Veckobrev 3 – Koh Lanta

Nu sjuder det av aktivitet på skolan! Det känns härligt att verksamheten är i full gång!  Här kommer ett smakprov till er på veckan som varit.

Morgonsamlingarna
Även denna vecka har vi hälsat många nya elever och familjer välkomna till oss på Sanuk. För att lära känna varandra bättre och för att skapa en god gemenskap, har vi gjort olika RAR-övningar. RAR står för ”Respekt för andra, Ansvar för sina handlingar  och Respekt för sig själv” och är våra värdegrundsord.

Vi har även gjort samarbetsövningar och rört oss till musik (Röris) på samlingarna.  Varje torsdag är föräldrarna extra välkomna att vara med på morgonsamlingen. Denna vecka hade vi en mysig massagestund tillsammans.

Thailandstema: Tempelbesök och yoga
Äntligen var det så dags för oss att göra ett besök i templet. Efter att ha läst om buddhismen föregående vecka skulle vi få se hur det kunde gå till i verkligheten. Vi välkomnades av en av templets munkar som bjöd oss på vatten, vilket var välbehövligt i hettan. Vi hade en tolk, Nookie, med oss som översatte vad munken berättade för oss. Först fick vi prova på att meditera och det var inte helt enkelt då det gällde att sitta i rätt ställning och försöka fokusera sig på sitt inre. Sedan berättade munken lite för oss hur man skulle leva enligt buddhismen och han påpekade att reglerna som gällde även gällde i många andra religioner och därför var universella. Därefter överlämnade vi våra gåvor, i form av mjölkförpackningar, till templet. Slutligen fick vi en rundvisning och fick bl.a. se var munkarna bodde någonstans.

En annan grupp hade under tiden yoga i vår sala. Vi har fokuserat oss på vår andning och känt efter hur det känns att andas på olika sätt. Yogan är ingen religion och heller ingen tävling vilket vi pratade om en stund innan vi provade på en del av yogans ställningar. Vi startade med solhälsningen som är central i alla olika yogaformer. Vi kände hur stabilt vi stod när vi stod i bergets position. Att en del var stela märktes då vi skulle ställa oss i stående hunden. Vi vilade oss i barnet och fortsatte med trädet. Vi avslutade i shiwasana (dödmans ställning) så skönt att bara ligga och slappna av att bara vara i sig själv. Vi tackade oss själva (namaste).

Modellteckning och trådskulpturer med Gunilla
Långtidsbarnen har under veckan även i år haft den stora förmånen att få arbeta tillsammans med konstpedagogen Gunilla Öhman. Tillsammans med Gunilla har grupperna skapat figurer av ståltråd och gips. Med hjälp av dessa gjorde de under fredagen kortare skådespel. Vi vill tacka Gunilla för de inspirerande dagarna och önskar dig välkommen åter!

Förskolan/Barnklubben
Vi har hälsat sex nya barn välkomna till barnklubben och fem på förskolan! Nu är vi ett stort gäng sångglada barn som älskar att sjunga, ni skulle höra!

Den här veckan har vi inlett lite samarbete med barnen i förskoleklassen. De äldre barnen på förskolan har haft yoga, samarbetsövningar och dansat en dans som vi kallar för ”Knacka på ryggen dansen”. Det är så viktigt att få uttrycka sig med alla sina sinnen!

En eftermiddag kom en tant gående efter vägen. Hon hette Ingeborg och var på väg till sin syster Sirkka i Finland men hade hamnat lite fel. Visserligen var värmen likadan som i en bastu/ sauna men omgivningen såg ju inte alls likadan ut! Hon hade även några saker i en väska som hon fått av en dam som hon ville ha barnens hjälp att få reda på vad de var. Vi hjälpte henne och berättade att det var en melon, ananas och en banan. Vi lärde oss sedan vad de heter på thai, hur de växer, vi målade meloner, smakade och doftade på dem. Vi hade även en matteverkstad och arbetade med begreppen stor/liten, tung/ lätt. Vi märkte att melon var för tung för vår balansvåg, som var gjord av en galge. Den gick sönder och vi fick oss ett gott skratt!

