Veckobrev 17 – Hua Hin
Oj, nu känns det verkligen att vi har gått in i den riktigt varma perioden! Rasterna tillbringas helst inne i ac då det är väldigt hett mitt på dagen.
Den här veckan gjorde vi tvärtom om med thaitemagrupperna så år 1-3 provade på thaidans och år 4-9 och F-klass fick kocka loss i restaurangköket. Denna gång bjöds vi på tom kai gai, massaman och chicken chasewnut. Återigen med ett väldigt gott och lyckat resultat.
På idrotten delade vi upp oss så de äldsta dansade polka och resten hade olika kasta – och fångaövningar med tennisbollar och ärtpåsar.
Det går skrivfeber i 1-3:an och det plockade vi upp på en samling då alla, i smågrupper, fick skriva sk stafettskrivning. Alla i gruppen använder samma papper och skriver en mening var i tur och ordning. Det kluriga är att allt utom sista ordet döljs för den som ska skriva efter så det blir helt uppåt väggarna när man vecklar upp pappret och sätter ihop texten som en berättelse.
Detta fick även föräldrarna prova på på vår storsamling. Blev hur knasigt som helst 😉
Förskola/ F-klass
Just nu är det väldigt mycket affärslek som pågår. Det tillverkas pengar och skyltar på löpande band. Det byggs olika affärslokaler av stolar och saronger som säljer lite allt vad man vill ha.
Under veckan har vi läst sagor av HC Andersen och där stöter vi på både nya ord och lite gammeldagsa begrepp som vi pratar om och reder ut. Bra träning för läsförståelsen.
År 1-3
Den här veckan så har vi startat ett nytt projektarbete som kommer att handla om historia. Vi börjar att dyka ned i vikingatiden och medeltiden genom att titta på en filmer tillsammans. Det är spännande att se hur man levde förr i tiden och att det fortfarande finns lämningar från den tiden. Eleverna visste att det finns runstenar, gravplatser och olika föremål från vikingatiden som man kan se i naturen eller på museum, spännande!
Några elever har forskat om olika djur eller växter som de sedan skriver faktatexter till, en av de äldre eleverna tränar på sambandet mellan multiplikation och division, flera elever tränar på engelsk ordförståelse via appar och sist men inte minst så har vi återigen fått avnjuta några spännande berättelser som eleverna har skrivit i par.
År 3-9
Eleverna i år 3-5 har, precis som 1-3:an påbörjat ett projekt som innehåller en hel del historia. De har påbörjat skissa och designa tidsmaskiner som de kan resa till olika tidsepoker med. Om vi hypotetiskt skulle kunna ändra något i historien, vad skulle det då vara och hur skulle vi göra det? Om vi fastnar i tidsmaskinen i hundra år, vad måste vi då ha med oss för att kunna överleva så länge? Om vi får ha med oss 25 personer, vilka skulle de då vara, vilka åldrar och vilka kunskaper ska de besitta? Ja, många tankar snurrar just nu, något att diskutera med era barn under helgen kanske.
År 6 har arbetat med att tolka konstnärers redan färdiga verk och måla av, engelska grammatik tragglas och tidningsrubriker analyseras i svenskan. Vår äldsta elev har gjort ett prov i hemkunskap och skriver ett dietprogram till en elitidrottare.
Vår åk 7:a har skrivit ett arbete om växthusgaser kopplat till miljö och gjort ett prov i idrott.
Nästa vecka
Idrott
Tisdag: Alla idrott
Torsdag: Alla idrott
Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.
Ha en trevlig helg, ses igen på måndag!
Önskar personalen på Sanuk