Veckobrev 37 – Koh Lanta

I veckan har det hänt mycket roligt som vanligt här på Sanuk. Förutom skolarbetet i de olika ämnena har vi börjat arbeta med RAR. ” Respekt för andra, ansvar för sina handlingar och respekt för sig själv”. Syftet med RAR-arbetet är att skapa en god gemenskap och sammanhållning på skolan så att alla känner sig trygga och kan vara sig själva. Vi startade terminens RAR-arbete med att göra olika värderingsövningar. Pedagogen ställer ett påstående och eleverna får ställa sig på en plats som visar på vad jus han eller hon tycker. En plats visar på att man håller med, en plats visar på att man inte håller med och en plats kan man ställa sig på om man är osäker, inte vet eller tycker något helt annat. Vi resonerade kring vissa påståenden och det känns som vi kommer få en mycket god gemenskap på skolan då eleverna har kloka och fina tankar om värdegrund.

I veckan har vi haft friidrott på idrotten och hela skolan har varit med. Vi har tränat teknik och tävlat. Olika moment har filmats och skickas till lärarna i Sverige. Förskolan har också varit med på stranden under idrotten, de har skapat och byggt i sanden. Tillsammans har vi avslutat idrotten med ett dopp i poolen.

Förskolan

Nu är även förskolan igång!

Under veckan har vi lekt både ute och inne, på stranden och i poolen. Under våra samlingar har vi bl.a. pratat om veckodagarna, elefanten och hur man är en bra kompis. Barnen har redan skaffat sig favoriter bland sånger och sagor!  “Store store stortå – här är jag”…

Skolår 4-5

Nu är alla elever igång med sina arbeten och det är en kunskapstörst i klassrummet. Det är mycket matematik och vi tränar på att uttrycka oss muntligt med de rätta matematiska begreppen. Vi har berättat för varandra vad vi arbetat med under engelska lektionerna. Tänk vad kul det är att få hjälpa en kompis med något man själv kan. Det får en att växa. Vi har pratat om ordet respekt och vad det betyder i praktiken. Vi avslutade veckan med en liten föreläsning om Ganesha, den hinduiska guden som är alla skolbarns beskyddare. Sedan målade vi våra egna Ganesha-bilder som ska få pryda vårt klassrum.

Skolår 6-9

Nu har alla verkligen kommit igång med skolarbetet och börjar få flyt och struktur i sina planringar. Åk 6 har arbetat med att lyssna på musik från olika delar av världen och försökt höra vilka typer av olika instrument som spelar. I biologi har vi undersökt vad en växts olika delar heter och har för funktion. Åk 7 har arbetat med religion och livsåskådning genom att läsa olika skapelseberättelse och jämföra likheter och olikheter. Åk 8 har jämfört politiska system, USA:s med Sveriges. Båda har demokrati men systemen är trots det olika. Undra vilket som är bäst? USA:s politiska system har ju funnits länge och fungerar än i dag.

.Nästa vecka

På tisdag ska alla barn medverka i Lantajoggen så ta med er gymnastikskor. Glöm ej vattenflaska, badkläder, sarong/handduk de dagar vi har idrott och vattenflaska varje dag.

Trevlig helg!

Väl mött nästa vecka,

Önskar personalen på Sanuk!