Veckobrev 3 – Hua Hin
En härlig vecka med rivstart för alla med diverse utflykter. Några har varit på tempelbesök och fått lära sig mer om buddhismen och andra har fått en naturupplevelse i mangroweträsket med alla dess djurarter och speciella natur.
På idrotten fick de äldre träna på badminton och volleyboll och de yngre kämpade på med strategileken General och spion. Så skönt med bad i poolen efteråt!
Veckans storsamling bjöd på vår egen Sanuksång sjungen i kanon och en knasig lek där man går från amöba i olika steg till superhero, genom att spela sten,sax,påse. Knasigt var ordet men väldigt kul för både vuxna och barn!
Vi avslutar veckan med thaikurser för alla i olika nivåer.
Förskola
Den här veckan har vi haft färgtema. Vid samlingarna har vi talat om att varje veckodag har en egen färg här i Thailand och vi har lärt oss namnet på veckodagsfärgerna. Som skapandeuppgift har barnen fått möjlighet att göra färgtavlor med dagens speciella färg. Idrott och rörelse blev det i torsdags när vi gjorde en hinderbana där barnen fick krypa, klättra, springa slalom, rulla, hoppa och göra kullerbyttor. Två utflykter har det blivit under veckan. Några barn åkte till templet i Khao Takiab och träffade en munk och några följde med till mangroweträsket och åkte longtailbåt.
Förskoleklass
Vi har fortsatt att leka ihop oss både i vår egna lilla grupp men även tillsammans med de äldre. Vi har tränat på problemlösning genom att rita en ritning av en rymdraket och sedan byggt enligt ritningen. En annan liknande uppgift var att bygga ett flygplan efter en skriftlig instruktion. Barnen fick därefter justera och hitta lösningar för att få bästa flygförmåga.
Vi hade en fantastisk dag vid mangroweträsket och såg både krabbor, olika yngel och för oss helt nya växter och träd. När vi dessutom lyckades få se en varan under långtailbåtturen kändes dagen fulländad!
År 1-3
I tisdags var vi iväg till ett mangroweträsk och där hittade en av eleverna flaskpost. En Mange Träskdotter hade skrivit ett brev där han söker hjälp att bevara mangroweträsket. I brevet fanns också ett telefonnummer att ringa. Vi ringde numret och det var Mange Träskdotter som svarade. Vi berättade att vi vill hjälpa till att bevara träsket. Men vad kan vi om mangroweträsk…inte så mycket! Så vi har börjat skaffa oss kunskaper denna vecka. Vi har läst om ekosystem, näringskedjor och pratat en hel del om mangroweträskets biologiska mångfald. Nu börjar ett spännande arbete om att bevara träsket. Vi har också arbetat lite med våra egna planeringar.
År 1-3
I tisdags var vi iväg på tempelbesök. Vi träffade en vänlig munk som välsignade oss och visade oss runt i templet. Vi lämnade varsin gåva i form av festis eller makrill i tomatsås. Det var en spännande utflykt och en upplevelse för livet. Vi har också läst om buddhismen och vi har skrivit om vårt besök i vår thaibok.
De flesta i klassen har skrivit sagor. Vi har sett första avsnittet av sagomattan och har arbetat efter den cirkelmodellen. Det har blivit en hel del läsning också, både enskilt, högläsning och i små läsgrupper, allt för att eleverna ska bli goda läsare.
Vi har också lekt en del lekar för att snabbt lära känna varandra bättre. Favoriten just nu är stolmästaren som är en mattelek där man slår ut varandra genom att snabbt svara rätt på talet som visas. Vinnaren blir stolmästare och får ha sitt namn på tavlan tills nästa vinnare koras.
År 4-5
I torsdags var vi på utflykt till buddisttempel. Vi fick åka tuk tuk, ge gåvor till munkarna och lära oss hur det går till när man får en munks välsignelse. Efteråt gjorde vi en återberättande text om vad vi hade varit med om. Den kommer ni så småningom kunna läsa om i thaiboken. Vi har dessutom pratat om vem Buddha var och hur det kom sig att han blev Buddha. Efter att ha läst text och gjort stödord så skrev vi en faktatext om Buddha. Be gärna era barn berätta historien om Buddha.
På tisdagar har vi Talking-Tuesday, då bryter vi allt eget arbete och pratar engelska tillsammans. Det är viktigt att få göra saker ihop, eller samma saker, varje dag så därför har varje dag ett tema. Dagens tema var reading-Thursday. På fredagar har vi thaikurs. Ser fram mot nästa vecka.
År 6-9
I onsdags var vi på utflykt i mangroveträsket och hade en härlig stund tillsammans, med mycket skratt och prat. Vi lärde känna varandra mer och hade kul ihop. Vi fick jobba extra mycket i skolan för att hinna med veckans planering men det var det värt!
Denna vecka har vi jobbat med algebra, ekvationer och procent i matematik.
I moderna språk har eleverna lärt sig nya ord för att beskriva hur någon ser ut och beskriva en stad men även ord som beskriver hemmet i franska och spanska. Nu har vi två elever som läser franska, det är jättekul! I svenska har några elever fått skriva noveller, om Island och Sapmí medan andra har diskuterat och reflekterat kring olika typer av dialoger. Vi tränar även att läsa och skriva till nationella proven.
I teknik jobbar många med mekanismer och ritar modeller på sina framtida konstruktioner av enkla maskiner.
I historia lär vi oss mer om frihetstiden och i samhällskunskap reflekterar vi kring mediernas roll och inflytande.
Nästa vecka
Idrott
Måndag: Åk F-3
Tisdag: Åk 4-9
Onsdag: Åk F-3
Torsdag:Åk 4-9
Alla kommer ombytta i idrottskläder, har med sig vanliga kläder som ombyte. Glöm inte att smörja in era barn med solkräm på morgonen och skicka med en kräm att ha i skolan. Ta med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.
Trevlig helg!
Önskar personalen på Sanuk.