Veckobrev 38 – Koh Lanta
Denna vecka har idrottslektionerna bjudit på två extra roliga aktiviteter. I tisdags hade vi, precis som många skolor i Sverige, skoljoggen. Alla barn och ungdomar sprang i tre olika banor med olika längd. De allra äldsta sprang till den södra änden av stranden och tillbaka. Vi började med att värma upp kroppen och ställde oss sedan på startlinjen. Alla kämpade som bara den! Väl i mål smakade det gott med banan och vatten. Vi fick även en trevlig stund att mingla runt och bekanta oss med eleverna från Lilla svenska. Den frivilliga ”springslanten” gick till förmån för Children of the Forest-projektet som vi stöder.
På torsdagens idrottslektion hade vi ett uppskattat yogapass hos instuktören Farra på Oasis Yoga. Vi fick lära oss flera grundövningar samt andningstekniker. Det var härligt att se koncentrationen och med vilken lätthet barnen och ungdomarna gjorde övningarna, hur naturliga dessa var för dem. Den avslutande meditationen gav oss en massa ny energi inför det fortsatta skolarbetet senare på eftermiddagen.
I veckobreven vill vi ge er lite smakprov på vad som hänt och vad vi arbetat med under veckan. Det här har vi bl a gjort i förskolan och grundskolan under veckan som gått;
Förskolan
På förskolan har bokstaven Aa dominerat under veckan. När vi skulle leta efter leksaker och annat som börjar på Aa upptäckte vi att det inte var så lätt. Pedagogen sa istället olika ord och barnen fick lyssna noga efter vilka av orden som började på Aa. Vi har även utvecklat våra språkfärdigheter genom att arbeta med prepositionerna framför, bakom, på, i, bredvid och under.
Vi har lekt många rollekar och samtalat om att familjer kan se olika ut. I sandlådan har vi lekt affär och använt oss av matematik vid betalning.
Skolår 1-2
På bilden har vi arbetat parallellt med matematiken och studerat kroppens proportioner. Hur stort är ett huvud och hur långa är våra armar egentligen i förhållande till de andra kroppsdelarna? Eleverna skulle fick lära sig mer om hur man skapar och ritar människokroppar, hur man kan göra en enkel förstoring/förminskning samt mer om symmetri.
På matematiken har de yngre arbetat med naturliga tal och med att dela upp olika antal. De arbetade också vidare med att skriva talen 6,7,8 och 9. De äldre har räknat med bråk och andra tal i talområdet upp till 1000. Tillsammans har vi övat på klockan också.
Tyst- och högläsning är något som vi har varje vecka. Läsningen ligger på olika nivåer beroende på var i sin läsutveckling man befinner sig. Eleverna läser även högt för en vuxen och för varandra. På ett avslappnat och för eleverna roligt sätt, försöker vi locka till läsning och skrivning. Det är mycket populärt att skriva egna sagor och texter. Höjdpunkten är sedan att få läsa upp sin text för klasskamraterna!
Skolår 3-5
Den här veckan har vi tränat på engelska frågeord. Vi har sedan ställt frågor till varandra om alla möjliga saker. Det märks redan att eleverna vågar prata mer och använda sig av språket. Kan man göra sig förstådd blir det genast mycket roligare.
Även i vår grupp har vi arbetat med kroppens proportioner och samtalat kring detta.
Den här gången var det vår tur att ansvara för storsamlingen. Eleverna bestämde sig för att framföra ett ”levande” korsord. Det betyder att varje fråga presenterades genom en teater, rebus, dialog eller sång. Det blev ett utmärkt tillfälle att träna på hur man planerar, tränar in och framför en aktivitet tillsammans. Att kunna samarbeta är en viktig förmåga att utveckla.
Skolår 6-9
Det har varit roligt att se de kreativa förmågorna hos gruppen i veckan. Gruppen har arbetat med en mängd bilduppgifter och skapat olika slags verk. Några har målat stilleben med vattenfärg och andra har ritat med kritor och färgpennor. Motiven har varit skiftande, allt från glasburkar till äpplen.
Gruppen går till kl 16.00 två dagar i veckan. Dessa dagar är de har med sig mellanmål till eftermiddagen för att fylla på med energi. Det finns tillgång till kylskåp på skolan där matsäcken kan förvaras under dagen.
RAR (Respekt för andra, Ansvar för sina handlingar och Respekt för sig själv)
Förkortningen RAR är ett förnhållningssätt som vi vill ska genomsyra allt vårt arbete på skolan och hur vi bemöter varandra. RAR kommer ursprungligen från Dalai Lama. I veckan har vi tillsammans definierat vad de olika bokstäverna i RAR står för. Vi har samtalat om det första R:et och A:et. Nästa vecka ska vi prata om det andra R:et. Barnen har fått diskutera och reflektera först i mindre grupper och sedan har vi gått igenom gruppernas tankar tillsammans. På anslagstavlan kan ni läsa mer om deras kloka tankar.
Risodling tisdag 24 september
Nästa vecka händer spännande saker! Vi ska vi få lära oss mer om ris och hur man planterar det. Om vädret är gynnsamt, kommer vi att åka iväg till Lanta Noi direkt efter morgonsamlingen. Tänk på att ha oömma kläder på er, ett extra ombyte i väskan samt vara insmorda med solkräm/myggmedel.
Vi önskar er alla en trevlig helg!
Väl mött nästa vecka igen!
Hälsningar Personalen på Sanuk