Vi kommer att fortsätta att hjälpa Ingeborg på hennes färd mot Finland . Vi har också hunnit med ”Röris”, poolbad och en strandutflykt.

Förskoleklass
Den här veckan har två nya elever börjat i klassen. Nu är vi tio härliga ungar. KUL! På språklek har vi jobbat med rim på olika sätt, spelat rimbingo, lekt ljudlekar och skrivit i våra händelseböcker. Under matteleken har vi jobbat med lägesord, gjort en sifferclown och spelat olika mattespel. Nu har vi startat upp samarbetet med förskolan. Vi ska ha yoga och tema Thailand tillsammans. På yogan fick vi göra olika rörelser och försöka att andas med hela kroppen. Vi hade även några samarbetsövningar tillsammans. Som en introduktion av temaarbetet Thailand kom Ingeborg på besök. Hon var på väg till sin syster Sirkka i Finland, men hade på något sätt hamnat här i Thailand. Vi fick hjälpa henne genom att berätta om Thailand. Vi fick också lära oss mer om frukterna glouai, sapparot, och tängmåå. Vi fick titta, känna, lukta, smaka, väga och måla frukterna.

Veckans experiment var ”Isägget”. Vi fick lyssna på berättelsen hur fröken hittade ett isägg, på väg till skolan. Sedan fick vi fundera över vad det var för ett slags ägg? Vilken fågel det kom ifrån osv. Vi pratade även om vad som händer när vatten stelnar och smälter. Vi fick dokumentera det hela genom att rita måla och skriva. Vi har även hunnit med att ha idrott, massage och sång.

Åk 1-3
Hos långtidsbarnen har vi arbetat med korsord. Vi har diskuterat strategier och hur vi skall tänka. Vi har provat att lösa med bilder och med text. På hela skolan läses det mycket böcker. Vi läser högt och samtalar kring det vi läst. Vad underbart det är att kunna samtala och tillsammans lyfta undringar som kommer upp. Idag kom vi in på sidospåret häxor när vi läste i Håkan Bråkan.

Vi har varit ute och letat efter geometriska former. Vi tog kort på de finaste formerna vi hittade. Det var allt ifrån romber till ellipser. Tänk så mycket matte det finns runt oss. Alla jobbar vidare med sina planeringar hemifrån det läses om årstider arbetas med engelska och matematik. Oj så flitiga och vilket ansvar det visas.

Åk 4-6
Tänk så mycket engelska barnen lär i denna miljö! Språket finns så naturligt omkring dem och de har många tillfällen att använda sig av sina kunskaper. I veckan har vi arbetat extra mycket med just engelskan och kommer att göra så under en period fram över.
Det har också startat upp två nya arbetsområden för långtidsbarnen. Vissa fördjupar sig i historia, vikingatiden, medan andra arbetar med magnetism och elektricitet.

De elever som stannar en kortare tid, har även de intressanta arbetsområden i sina planeringar. Det ska bli roligt och lärorikt att ta del av redovisningarna av dessa längre fram.
Eftersom vi arbetat med bildtemat denna vecka, utgick idrotten för vissa i tisdags. På torsdagen simtränade vi i poolen, simmade en stafett och lekte bollek. Det är toppen att vi har tillgång till poolen varje dag, det uppskattas av barnen.

Åk 7-9
En härlig syn fick de som låg och solade på stranden i måndag när eleverna fick lära sig dansa schottis. Vi övade 1, 2 , 3 hopp, 1, 2, 3 hopp, snurr, snurr, snurr, snurr. Sanden yrde runt alla. I onsdag fick vi besök av morföräldrar som instruerade eleverna bugg också. Svensktoppsmusik hördes över hela skolgården. Tack för det trevliga besöket! Underbart!

I övriga ämnen arbetas det flitigt. Det diskuteras matematiska uttryck som ”lös ekvationen”, ”förenkla uttrycket” men även cellens beståndsdelar, antikens historia m.m. Emellan dessa diskussioner hörs härliga skratt och fniss.

Sköt om er i helgen!
Väl mött nästa vecka igen!

Hälsningar
Personalen på Sanuk