Veckobrev 10 – Hua Hin

På storsamlingen den här veckan utmanade barnen föräldrarna i så ska det låta. Det var olidligt spännande men barnen vann till slut. Det var verkligen kul att höra och se vinnarinställningen hos både barnen och föräldrarna. Dessutom hade vi redovisning av några elever från besöket på thaiskolan förra veckan.

I tisdags var vi på stranden och hade idrott. Vi började med två gemensamma lekar, affären och trasan. Därefter fick barnen välja om de ville spela fotboll eller bygga sandslott i grupp. Det blev ungefär hälften/hälften. Efteråt var det skönt att åka tillbaka till skolan och svalka sig i poolen. På torsdagens idrott hade de yngsta yoga och de äldre fortsättning på thaidansen. Dedy visade oss alla 10 nivåer av rörelser som barnen i Thailand lär sig. Vi fick repetera nivå 1 och lära oss nivå 2. Vi var rörande överens att det såg enklare ut än det var att utföra.

På morgonsamlingarna har vi lekt kroppsmemory, haft så ska det låta och jeopardy där alla svaren var på thai eller handlade om Thailand. Mycket tävlande den här veckan vilket har varit uppskattat av barnen.

Efter oändligt många veckor med långhopprep har vi dammat av den gamla kingplanen och gjort ytterligare en. Tillsammans har vi gjort upp Sanukregler för kingspelet på de olika planerna. Uppskattat av många elever som spelat varenda rast.

Veckans bilduppgift var elvispmålning. Vilka häftiga bilder det blev! Gå in på hemsidan eller facebooksidan och titta på de fina resultaten.

F-3

Veckans bokstäver var N och U.

Vi har arbetat med tabeller och diagram. Barnen har lärt sig stapel-, linje-, cirkel- och venndiagram. De fick tillsammans två och två göra en egen undersökning och utifrån resultatet göra ett stapeldiagram. Det var frågor om t ex favoritfärg eller favoritmat. Dessutom gjorde vi ett gemensamt cirkeldiagram om fredagsmys. Fråga gärna barnen vad de valde.

Veckans engelska handlade om the weather. Vi lärde oss en engelsk sång om väder och gjorde ”vädermassage”. Barnen är så duktiga och lär sig så snabbt!

Inne hos Malin har barnen arbetat flitigt med sina egna planeringar och haft en del paus däremellan. Det hinner man när man arbetar koncentrerat på a-passen. Vi har högläsning ur ”Sunnanäng” av Astrid Lindgren. En lite svårare bok eftersom språket är lite gammaldags, men barnen uppskattar den ändå. Vi har också lyssnat på ”En plats är tom”, novellklubben på Sveriges Radio. Den handlar om en flicka som flytt från krig och kommit till Sverige. En dag får hon reda på att hennes familj inte får stanna i Sverige. En gripande berättelse som väckte tankar hos barnen.

4-8

Eleverna arbetar som vanligt mycket fokuserat med planeringarna. Det är arbetsområden som t ex samhällsekonomi, religion/livsåskådning, magnetism och vikingatiden. Naturligtvis är det matematik, engelska, svenska och lite spanska också på schemat.

 

Trevlig helg!

Pedagogerna på Sanuk