Veckobrev 11 – Koh Lanta

Morgonsamlingarna har det även denna vecka bestått av många lärorika aktiviteter. Vi började veckan med att hitta på en berättelse tillsammans där var och en fick säga en mening. Eftersom vi är många, krävdes mycket koncentration och mod att tala högt. Det blev en rolig historia som hängde ihop. Vi har även haft massage, samarbetsövningar och nutidsfrågor på morgnarna.
Påskvandring ons 28.3
Onsdag vecka 13 ska  vi få delta i en påskvandring som prästen Maria och Ingvar ordnar. Vi kommer att gå iväg gruppvis till Svenska kyrkans lokaler på Klong Dao-stranden.
Påsklov vecka 14
Vi påminner om påsklovet som närmar sig, då skolan är stängd.
Myggmedel!
Den senaste tidens regn har medfört att det är mer mygg just nu. Tänk på att använda myggmedel, både på dagen och på kvällen. Mer detaljerad information kring detta sände vi hem under veckan. Se till att barnen har myggmedel i sina väskor (skolbarnen) och lådor (förskollebarnen).
Thailandstema: Thaiboxning och mangroveutflykt
Vi var ett förväntansfullt gäng som gav oss iväg till thaiboxningslokalen. Där tog två tränare emot oss och vi började med en tuff uppvärmning där vi sprang från vägg till vägg, gjorde sit-ups och armhävningar. Sedan stretchade vi alla muskler noga och testade hur viga vi var. Boy som en av tränarna hette gick igenom vänster och höger för nu skulle vi lära oss en kombination. Vänster hand, höger hand, höger armbåge och höger knä, dettta repeterades flera gånger om. Svetten rann om oss och vi fick ha många vätskepauser. Barnen var djupt koncentrerade och genomförde kombinationerna på ett imponerande sätt! De som ville fick sedan gå en rond i boxningsringen mot en av tränarna med boxningshandskarna på. Tränarna hade inte en chans mot barnen!! Det var väldigt glada, varma barn som åkte därifrån som gärna ville göra detta igen.
Veckans tur till mangroveträsket blev minnesvärd för alla deltagarna. Vi fick bl.a. se krabbor i olika färger, apor, örnar, träsk och mangroveträd. Det var spännande att åka ut med båten för att se den unika naturen på närmare håll. Det gäller verkligen att vi bevarar dessa viktiga områden! Tyvärr försvinner alltmer av mangroveträsken runt om i världen. Miljön är viktig då den fungerar som en ”barnkammare” för många marina arter. Dessutom skyddar den vid oväder, kraftiga vindar, vågor och stormar. Väl tillbaka på skolan fick barnen skriva om sina upplevelser till sina Thailandsböcker. Vi kommer även att arbeta vidare med temat på skolan.
Förskolan/ Barnklubben ´
I veckan har vi välkomnat två nya barn till barnklubben. Skapandet denna vecka har varit arbete med modellera. Vi har även gjort fin pappershållare av tidigare strandfynd. Hela barngruppen leker så bra! Barnen har lekt mycket med dockorna, vagnarna och leksaksmaten. Vi har också spelat bowling, lekt i sandlådan och så klart lekt lekar i salan.
På onsdagen hade vi ett härligt Rörispass med svettiga glada barn som deltog glatt! Sanden från sandlådan har varit utspridd men nu har vi jobbat hårt med att´samla tillbaka in den på rätt plats, blommorna har vi också skött om, vattnat och fixat med. I poolen lekte vi med badbollar, simmade och lekte restaurang.
Det är inte klokt så goda maträtter vi blir bjudna på!
Vecka 12 är vår lärarstuderande Johanna i förskoleklassen och Emelie kommer att vara hos oss på förskolan/barnklubben.

Förskoleklassen
Vilken härlig grupp det är att arbeta med! De nya eleverna har smält in bra i klassen. Alla vill och vågar komma till tals. Alla bryr sig om varandra och det är en bra stämning i klassen.
Denna vecka har vi forsatt att lyssna på ljud i språkleken. Vi har pratat om långa och korta ord. Vi har även spelat spelet ”Med andra ord”. I mattelek har vi introducerat arbetet med olika former. Vi har letat former på skolgården och vi har ritat egna robotar med hjälp av former. I matematik häftet har det varit en sida med olika former på som barnen skulle färglägga.
Nu är nästan alla klara med sin färgbok på Thai. Denna vecka gjorde vi klar framsidan av boken. Där blev det en härlig regnbåge. Färgböckerna hänger upp i klassrummet, kom gärna och titta på dem. Nu kommer vi att försöka lära oss vad veckans dagar heter.
Under ett lektionspass har barnen tränat på olika samarbetsövningar. De har organiserat sig i ett led efter första bokstaven i namnet, efter längd, antal syskon osv. I uppgiften ”handduken” skulle de vara tre barn som stod på en handduk och sedan gemensamt vända på den utan att trampa utanför. De fick även förflytta vatten från en hink till en annan genom att skicka koppar med vatten emellan sig. Att samarbeta var inga som helst problem för dem. Vi gjorde även ”roliga gubben”  på tavlan.
Nu har vi läst färdigt boken ”Tzatsiki och Morsan” och gjort en recention av den. Vår nya kapitelbok heter ”Konstiga djur” och är skriven av Lotta Olsson.
Nästa vecka är Emelie med i förskolan och Johanna, även hon är lärarstuderande, kommer att vara med oss i  klassen i två veckor.

