Veckobrev 3 – Hua Hin
Det är varmt nu, och varmare ska det bli! Därför har det också blivit fler dopp i poolen än vanligt, fler svalkande avsköljningar med vattenslangen men också spontan vattenlek där höga C blandades med mer gutturala F 🙂 Liv i luckan och riktigt kul! I tisdags hade vi avtackning av ett av förskolebarnen som lovade att åka hem till Sverige och göra minst en snöängel åt Sanuk! Och så har alla grupper arbetat fokuserat med RAR under veckan, där våra ledord lyst som stjärnor på den thailändska himlen. På torsdagens storsamling berättade en av eleverna om deras spännande tempelbesök. Därefter fick vi höra mer om besöket på “stallet” av några av de äldsta eleverna. Häftigt att de står inför alla föräldrar och elever och berättar så avslappnat och säkert. Väl värt ett besök till ” stallet” om ni inte varit där tidigare 🙂
OBS! Torsdagens idrott vecka 4 utgår för F-3 eftersom vi bjudit hit munkar och kommer att ha munkcermoni på storsamlingen som börjar 10.00, där även föräldrarna är välkomna. På fredag 29/1 är det studiedag då alla elever är lediga denna dag.
Förskola och förskoleklass
Veckans thaitema har vi bearbetat genom att rita och berätta.Veckans bokstav har varit “I” och av den bokstaven blev det fina igelkottar. Förskoleklasseleverna fortsätter att arbeta med sina individuella planeringar från hemskolan och i matte har det varit siffran 2 och ordningstal som vi arbetat med.
Läsvila/ högläsning är uppskattade inslag som återkommer varje dag.
Åk 1-3
Denna vecka har det varit mycket härlig fokus på att jobba vidare med våra Thaiteman (so,no, sv) vi besökt under veckan. Vi har skrivit om upplevelsen i templet och Hua Hins ridklubb osv. I matematiken har vi tränat snabb huvudräkning, 10 och 20 kamrater och jobbat med volym. I engelskan har vi fått lära oss meningar och glosor om väder och vind. Vi fortsätter med RAR-arbetet F-3 och denna vecka har vi fått jobba med att säga stopp i lite olika situationer man kan hamna i.
Åk 3-4
Vi har arbetat en del med buddhismen, särskilt eftersom vi varit på ett tempelbesök. Vi har läst och pratat om hur Siddartha blev Buddha och vi har pratat om varför det finns munkar och hur dem lever och lär.
Åk 4-5
Vi lyckas hitta fler och fler beröringspunkter i elevernas planeringar, så veckan har fyllts av arbeten om Polen, några djupdykningar i norsk grammatik, inblick i “Geografins testamente”, en ökad förståelse för istiden och knepiga mattekluringar. Sist, men inte minst, har vi arbetat med RAR där vi diskuterat allt från Buddhismens lära till att ge varandra positiv feedback. Ännu en härlig vecka 🙂
Åk 6-8
Ännu en vecka med varierat arbete har flugit förbi. Matteprov, kemi, biologi. Noveller och revolutioner. Spanskan och engelskan.. Religioner och robotar – vattenkrig. Variationen är stor men det känns som att det är precis det som gör tiden här så givande. Presentera ett besök för alla elever och föräldrar görs bra och med glädje. Egna planeringar som fullföljs vecka för vecka. Bra dagar.
Ha en fin helg!
Önskar personalen på Sanuk!