Veckobrev 38 – Koh Lanta

Vi har fortsatt med föregående veckas RAR-arbete och är inne på A:et ”ansvar för mina handlingar” Tillsammans har vi diskuterat hur man visar att man tar ansvar och de olika förslagen har diskuterats fram och tillbaka. Nu är de förankrade hos oss alla och kan bli förhållningssätt att följa på vår skola.

På storsamlingen så bjöd vi på ansiktsmassage med pensel. Samtidigt som vi masserade berättade vi stafettsagor. En började berätta och när den blev tyst fortsatte någon annan. Det blev båda avkoppling och lite fnitter.

I tisdags så genomfördes Lantajoggen av samtliga elever på skolan, från förskolan upp till de allra äldsta eleverna. De yngsta sprang sammanlagt 1000 m, de mellanstora sprang 2000 m och de allra äldsta sprang 3000 m. Vi samlade ihop en springpeng som vi ska skänka till Lanta animal welfare.

Dessutom så har vi uppmärksammat den internationella läsdagen och utmanade föräldrarna i läsning. Alla elever har läst massor och förskolebarnen fick flera böcker upplästa för sig. Gissa vilka som vann läsutmaningen? Bra läst alla barn och elever! Givetvis fortsätter vi med att läsa, kanske lite mer än vi gjorde innan läsutmaningen.

Förskolan

Vi har läst många böcker denna vecka! Barnen har sedan räknat antal sidor och tillsammans har vi fyllt i diagrammet till vår “Läsutmaning”. Vi har också handlat i vår affär som förskolebarnen har skapat och sedan sorterat våra inköp. Mycket räknande har det blivit i veckan: röda, blå, gula bilar, gubbar, drakar mm. Hur många blev det i varje hög?

Skolår 4-5

Vi har arbetet med olika typer av kartor den här veckan. Vilken karta ska man använda för att få fram rätt information och hur ska en karta se ut för att stämma bäst med verkligheten?  I matematiken har vi haft mycket huvudräkning med avrundning och likhetstecknets betydelse. Var börjar jag i ett tal med flera steg och hur kan jag bäst räkna just det här talet. Vilken metod passar mig?  Vår högläsningsbok Sorgfjäril närmar sig slutet och vi har målat våra egna fjärilar. Vi har då pratat om symmetrilinje och vad det är. Eleverna har klurat ut egna konstverk och de fladdrar nu runt i vårt klassrum.

 Skolår 6-9

Musik i olika former, det har varit fokus i veckan. Åk 7 har lärt sig olika ackord på gitarr och även tillsatt sång. Det har verkligen låtit från flera håll, toner, skratt och sång. Åk 6 har lyssnat på musik och försökt finna instrument som spelas och åk 8 har delat upp musikstycken i olika delar och analyserat musik. Parallellt till det musikaliska har det även arbetats mycket med matematik. Vår gymnasielev har arbetat med ränta, amorteringar och lån, uttryck och ekvationer, kluringt och lite svårt. Åk 6 har arbetat med division och multiplikation med 1000, 100 och 10 för att sedan sätta ut decimaltecknet på rätt ställe och åk 7 har arbetat med avrundning.

Ha en underbar helg,

ses igen nästa vecka!

Önskar personalen på Sanuk!