Veckobrev 38 – Hua Hin

Varje skoldag startas med en morgonsamling. En viktig stund som påverkar resten av dagen positivt. På samlingarna fokuserar vi på våra kärnvärden: gemenskap, kvalité och personlig utveckling. Alla på hela skolan är tillsammans på samlingarna under lågsäsongen. Just nu går 25 barn på skolan. Vi lyssnar på varandra, tar hänsyn, berättar för varandra och samarbetar, leker och har kul. Vi ser hur varje barn mår och kan förbereda så att dagen blir så bra som möjligt. Då blir skoldagen som bäst och det vi gör blir bra = kvalité. När vi lär känna alla på skolan och gör mycket tillsammans så händer det en hel del i den personliga utvecklingen och vi vågar mer. Vi hjälper de yngre och de yngre lär av de äldre (för det mesta, ibland kan det vara tvärtom).

Veckan startade med avslappningsröris. Vi har tittat och samtalat om nyheter och lekt “fruktsallad” med thailändska frukter.

På idrotten har vi kört “den thailändska muren” och “svanskull”. Vi har också haft hinderbanestafett, vilket var riktigt svettigt men superkul.

På storsamlingen så fick vi besök av cirkusdirektör Snurr. Han hade med sig sina cirkusdjur. Cirkusdirektör Snurr berättade att hens ciruks gått i konkurs och att alla djurvårdare har fått sparken. Nu mår djuren dåligt då hen inte vet hur man tar hand om dem. Så Sanukarna bestämde sig för att hjälpa cirkusdirektören. De ska ta reda på vad djuren äter, hur dem lever, var dem kommer ifrån etc. Sanukarna tycker inte att det kändes rätt att ge isbjörnarna gräs och ha dem på en varm plats eller att elefanten får en dl frön om dagen.

Vi skapade sista timmen på fredagen. Vi gjorde fredssymboler eftersom det är internationella fredsdagen idag!

Förskola/ Förskoleklass

I veckan har vi jobbat med detta;

  • Siffror och att räkna på svenska, engelska och på thai.
  • Vi övade på veckodagar och dagens färger på thai.
  • Vi lekte lekar där vi får in ramsor.
  • Pratat om hur Siddharta blev Buddha och begrepp (ord) som man kopplar ihop med buddismen.
  • Uppmärksammat Internationella fredsdagen och  färglagt fredsduvor och fredstecken.

Vi har uppmärksammat att barnen har med sig leksaker till skolan.Det är väldigt roligt att de tar med och berättar om sina saker för då utvecklar vi ordförrådet och lär av varandra.

Men vi ser nu även att det skapar lite konflikter då man ibland vill leka ensam med sin leksak. Det är även lätt att saker försvinner eller råkar gå sönder.

För att hjälpa barnen i detta så kommer vi använda oss av fredagens morgonsamling. Den samlingen får bli som ett forum där man har möjligheten att ta med en sak/leksak och berätta om den inför elevgruppen.  Då får de andra eleverna titta på saken och ställa relevanta frågor. Vi önskar därför att leksakerna är hemma de resterande skoldagarna.

Nästa vecka kommer det en till pedagog till oss i förskola/förskoleklass.

Så här sa barnen i förskolan och F-klass om djurcirkusen som överraskade oss i torsdags;

  • Det var jätteroligt!      -De dansade roligt.
  • Lite läskigt.                 – Det var nog alla föräldrar som klätt ut sig.

 

År 1-3

I veckan har vi läst ut vår andra bok från serien “Dalslandsdeckarna” och vi älskar serien och nu satt igång med den tredje boken. Den läser vi högt tillsammans de sista 20 minuterna av dagen. Vi har avslutat samhällskunskapstemat “Politik” med ett begreppstest.

Nu har vi satt igång med NO/biologi. Vi har samtalat, läst och skrivit om vad som händer i naturen i Sverige och Norge på hösten. Vad gör djuren på hösten, vilka fåglar stannar kvar eller flyttar och vilka djur förbereder sig för vintern? Varför blir trädens löv gula, orangea och bruna?  Vi har också jämfört Nordens årstider med Thailands torr- och regnperioder. Hur kommer det sig att inte alla länder har samma sorts klimat?

År 4-8

I veckan har vi pausat samhällskunskap och börjat med historia. Vissa elever ska få läsa om stenåldern, andra om vikingatiden och några om medeltiden och stormaktstiden.

I biologi har vi snart jobbat klart med växter och har försökt förstå fotosyntesen och hur det upptäcktes. Vi ska samarbeta med 1-3 på storylinen om djur. I samma ämne lär sig några elever mer om sinnesorgan, nervsystem och hormoner. De får reflektera över påverkan av sömnbristen på våra hjärnor och kroppar.

Två av våra elever har börjat med slöjden och ska sy ett pennfack.

Nästa vecka

Idrott

Tisdag och torsdag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

 

Ha en underbar helg!

 

Önskar personalen på Sanuk