bockarna Bruse.

Vi har haft en del racketsporter på idrotten, pingis, badminton och strandtennis. De yngre har dessutom arbetat med vår fallskärm. Med den kan man göra många roliga saker som till exempel samarbetsövningar och namnövningar.

Förskola/ Förskoleklass

Vi hade ett mål den här veckan, att presentera ”Bockarna Bruse” på storsamlingen. Barnen har fått skapa horn till bockarna och vi har tillsammans skapat en scenografi av en bro och en å. Det blev en lyckad föreställning inför föräldrar, syskon och de andra på skolan.

Vi har ett pågående RAR-arbete, vi använder oss av Tio små kompisböcker.  Det är sagoböcker som tar upp olika dilemman som barn kan hamna i tillsammans med kompisar. Boken vi har lagt fokus på denna vecka heter Säg stopp. Vi pratade om att det är bra att använda sig av ordet stopp och sätta upp handen om man känner att någon kompis gör något tokigt.

Barnen från 4-6 kom förbi och läste för barnen på förskolan och förskoleklass, syftet var att de äldre barnen skulle få träna på att läsa för andra mottagare och att vi utökar ordförråden tillsammans.

År 1-3

Storylinearbetat har fortsatt för fullt i veckan och vi har arbetat mycket med både NO/biologi och SO/geografi. Vi har pratat om att vatten, solen och luften är källan till livet på jorden och att ingenting kan växa och leva utan dessa tre element. Vattnets kretslopp har vi gått igenom och det är förundrande att vi kan kanske dricker samma vatten som Gustav Vasa gjorde på 1500-talet ( i Sverige), kanske här också eftersom molnen rör sig. Vi har lärt oss om atomer och molekyler och skillnaden på en kemisk reaktion, lösning och blandning.

Vegetationskartor har gjorts över landet “sitt” djur lever i.

Eleverna i åk 3 har också lärt sig om var olika djur lever och varför. De har lärt sig begrepp som “kamouflage” och “naturligt urval”.

Vi har också hunnit med att arbeta med våra egna planeringar, matte, svenska och engelska.

År 4-8

Eleverna i år 4 och 5 har fortsatt jobba med storyline, med att söka fakta om ett land och med att rita klimatkarta och vegetationskarta över det landet.

I svenska skriver vissa elever återberättande texter, vissa elever lär sig mera om instruerande texter som till exempel recept och vissa elever jobbar med deckargenren.

I religion lär sig eleverna i år 8 mera om kristendom och islam. I historia jobbar lär vi oss mera om vikingatiden och om Gustaf Vasa.

I fysik jobbar år 6 med solsystemet, årstiderna och planeterna.

Nästa vecka

Idrott

Torsdag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Thaitema

Mangrovieträsk – tisdag

Förskolan och år 4-8 ska iväg till Mangrovieträsket. Alla har på sig sanuktröjor. Det är bra om alla har på sig lösa långbyxor då det kan vara en del mygg i träsket.

Tempelbesök – tisdag

F-klass och år 1-3 ska på tempelbesök. Alla har på sig sina sanuktröjor och byxor/kjol som täcker knäna.

 

Ha en underbar helg!

 

Önskar personalen på sanuk