Veckobrev 3 – Koh Lanta 

Denna vecka har skolans RAR-arbete med alla nya elever och personal satt igång ordentligt. RAR ska genomsyra allt vi gör på Sanuk och kommer ifrån Dalai Lamas ”the three R”. Respekt för andra, Ansvar för mina handlingar och Respekt för mig själv. Med detta arbetar vi aktivt med värdegrunden här på Sanuk allt enligt skolverkets mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden. Vi har pratat och funderat kring de olika bokstävernas betydelse och diskuterat i par och grupper utifrån olika händelser. Vi har gjort värderingsövningar och tränat oss på tillit till varandra och ansvar för våra saker och våra handlanden. På torsdagens storsamling fick elever, pedagoger och föräldrar träna sig på att ta ställning, på att aktivt välja utefter vad vi själva ville. Ibland var det svåra val, ibland lätta. Det gäller att vara ärlig mot sig själv och verkligen lyssna till den egna viljan.

Thailandstema: Buddistiskt tempelbesök
I tisdags på Thailandstemat fick gruppen som förra veckan fördjupade sig i Buddism lov att besöka ett av ön tempel. Med oss hade vi en tolk som översatte och berättade hur vi skulle göra och vad olika saker betydde. Vi fick gå runt och titta, men också lyssna till munkarna och bli välsignade av dem. Vi hade med oss gåvor som vi lämnade i templet. Det är så fascinerande och spännande att på riktigt få inblick i en annan religion. Eleverna ställde en del frågor och skötte sig som vanligt exemplariskt.

Thailandstema: Skolbesök
För våra långtidselever började fredagen extra tidigt. Vi samlades redan 07.20 utanför Saladan School. Det var förväntansfulla elever och pedagoger iklädda skoltröjor som undrade hur deras dag skulle se ut. Vi började med att träffa skolan rektor och engelsklärare. Hela skolan sjöd av förväntan, elever sopade städande och fixade. En kommitté skulle komma till skolan och bedöma skolan och vi var inbjudna att delta. Klockan 08.00 var det samling för alla elever. Här sjöngs nationalsången, flaggan hissades, det hölls tal, fler sånger sjöngs, ramsor lästes och eleverna utövade någon typ att gymnastik. Våra elever satt med på samlingen med de thailändskaeleverna och försökte göra samma som de andra. Efter samlingen tågade vi iväg till olika ställen. Vi började med att titta på en dansuppvisning sen en raketuppskjutning som eleverna hade som No projekt. Vi gick vidare och besökte de mindre eleverna som undervisades i matematik, här sjöng vi ”head, shoulders, knees and toes” med barnen, kul och annorlunda! Vi fick vara med om ett rollspel på engelska och möjlighet till att prata lite mer med några lite äldre elever. Vi såg där de hade hemkunskap och här prova på fjärilste. Vi tittade in i salen där de fick lära sig att massera. Besöket avslutades på skolans lekplats tillsammans med de allra yngst barnen. Vi tackade för besöket och skolansrektor välkomnade oss tillbaka. Vi kom tillbaka till vår skola med mängder av intryck. Vilken härlig upplevelse och erfarenhet.

 

Skolarbete år 1-9
I skolans alla klassrum är det fullt med hårt studerande elever. Det är en underbar känsla att gå uppe i korridoren och se allt lärande runt omkring. Det jobbas med planeringar ifrån hemskolorna med allt möjligt t.ex. religion, geometri, forntiden, bokstavsinlärning, spanska och olika skrivuppgifter. I gruppen med de yngsta helårseleverna har arbetet med luft och naturveteskapliga undersökningar precis satt igång. Här har vi börjat med att undersöka hur vi kan se och känna luft. Hos mellangruppen av helårselever har man precis startat upp ett skrivprojekt. Här tränas eleverna i skrivprocessen, innanför tydliga yttre ramar får fantasin flöda fritt. Grupperna och eleverna på skolan blandas ibland efter ålder och arbetsområde och eleverna knyter här nya kontakter, vilket ger dynamik åt lärandet.