Åk 1-3
Vi har haft en härlig vecka tillsammans och arbetat flitigt med alla arbetsuppgifter.Vi har hälsat en ny elev välkommen till oss. I matten har vi fått lösa olika problem och klurigheter. Först genom att var och en fick komma på sin lösning på problemet sedan satte de sig två och två och tog del av varandras lösningar. Tänk att det faktiskt finns flera lösningar på ett problem!
Den här veckan har trädet stått i centrum. Vi har lärt oss trädets olika delar och vad de har för funktion i naturen. Varför träden ser olika ut och att rötterna  har olika funktioner. Sedan fick barnen välja ett eget svenskt träd att forska kring. De gjorde en tankekarta där de fick fundera över vilken nytta trädet gör i naturen, vad vi människor använder träslaget till, hur det förökar sig och något annat intressant man ville berätta om just sitt träd. I klassrummet finns  nu också väldigt vackra trädtavlorsom är målade i vattenfärg.
Veckans tanke var hur man kan veta hur högt ett träd är. Det var väldigt kul att få ta del av alla barns påhittiga lösningar över hur man kan få reda på ett träds höjd. Barnen fick hela tiden nya idéer allt eftersom de  lyssnade på sina kompisar lösningar. De fick sedan lära sig ett fiffigt sätt att mäta ett träd på genom att använda sig av en penna, en kompis och en tumstock. Vi provade detta praktiskt ute på skolgården.  Fråga barnen hur man gör!
Vi avslutade veckan med att lära oss en visa om verb och gå igenom skillnaden på  verb och substantiv. Sista timmen hade vi en mysig sagostund tillsammans då barnen läste upp sina egna fantastiska sagor.
Åk 4-6
Under veckan har vi arbetat med problemlösning på matematiken. Vi har löst många olika slags matematiskaproblem i mindre grupper. Det var spännande att lyssna på resonemangen, de olika strategierna och lösningarna i salan. Vilka kluriga och vetgiriga barn! Vi fortsätter med dessa övningar även nästa vecka.
På engelskan arbetar vi nu med stavning och grammatik på olika sätt. Det är roligt att se hur fint engelskan utvecklats hos barnen under vistelsen här och hur motiverade de är att lära sig mer.
I svenskan har vi arbetat med läsförståelsetexter och skrivit egna faktatexter. Faktatexterna har bl a handlat om asiatiska djur och växter. Vi har diskuterat och läst skönlitteratur samt skrivit fantasifulla berättelser.
Det är underbart att se den fina gemenskapen som finns i gruppen! Alla vågar och vill komma till tals. Det är ett tillåtande klimat där var och en får uttrymme att utvecklas som person.
Det arbetas flitigt med de individuella planeringarna. Uppgifter färdigställs och nya påbörjas med iver och nyfikenhet…
Åk 7-9
Denna vecka har matematiken varit en stående punkt för de flesta elever. 9orna börjat öva inför nationella proven i matematik. Vi har ritat och delat in hela delar i 3:de, 4:de delar. Många härliga aha-upplevelser har det varit.
I fysiken har 7 orna tillverkat pendlar för att göra olika mätningar. Det har diskuterats novellskrivning i svenskan och hur perfekt particip bildas på tyska.En underbar kaskad av olika ämnen blandat med många skratt har det varit. Tack för ännu en mysig vecka.
Idrott
Vi hade tärningsstafett. Barnen var uppdelade i tre lag där en i taget från varje lag simmade fram till motsatta poolkant och slog sin tärning. Blev det en etta eller sexa fick man gå upp ur poolen annars fick man simma tillbaka till sitt lag och göra om det. När hela laget var uppe ur poolen hade man vunnit. Vi spelade också poolbasket, alla i laget hade en siffra och innan man fick lägga mål var man tvungen att passa sina medspelare i nummerordning. Det blev en rolig kamp där alla var delaktiga i mål görandet.
Trevlig helg!
Väl mött nästa vecka igen!

Hälsningar
Personalen på Sanuk