Veckobrev v. 41 – Koh Lanta

Sanuk på Koh Lanta har börjat kompostera och vi fick lära oss att både bygga och underhålla en hushållskompost på onsdagen. Dessutom fick vi veta hur en kompost fungerar och på torsdagens storsamling kunde eleverna berätta om detta för sina föräldrar. Onsdagens föreläsning hade gjort intryck och barnen och eleverna var väldigt duktiga på att återberätta vad de lärt sig om kompostering. Vi fortsätter att sträva mot att minska vår miljöpåverkan genom att återanvända och återvinna plast, metaller och glas i särskilda kärl som finns på skolans nedervåning.

Idag fredag har vi uppmärksammat årsdagen av gamle kungens bortgång genom att tala om kungen, visa bild på honom och hålla en tyst minut på samlingen. Vi visar respekt för den sorg som thailändarna känner genom att bära mörka kläder eller sorgeband.

Vill ni lämna textilier till djuren på Lanta Animal Welfare har vi en röd insamlingstunna på skolgården för det.

Vi fortsätter också så klart med vår ständigt pågående insamling av kläder, skor och leksaker till Children of the Forest, i länken kan ni läsa mer: http://childrenoftheforest.org/

Lämna gärna in påsar med hela och rena kläder och leksaker till oss, vi sorterar och skänker allt i maj. Till kommande bildprojekt på skolan är vi även i behov av veckotidningar. Har ni några ni kan avvara tar vi tacksamt emot dem.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan: https://svenskaskolanthailand.se/koh-lanta-album-20172018

Förskola/förskoleklass rum Looma och Nåck

Den här veckan har vi fokuserat på att lära oss om geometriska former. Vi har sökt former i vår närmiljö, byggt geometrifigurer och skapat former på stranden. På idrotten har vi lekt lekar och vi har haft dans i Salan. Utifrån mönster har vi byggt ormar av  pärlor som vi vävt samman. Vi har spelat ukulele, skapat bokstäver med våra kroppar och rimmat på ord. Vi har också lärt oss olika djur på thai. Förskoleklassen har läst enkla sagoböcker för förskolebarnen.

Åk 1-3 rum Gåbb

Den här veckan har vi gått igenom vattnets kretslopp och lärt oss att vatten förekommer i tre olika former. Vi har haft kemi och då undersökt vad som menas med lösning och blandning. Vi har använt ord som avdunstar, kondenserar och filtrerar. I SO har vi avslutat bondestenåldern med att bygga en gånggrift (stenåldersgrav) och tillverkat krukor av lera på samma sätt som människorna på stenåldern gjorde.I matematiken har vi arbetat med klockan och tränat på både analog och digital tid. Eleverna har fått en hemlig kompis i klassen. En hemlig kompis är en som gör livet trevligt för någon annan. Det kan vara att säga något snällt eller hjälpa till med något.

Åk 4-5 rum Hua Hin

Sådan arbetsro som vi haft den här veckan! Flera andra saker har stått på agendan så flitens lampa har lyst när vi arbetat i klassrummet. I matematiken har vi arbetat med geometri och mått. Vi har jobbat med omkrets och area samt tittat på vilka mått man använde förr i tiden. Fyrorna har inlett ett arbete om medeltiden, det arbetet kommer pågå det närmaste veckorna. Femmorna arbetar vidare med hur det vara att leva på stormaktstiden. Vi har även haft bra samtal på våra engelskalektioner, eleverna börjar bli så duktiga på att använda engelska språket. Vi fortsätter med tabellträning även kommande torsdagar. Hjälp gärna barnen hemma att träna på t ex mult.se, nomp.se, multiplicera.se, elevspel.se. Behövs tabeller i pappersform bistår vi gärna med det.

Åk 6-9 rum Trang och Bangkok

I tisdags besökte de elever som inte tidigare varit iväg ett buddhistiskt tempel och välsignades av munken. På idrotten fortsatte eleverna med simning och betade av olika delmål beroende på årskurs.  Nästa vecka är det klädsim som gäller för flera! Åk 4-6 hade bollsport-basket-och tränade att vara snabba i fötterna och göra ordentliga pass. Det har varit mycket matematik inne i Trang den här veckan  både hemma och och i skolan. Eleverna i Bangkok har jobbat med insändningsuppgifter och genomgång av texter. Många elever har även arbetat med sina bilduppgifter. En sak vi har pratat om är vikten av att gå igenom en uppgift innan eleverna börjar jobba med den; hur tänker jag göra, vad behöver jag veta innan, vart kan jag hitta inspiration/fakta. I en text kan det gå lätt att ändra, men i en bilduppgift kan det vara svårt. Ett bra förarbete med genomtänkta färgval och olika färgsorter i rätt ordning kan vara det som avgör om slutresultatet blir som tänkt. På rasterna dominerar kortspel och pingis.

Vi önskar er en trevlig helg och pop kan mai på måndag!