Veckobrev 10 – Huay Yang
Det är mycket varmt nu här i Huay Yang så det är skönt att sitta inne och jobba under den fläktande AC:n, men vi ska inte klaga 😉
Den här veckan har vi besökt en thailändsk skola här i Huay Yang. Inför besöket förberedde eleverna frågor som de undrat över. Det var en stor skola med nästan 400 elever. Våra svenska elever fick gå runt i olika klasser. Barnen fick även utforska skolgårdens lekställningar. Vi sjöng vår nationalsång och lämnade över en svensk flagga. Det var ett uppskattat besök.
Idrotten
Denna vecka har alla skolbarn spelat vattenpolo under idrottslektionen. Det var en mycket uppskattad aktivitet som vi bestämde att vi ska fortsätta med nästa vecka. Vattenpolo tränar samarbete i laget liksom strategier och vattenvana. De yngre barnen har lekt olika lekar, bland annat “under hökens alla vingar” och “alla ekorrar byter bo”. I poolen har det blivit svalkande dopp med bollkull, skattjakt och karuseller.
Barnklubb/Förskola/Förskoleklass
Eftersom det är elefantens dag på söndag, så har vi denna vecka haft ett elefanttema. Vi har sjungit flera elefantsånger, som “den cyklande elefanten”, “en elefant balanserade” och den thailändska “changsången”. Vi sjöng inför de thailändska skoleleverna som vi hälsade på samt för våra föräldrar på storsamlingen. I sångerna tränas förutom språket även motorik, antal och ordningstal.
Vi avslutade veckan med att göra elefanter i papper tillsammans med skoleleverna.
Det skapas och pysslas hela tiden i förskolans hus. Att måla den thailändska och den svenska flaggan i vattenfärger har inspirerat barnen att fortsätta utforska andra länders flaggor. Nu har vi många olika flaggor hängandes på tork! Även menyer och karusellbiljetter har tillverkats som viktiga delar i olika roll-lekar.
Åk 1-3
Barnen läser varje dag och en del har skrivit recensioner. I matematik har vi bl.a. jobbat med geometriska former och repeterat tiotalsövergångar. I NO har vi arbetat med olika materials egenskaper och testat om de flyter eller sjunker. Barnen har fått dokumentera sina undersökningar och samtalat om vad de kommit fram till. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med fysikens begrepp, modeller och teorier samt förståelse för hur de formas i samspel med erfarenheter från undersökningar av omvärlden. 3.10 Fysik. Vi har även hunnit med att träna på årets månader. Träna gärna hemma!
Åk 4-6
Det är flera av barnen som arbetar med metoder för addition och subtraktion. Eleverna arbetar metodiskt med sina uppgifter vilket gör att de blir säkra och sedan kan använda sina kunskaper i nya sammanhang. Bland uppgifterna får vi följa med sjörövare ut på de sju haven och handla med piratpengar. På rasterna har vi byggt olika figurer med plusplus samt plockat fram vårt schack. Det är också flera av barnen som har gjort egna frågesporter på rasterna vilket visar att kunskap är kul!
Hälsningar
Personalen på Sanuk