Veckobrev 3 – Huay Yang

Härligt med en ny termin med många nya elever och även nya pedagoger.

Vi har fokuserat på namnlekar och att lära känna varandra under den här veckan.

Träna på samarbete har vi gjort under morgonsamlingarna. En övning var att  ” vända matta” alla står på mattan och den ska vändas helt utan att någon nuddar golvet.

På storsamlingen fick även föräldrarna vara med på den utmaningen . Man ser tydligt att vi behöver varandra för att lösa problem.

På idrotten värmde vi upp med ” ormen byter skinn” och namnleken där hela gruppen står i en stor ring och en börjar att säga sitt namn, springer därefter runt hela ringen och alla andra ropar heja och namnet på den under hela varvet.

Efter uppvärmningen var det hinderbana där alla gav allt! Naturligtvis blev det bad i poolen efter det.

Förskola/ Barnklubb

Vi har haft mycket lek under veckan. Provat och visat vad som finns på förskolan att göra. Att baka med play doh lera har varit populärt, även måla, bygga med lego, leka doktor och göra halsband / armband med vackra pärlor.

En vänskapskrets har vi gjort tillsammans där alla fick rita av sin hand på färgat papper och klippa ut. Efter det byggde vi ihop händerna till en krans.

På samlingar har vi sjungit, lekt och tränat på att räkna på thai.

Vi har lärt oss att alla veckodagar har en egen färg här i Thailand.

Barnen gjorde armband med färgen som dagen de föddes på har.

År F-1

Våra ettor har ännu inte kommit till oss, så just nu är vi ett gäng förskoleklassare.Vi har arbetat flitigt med rim och ramsor och vårt arbete resulterade i fina rimsnurror. Vi har också ljudat och arbetat med bokstaven E. Sånger som börjar på E har vi sjungit och det var inte lätt att hitta så många, men” Ekorrn satt i granen”, “Ekorre, ekorre viftar på sin svans” Bokstaven E ( Majas alfabetssånger).

Lite om Thailand har vi också börjat lära oss – alla veckodagar har en egen färg. Fina veckodagsarmband har vi gjort utifrån den dag vi är född på.

År 1-3

Så kul det var att starta upp igen efter ett långt jullov, med många nya kompisar i klassen. Vi har lekt namnlekar och gjort samarbetsövningar för att lära känna varandra.

Vi har läst mycket denna veckan, både tyst läsning och högläsning. Vi har pratat om vad en cirkus är och samtalat om olika saker man kan få se och uppleva på en cirkus. Efter det började vi läsa “Lasse- Maja – Cirkusmysteriet” tillsammans. Vi kommer jobba med texten utifrån läsförståelsestrategierna. Eleverna har skrivit i sina resedagböcker och de har börjat lära sig lite thai. I matematiken har vi denna veckan repeterat 10-kompisarna på olika sätt, genom bland annat bingo och tio-kompiskull.

Många spännande arbetsområden håller på att startas upp i NO och SO, såsom exempelvis rymden, kroppen, samhället kring oss och religion.

Eventuella läxor kommer vara  måndag till måndag. Så på måndagarna ska läseboken vara med, samt eventuellt läsprotokoll, för de elever som har läsläxa.

År 3-4

Alla elever är i full gång med sina planeringar och arbetar på med allt från elektricitet till att skriva insändare. Samtidigt håller vi på att lära känna varandra bättre genom olika övningar. På engelsklektionen fick eleverna intervjua en klasskamrat och därefter presentera kamraten för klassen. Vi har även en högläsningsbok som vi läser i varje dag och till den gör vi uppgifter i en läslogg. I boken var huvudpersonen ”arg som ett bi” så då passade vi på att prata om liknelser och rita och skriva kring det.

År 4-5

Nu är terminen igång här och eleverna börjar hitta sitt arbetssätt och metoder. Vi har gjort lära-känna-lekar tillsammans med 5-9:an och eleverna har börjat hitta sin plats på Sanuk nu.

Vi har i matematik arbetat med multiplikationstabellen, decimaltal, överslagsräkning samt spelat matematikspel. I svenska har vi tränat på läsning, läsförståelse, skrivit sagor och berättelser samt faktatexter. I SO har vi arbetat med Vasatiden, Vikingatiden samt skillnaden på rika och fattiga länder. I NO har vi läst om matens kemi, rymden, elektricitet och sinnen. Eleverna har läst glosor på engelska, samt övat läsförståelse.

År 5-9

Veckan började med lära-känna-lekar for att gruppen ska fungera bra. Inom engelska har vi jobbat med nyheter där eleverna läste en artikel på lämplig nivå. På det sättet tränar de att förstå en faktatext och bygger upp ordförrådet. Nyheterna har till största delen handlat om forskning, t ex forskare som har skapat lysande plantor, astronomer som sett rymdobjekt ganska nära jorden, och de positiva effekter man ser av att sjunga i grupp. En lite dystrare nyhet var den slavhandel med flyktingar som pågår i Libyen. De har sedan presenterat nyheten för gruppen för att dela med sig av omvärldsbevakningen.

Hela gruppen har också tränat på Europas länder och var de ligger. Resten av tiden har eleverna följt sin planering i de olika ämnena där de nu, t ex i historia har kommit till Vasatiden. I matten studerar många decimaltal, och vinklar. Multiplikation är en viktig grundpelare så den har vi tränat extra på allihopa. Vår elev i årskurs 9 har gjort ett fördjupningsarbete om elproduktion i Sverige och hur en framtida energimix skulle kunna se ut.

Nästa vecka

Idrott

Måndag och onsdag: År F-3

Torsdag : År 4-9 – ingen idrott på tisdag på grund av thaitema.

Alla kommer ombytta i idrottskläder, har med sig vanliga kläder som ombyte. Glöm inte att smörja in era barn med solkräm på morgonen och skicka med en kräm att ha i skolan. Ta med vattenflaska, gymnastikskor, handduk/sarong och badkläder.

Thaitema

På tisdag ska återvändare och elever som gått på skolan sedan november till ett gummiodlingsplantage och nya elever ska på tempelbesök.

På onsdag ska några fler elever åka på tempelbesök.

Prata med era barn om vilket thaitema de ska på. Alla som åker till tempel ska ha sanuktröjorna på sig och flickorna ska ha kjol eller byxor som täcker knäna. Har ni inga långa klädnader går det bra att skicka med en sarong.

De som ska på gummiodling har på sig sina sanuktröjor.

 

 Tack för en fin första vecka!

 

Önskar personalen på Sanuk