Veckobrev 16 – Koh Lanta

Vi började veckan med att göra dramat ”De ruttna totempelarnas dal” på veckans första morgonsamling.Dramat lästes upp och eleverna fick i uppdrag att gestalta saker eller personer. Det blev improviserade rörelser och mycket skratt! Följande dag gjorde vi ett rörelsememory.

På onsdagen arbetade vi med läroplanens övergripande mål. Vi diskuterade målen och dramatiserade dem i mindre grupper. Torsdagens storsamling var förskolan värdar för. Den började med att vi fick vara med om en saga där det packades en smarrig matsäck. Förskolebarnen och barnen i 1-3:an lärde oss även sångleken ”Tombatatomba”.
Förskolan/Barnklubben
I onsdags tog vi skolbussen till en lekplats i Old Town. På vägen dit sjöng vi önskesånger och det fläktade riktigt skönt i bilen. Vädret var perfekt med lite molnighet. Lekplatsen gav olika utmaningar som att klättra, ta sig fram genom armgång och balansera på svåra ställen för att komma vidare. Frukten åt vi i en fin liten sala. I bussen hem berättade vi historier för varandra och stannade till för att säga hej till elefanterna.
I torsdags svalkade poolen skönt i värmen. Vi har skapat fler geccoödlor av pärlor, gjort vackra armband och halsband och några har målat med härlig vattenfärg. En vecka går fort när man är tillsammans med alla fina leksugna barn!
Åk 1-3
Nu är vi klara med nationella proven i svenska och har startat lite försiktigt med matematikproven. I svenskan denna vecka har flera barn skrivit sagor. Det är underbart att se deras fantasi spinna iväg. Vi pratar mycket om den röda tråden i sagan som ska ha en början, en handling och ett slut. Resten av gruppen har fått höra sagan och berätta vad de hört, vad som är början, handling och slut. Vilka otroliga lyssnare de har blivit, inga detaljer går dem förbi. Som högläsning denna vecka har vi läst ur Bröderna Grimmsagor och
samtalat om hur dessa sagor är uppbyggda.
I No:n har vi fokuserat på kretslopp. Vi har gjort en saga av vattnetskretslopp som vi ritat till och sedan skrivit text till. Vi har kokat vatten för att se vad som händer när vattnet kokar. Vi har pratat om fast, flytande och gasform och haft vatten som exempel. Här visar alla hur vetgiriga de är, nyfikna och undrande med många
härliga tankar och funderingar.  En underbar kick att få vara en del av dessa barns vardag.
I matematiken har vi tittat på olika geometriskaformer coh använt formerna för att lägga figurer (tangram). En del figurer var svårare än andra att lägga och krävde  många försök. Vidare arbetas det på i böckerna där mycket tabellträning sker. Matteproblemet denna vecka krävde ordentligt samtal i gruppen och att vi provade praktiskt. Det undersöktes, prövades och gjordes om.
Åk 4-6
Hos 4-6:orna har kemiexperimenterandet fortsatt även denna vecka. Vi har undersökt vad som händer om vi droppar ättika och jod på våra fem kemikalier. Vilken koncentration det var i gruppen när detta skulle göras. De ställdes hypoteser, testades, dokumenterades och diskuterades med iver resultaten. Nästa vecka fortsätter vi med fler experiment.
I matematiken har vi arbetat med bråkräkning och undersökt sambandet med procent. Vi har ritat, klippt och laborerat med detta. Härligt att se hur alla utvecklas utifrån sin nivå.Vi har även arbetat med problemlösningsuppgifter tillsammans.

Eleverna har blivit så duktiga på engelska. Att vistas i en miljö där engelskan finns naturligt runt omkring en i vardagen, stimulerar barnens kunskaper otroligt mycket. Det är härligt att se hur motiverade de är att lära sig! Nu håller vi på och övar på dialoger som vi kommer att spela upp för publik lite längre fram.
Idrott
Denna vecka har vi på tisdagen delat gruppen efter ålder. De äldsta var ipoolen och simtränade, livräddade och avslutade med vattenpoolo. Det samarbetades bra i lagen och vi pratade om hur vi kan lyfta varandra som lagkompisar istället för att sänka varandra. Gruppen på stranden tränade sig på att hjula och på att stå på händer. Det är skönt att träna i sanden då det inte gör ont att ramla. Lektionen avslutades gemensamt i poolen med lek och bus.
Torsdagens lektion var elevledd, här visade eleverna en stor trygghet i gruppen genom att klart och tydligt förklara vad som skulle göras. Till uppvärmning gjorde vi Namnkull och som huvudaktivitet Flaggan. Varje torsdag resten av terminen kommer det vara elever i par som har planerat och leder lektionen.
Ha en riktigt trevlig helg!
Väl mött nästa vecka igen!

Hälsningar Personalen på Sanuk