Förskola
Denna vecka har barnen på förskolan än mer funnit sig tillrätta, bildat kompisrelationer och kommit igång att leka rollekar. Varje samling pratar vi om vilken veckodag det är, vad den heter på thai och vilken dagens färg är, samt vad den heter på thai. Annars har vi pratat en del om vår utflykt till Mangroveträsk, både innan och efter vi gjorde den. På vår utflykt fick vi se slamkrypare, vinkkrabbor och apor, men även nåltunna fiskar och andra randiga fiskar. Vi fick åka med ”skolbussen” till (och från) träsket och ”longtailboat” när vi kom fram, vilket också är spännande! Med på utflykten var även en förälder och Eik- som kör skolbussen. Det var också Eik som kastade ut ananasbitarna, för att mata aporna med. Vår storsamling på torsdagen, lockade nästan alla föräldrar; -Så kul att ha er med! Vi hade denna gång besök av en cirkus och sjöng sånger om dessa djur och gjorde en härlig massagesaga på varandra.

Barnklubb
På Barnklubben har vi haft en spännande vecka eftersom vi fick en ny pedagog och några nya barn. Det har gått så bra för både nya och gamla att lära känna varandra och de trivs redan jättebra ihop. Veckans stora händelse var förstås vår utflykt till Mangrove träsket. Vi såg vinkarkrabbor, slamkrypare och makakerapor. Vi vill tacka alla föräldrar som var med vår roliga dagsutflykt, TACK!
Vi har startat upp ett litet Thaitema. Vi har lärt oss att varje veckodag har en egen färg i Thailand, vi tränar på att räkna till fem, vi har lärt oss det thailändska namnen på melon, ananas och banan och vi har målat Thailands flagga. Fråga gärna barnen vad det heter, för de kan!
Många rollekar har lekts denna vecka, barnen klär ut sig och olika figurer formar vad leken skall innehålla. Som pedagoger ser vi dagligen vad leken betyder för lustfyllt lärande. Lekens magi är just att barnen inte märker när de lär…
En morgon såg vi att vi har besök på barnklubben, en liten geckoödla hade flyttat in och barnen döpte den snabbt till Sara, så nu går hon också här:) Idag avslutade vi veckan med att ta med oss spadar och hinkar och gå till stranden och en febril aktivitet startade med barn som började gräva, bygga och baka sandkakor, härligt!

Förskoleklass
Ännu en vecka har gått och nu känns det som om vi börjar få en vi-känsla. Barnen känns trygga och har träffat många nya kompisar. De vågar ta för sig mer.
I svenskan har vi denna vecka jobbat med ord, meningar, korta ord, långa ord och sammansatta ord. I matematik har vi gjort mattelekar och arbetat med hel och halv.
Vi har startat upp yoga med femåringarna på förskolan. Barnen fick veta att av yoga blir man stark, smidig, uthållig, man får lättare att slappna av och att man får ännu bättre självförtroende och självkänsla. Barnen var koncentrerade och lärde sig snabbt de olika rörelserna. Vi lyssnade på yoga sagen som handlade om ”lekparken”.
Vi har även gjort ett experiment som kallades ”Russin hissen” Barnen får dokumentera och prova på att formulera en hypotes. Barnen hade många bra funderingar. Vill ni prova på hemma så behöver man soda vatten, russin och ett genomskinligt glas.
Barnen har blivit riktigt duktiga på att ge massage. Fråga gärna om ni kan få prova på kompis- massage. I RAR har vi pratat och ritat/skrivit vad som är bra med sin egen familj.

Kom ihåg
Vill påminna om studiedagen fredag den 1:e februari, då är skola och förskola stängd. Februarilov har alla långtidselever (de som går på skolan 12 veckor eller mer) vecka 8 i år. Glöm inte att skicka ett SMS till skolan om ert barn blivit sjukt. Telefonnummer till skolan 08-444 37 566 och till Förskolan 08-728 49 877.

Glöm inte att kika in under Bilder > Koh Lanta > Album 2012/2013 på alla härliga bilder från vår verksamhet.

Vi önskar er alla en härlig helg.

Väl mött nästa vecka igen!

Hälsningar Personalen på Sanuk