Skip to content

Veckobrev 4 – Huay Yang

Veckobrev 4 – Huay Yang

Den här veckan har alla elever tågat bort till ett av Huay Yangs tempel. Det var fantastiskt att se hur alla elever visade respekt för hur man skulle bete sig i templet. Vi fick träna på hur man skulle visa vördnad för munkarna innan vi fick träffa dem. Munkarna var lika intresserade av oss som vi av dem och hade till och med en egen fotograf som förevigade vårt besök. Alla elever fick gå fram en och en för att lämna en gåva till munkarna för att själva få ta emot en amulett. På torsdagens storsamling berättade 1-2:an sagan om hur Siddartha blev Buddha och 1-3:an tog sedan vid framförandet med att med hjälp av foton berätta om vårt studiebesök. Modiga elever!

Hela skolan har också arbetat med vårt värdegrundsarbete RAR. Vi började med det första R:et som står för “respekt för andra. Vi har diskuterat, haft forumspel och skrivit. Många kloka tankar…

Förskolan/Barnklubb

Den här veckan har vi genom en liten dramatisering, berättat för barnen om hur prins Siddharta blev Buddha. En liten förberedelse inför tempelbesöket på fredag.

Vi har även fördjupat oss i vårat RAR arbete,  R – Respekt för sig själv! Även här gjorde vi pedagoger en dramatisering och sedan fick barnen göra en övning där de provade på att säga STOPP och JAG VILL INTE!  till sina kamrater. Nyttigt att tänka på VAD VILL/ TYCKER/ KÄNNER JAG.

I övrigt flödar kreativiteten på förskolan. Vi använder oss av återbruksmaterial i vårt skapande. Ett förbrukat flingpaket får ett nytt liv, tar en annan form. Fantasin är i fokus.

Förskoleklass

Veckan har gått i rasande fart och alla har arbetat på flitigt i sitt medhavda material. Vi har även samarbetat och arbetat konkret med bla trolldeg. Vi hjälptes alla åt att mäta upp och röra ihop degen och kom i kontakt med nya begrepp som dl och msk. Sedan gjorde alla “sin” veckans bokstav i trolldeg, vi har ljudat och övat på att känna igen bokstaven på alla de tänkbara sätt. Vi har klappat våra namn i stavelser, Ve-ro-ni-ca, lite klurigt men roligt. Många olika tärningsspel har det blivit då många har talraden 0-5 att arbeta med.

Att ta instruktioner och öva på prepositioner/ lägesord har vi gjort med våra roliga uppdragskort.

År 1-2

Nu är det verkligen mycket olika saker som pågår i vårt klassrum. Vi arbetar med allt från rymden till sagoskrivande med fyrfältare. Det har också varit mycket matematik, former färger, pengar och multiplikationstabeller.

Vi har tränat på att framföra vår redovisning inför alla föräldrar på storsamlingen. Det var väldigt pirrigt och nervöst men blev förstås toppenbra. Efteråt var alla barnen väldigt nöjda med att de vågade läsa berättelsen om hur Siddharta blev Buddha inför en stor publik.

En av våra elever avslutade torsdagen med att läsa första halvan av sin egen saga för oss andra. Så roligt när de är stolta över sina arbeten.

En annan favorit i veckan var vattengymnastiken. Så roligt och mycket jobbigare än vi trodde det skulle vara. Flera av barnen har redan bett om en repris.

År 2-3

Eleverna i år 2-3 arbetar mycket med skrivande i olika former. En del i gruppen startade den här veckan upp ett romanprojekt. De ska med hjälp av tydliga instruktioner skriva en berättelse. Projektet heter “Den hemliga dörren” och handlingen ska utspela sig på en skolan. Första uppgiften idag var att göra ett omslag och presentera huvudkaraktären i jagform. En elev i klassen är på väg att avsluta sin roman om “Den hemliga dörren” och vi andra hoppas på att få ta del av den och bli inspirerade.

Det letas fakta i böcker och på nätet för att skriva om Thailand, Buddha och olika slags djur. Inför torsdagens framträdande skrev två av elever också sitt eget manus med hjälp av fotografier.

År 3-5

Veckan har gått fort och barnen har arbetat på jättebra med sina planeringar. I tisdags utgick idrotten då vi var på tempelbesök men det blev lite rörelse i och med att vi promenerade fram och tillbaka. Väl tillbaka så fick eleverna skriva om sitt tempelbesök. På idrottstimmen på torsdagen värmde vi upp med dansen Macarena, sedan körde vi ett tabatapass. I detta pass växlade eleverna mellan två olika övningar per tabataintervall (man arbetar 20 sek, vilar 10 sek x 8).Vi körde tre intervaller. Idrotten avslutades med vattengymnastik i poolen.

Under denna vecka har eleverna tagit på sig att göra GOTD (Grej of the Day). Vi har fått lära oss mer om Mustanger (hästar) och idag fick gruppen mycket fakta om kaniner.

I gruppen har vi också arbetat med RAR både på gemensamma samlingar i gruppen med högstadiet men också i vår lilla grupp. Eleverna har fått ordspråk från Nalle Puh, och även dragit lappar med positiva ord som de fått presentera innan dagens slut. Jag är …. (smart, cool, speciell etc.).

År 5-9

Vi har ägnat lite extra tid åt buddhismen och tempelbesöket denna vecka. På idrotten har vi provat på tabata och vattengymnastik samt väckt den gamla dansen “Macarena” till liv igen. Eleverna har också under veckan utmanat varandra med diverse kluringar och gåtor av olika svårighetsgrad.

Nästa vecka

Nästa vecka är lite kortare än vanlig eftersom skolan är stängd på fredag på grund av att vi har planeringsdag.

Idrott

Förskolan och F-klass – Måndag

Sussies och Åsas grupper – Tisdag

Kerstins och Annikas grupper – Onsdag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med en fylld vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Thaitema

På torsdagens storsamling kommer det munkar på besök och ska ha en välsignelseceremoni på skolan. Munkarna kommer ca 09.00 och då är ni föräldrar varmt välkomna för att få vara med om denna speciella upplevelse.

I Thailand är det vanligt att man bjuder hem munkar när man byggt eller köpt ett nytt hus, öppnat en ny verksamhet etc och få denna välsignad för tur och för att hålla onda andar borta.

Vid tempelbesök och när munkarna kommer till oss ska flickor har på sig kjol eller byxor som täcker knäna och alla har på sig tröjor som täcker axlarna!

Glöm inte att titta in på vår hemsida, där lägger vi ut information om vad som händer på skolan.

Ha en underbar helg!

Önskar personalen på Sanuk