Veckobrev 4 – Huay Yang

Den här veckan har det varit fylld med thaiteman. Några var till templet här i Huay Yang och blev välsignade av munkarna. Vi lämnade även gåvor till munkarna i form av vatten, juice, mat och pengar.

Ett annat gäng besökte en gummiodlingplantage en bit utanför byn. På vägen hem stannade vi till på en ananasodling och fick se hur de växer.

På idrotten gjorde vi olika ” kull”-lekar. En av dem var bläckfisken. Då är ett barn bläckfisk och fångar och förvandla alla andra, som är fiskar, till sjögräs. När man blivit sjögräs hjälper man till att fånga resten. Man blev både svettig och trött i sina ben efter allt kullande så poolen var som vanligt superskön att svalka sig i efteråt.

På storsamlingen hade vi första avtackningen för den här terminen och efter det redovisade några av eleverna, som varit på studiebesök på templet och gummiodlingen, för föräldrarna om vad de upplevt.

Förskola/ Barnklubb

Även den här veckan har vi välkomnat många ny barn på förskolan.

Vi har haft namnlekar för att lära känna varandra. Även jobbat med uppdrag där det gäller att samarbeta som t ex stå i ett led från kortast till längst, samla så många ord som möjligt på S och komma på en sång på bokstaven E.

Det har blivit mycket prat om maneter den här veckan så vi skapade egna med hjälp av papperstallrikar, silkespapper, glitter och färg. När alla var klara målade vi ett stort hav som de fick leva i.

År F-1

Nu har det börjat några ettor i klassen, så vi ett gäng “ F-1:or” Det är riktigt roligt att bli fler och inspireras och lära av varandra! För en del blev det en rivstart med svenskaprov och några andra har arbetat med bokstaven F. Fina fiskar tillverkades och hänger nu på altanen i hus 3. Vi har gjort ansiktsmassage med penslar på varandra och det var verkligen ett mysigt sätt att koppla av och ladda batterierna på.

År 1-3

Den här veckan har präglats mycket av de uppskattade studiebesök som eleverna har gjort. De barn som var på tempelbesök fick inför besöket höra historien om hur Siddharta blev Buddha och sedan skriva en text om detta utifrån nyckelord. Efter besöket skrev de en återberättande text om det de varit med om. De barn som var på gummiodlingen fick inför besöket fundera över vilka saker som är tillverkade av gummi och hur de trodde att gummi gjordes. Efter besöket när de fått svar på sina många funderingar,  skrev de en text om sitt besök på gummiodlingen samt den ananasodling vi också fick besöka.

På matematiken har vi arbetat med lilla plus och minus och upptäckt att vi har stor nytta av denna kunskap även när vi löser större tal med samma mönster. Flera elever arbetar också med klockan, division och geometriska former.

År 3-4

Vi har hälsat tre elever välkomna denna vecka. Jättekul med nya klasskamrater! Eleverna har under veckan fått uppleva Thailand genom våra studiebesök vilket har varit väldigt uppskattat. Vi har bearbetat besöken i skolan genom att skriva återberättande texter. Vi har även arbetat kring och skrivit  berättelsen om hur Siddharta Gautama blev Buddha. Mycket skrivande har det alltså blivit i klassrummet varvat med allt annat arbete. I matematiken tränar vi multiplikationstabellerna varje dag.

År 4-5

I svenska har några skrivit faktatexter och tidningsartiklar samt tränat på läsförståelse. I matematik har det varit en hel del problemlösning, tränats på tid, tabeller, diagram, multiplikationstabeller samt metoder för multiplikation och kort division i heltal och decimaltal.

I SO har det arbetats med vikingatiden och medeltiden. Vi har lärt oss om olika sinnen, djur, elektricitet och magnetism i NO. Tränat på att göra ritningar i tre vyer i teknik, spela ackord på gitarr och uttal och glosor i engelska. Eleverna har fått träna på att se vad de har att arbeta med under veckan och tränat på att ta ansvar för att arbeta utifrån sin veckoplanering. De har varit väldigt flitiga och fått mycket gjort i veckan.

År 5-9

Eleverna tyckte att studiebesöket på gummiodlingen utanför var väldigt intressant. Vi fick se hela processen som sker hos bonden innan gummit transporteras vidare till grossist. Efter besöket skrev eleverna i par en återberättande text om detta med även lite fakta om gummiproduktion i världen och vad natur- respektive syntetgummi används till.

Vidare i svenska har vi tränat på att resonera och utveckla tankar utifrån berättelser. Alla har läst en kort text ur boken ”Godnattsagor” om rebelltjejer som skildrar starka kvinnor genom historien. Vi reflekterar över hur viktigt det är att finna sig själv, att lära sig mycket, både i skolan och i livet utanför skolan och att kämpa för det man tror på.

I övrigt jobbar eleverna på fint och följer sina individuella planeringar. Gruppen har en fin gemenskap och de tar fint ansvar för både lärandet och arbetsron.

 

Nästa vecka:

Idrott

Mån: ingen idrott på grund av  thaitema.

Tis: ingen idrott på grund av thaitema.

Ons :F-3

Tor: 4-9

Alla kommer ombytta i idrottskläder, har med sig vanliga kläder som ombyte. Glöm inte att smörja in era barn med solkräm på morgonen och skicka med en kräm att ha i skolan. Ta med vattenflaska, gymnastikskor, handduk/sarong och badkläder.

 

Studiedag: Fredag den 2 februari är skolan stängd, väl mött på måndag igen!

 

Ha en underbar helg!

 

Önskar personalen på Sanuk