Skip to content

Veckobrev 12 – Huay Yang

Veckobrev 12 – Huay Yang

Det råder ett lugn över Sanuk och det märks även i byn att flera åkt hem. Vi hinner med extra mycket på passen och barnen ges möjlighet till att fördjupa sig och få strategier i saker som de kanske tyckt varit extra svårt. På fredagen påskpysslade vi tillsammans på förskolans terass. Det blev fina påskkort och kaninhattar.

Veckans thaitema har varit matlagning, med Mrs Nuch. Vi fick laga Tom Kha Gai och Green Curry med fisk. Det var kul att få vara med från början, se alla kryddor, grönsaker och ingredienser samt att få hjälpa till att skala, dela, hacka och mortla. Till efterrätt bjöds det på sticky rice med mango. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. Lgr- 1, 3.3 Hemkunskap och konsumentkunskap.

På idrotten hade vi Friskis och Svettispass innan det blev ett svalkande bad i poolen. Under veckan har rockringar i poolen använts flitigt. Det har blivit ett inslag att dyka i och under rockringarna. Bra för träningen på att titta under vattnet och hålla andan.

Nästa vecka har vi idrott både tisdag och torsdag.

Förskolan

Nu är vi inte många kvar på förskolan. Vi samlas varje morgon tillsammans med skoleleverna. På samlingarna har vi bland annat tittat på lilla aktuellt, haft ansiktsmassage, läst fabler och lekt samarbetsleken “kroppsleken”. Under veckan har vi testat på olika tekniker att måla på. Istället för att använda penslar så har det har blivit “blåsmålningar”, “kulmålningar” och “lim-salt-vattenfärgsmålningar”. Även händerna har använts – härlig känsla att få smeta ut all färg! Barnen är väldigt intresserade av bokstäver. Det skrivs fler menyer, hemliga brev och skyltar. I  leken “bokstavsbomben” läser vi tillsammans alla bokstäver, medan ett barn letar efter den bokstav som smäller.

Åk 1-5

Det är veckan innan påsk och de äldsta eleverna har haft Grej of the day. De har fått i uppgift att ta reda på vad namnen på dagen betyder. På eftermiddagssamlingen har de fått presentera det för sina övriga kamrater. Som final fick de även presentera det för föräldrarna på storsamlingen.

Eleverna har gjort ett äggexperiment. Vi snurrade ett ägg och stoppade det. Vad hände? Jo, ägget fortsatte att snurra. Varför då? Vätskorna i ägget: gulan och vitan sätts i rörelse och fortsätter att snurra även om vi försökte stoppa ägget. Vi har även tittat på “Professor Rocks experimentklipp” på You tube. Det finns även en app med samma namn som på ett roligt sätt visar olika experiment.

Hälsningar

Personalen på Sanuk