Veckobrev 5 – Koh Lanta

Så var ytterligare en vecka i paradiset till ända. Vädret är stabilt nu. Den här veckan har vi mest sett sol och vajande palmer när vi tittat ut genom fönstren i klassrummen.
Till vår hjälp har vi nu och under ett antal veckor, flera lärarstudenter. Ett uppskattat inslag bland både elever och pedagoger.

Den här veckan vill vi dela med oss av två spännande besök som gjorts.

Det första besöket var på Saladan School. Där fick vi vara med på en morgonsamling där flaggan hissades och de thailändska eleverna sjöng nationalsången. De stod uppställda i prydliga led och hade även lite morgongymnastik tillsammans. Vår lärare fick gå fram och presentera oss och vår skola inför alla thailändska elever och lärare på samlingen, men det fixade hon galant.
Efter samlingen fick vi en bra rundvandring där de visade oss hur de använder sig av solenergi. En tavla visade hur energin laddades ner och hur mycket som användes, på detta sett slapp skolan alla strömavbrott.
När år 6 hade engelska på schemat passade vi på att delta. Vi hade lite frågor om hur det var i deras skola och snart vågade de thailändska eleverna prata med oss. Alla elever och lärare tyckte att besöket var väldigt intressant och kul. Här fick vi verkligen ta del av de thailändska barnens vardag. Efter vårt besök blev både elever och lärare på Saladan school väldigt nyfikna på vår skola, så nu ser vi fram emot att de kommer på besök till oss.

Besök två gick till templet i Saladan. När vi åker till templet är vi väl förberedda. Veckan innan vi åker, lär vi oss om buddhismen och om Siddharta Gautama – Buddha. På så vis får vi ut lite mer av besöket.
Med på besöket den här veckan var en väldigt duktig guide som heter Tip.
När vi kom till templet blev vi mottagna av en munk och visade in. Vi fick sedan vara med om en välsignelseceremoni. Den började med att vi gick fram och satte oss på huk framför munken, eftersom man inte ska visa fotsulorna. Sedan fick pojkarna ge gåvor till munken. De kröp fram och gav munken gåvan i handen sedan backade de tillbaka. När det var dags för flickorna så fick de inte ge munken gåvan i handen utan istället lägga den på en duk så att munken kunde ta gåvan därifrån. Gåvor ger man till munken för att det ska kännas bra att ge bort saker och man ska känna sig som en bättre människa.
Efter detta fick vi alla varsitt armband av munken som han satte på den högra handen på pojkarna och på den vänstra på flickorna. Han var noga med att inte vidröra flickornas händer. Till sist fick vi en välsignelse av munken. Vi fick hälla upp heligt vatten i en skål. Munken gick sedan runt och skvätte vattnet på oss medan vi skulle tänka på någon anhörig, nära vän eller något djur som hade gått bort.
Innan vi åkte tillbaka till skolan fick vi en rundvisning bland några av alla de Buddha-figurer som finns i templet och så fick vi prova att slå på den stora gongen. Man ska tänka på något man önskar sig, och sen slå hårt tre gånger, så att ljudet hörs ut över ön…

Vi påminner om att fredagen den 6/2 är det studiedag och skolan är stängd!

 

Förskolan
Den här veckan har förskoleklassen, förskolan och barnklubben haft närmiljön som tema. Vi åkte på utflykt till äventyrsstranden Klong Kong. Där hittade vi en flaskpost från Kapten Enöga med instruktioner om hur vi skulle gå för att hitta hans nedgrävda skatt. Vi fick bland annat räkna tillsammans, så vi verkligen gick 20 steg framåt och 4 steg till vänster och så vidare. Vilken utmaning! Till slut var vi framme och kunde gräva fram den glittrande skattkistan. Den var full med gnistrande diamanter, en till varje barn. De fick senare fick tillverka halsband av sina diamanter. Efter skattjakten plockade vi snäckor och koraller på stranden. Dessa fynd kom till senare användning både på veckans storsamling och till barnens egna snäcktavlor. Vi avslutade vår utflykt med en mysig fika tillsammans.

Under veckan har förskolebarnen också fått vara med om att prova på att göra cirkuskonster. En mamma som är cirkusartist kom och visade hur man bland annat gör en mänsklig pyramid tillsammans. Vi fick också leka Cirkus tillsammans.
Förskoleklassen haft långa arbetspass med både bokstavspuzzel och matematik på olika nivåer och tisdags blev de inbjudna till förskolan för att delta i deras MiniRöris. Det var jättekul!

Åk 1-3
Veckan har sprungit iväg! Eleverna har arbetat flitigt med sina planeringar. I matematiken har vi undersökt olika talföljder och försökt upptäcka mönster i dem. I svenska har fokus varit substantiv. Vi har även fortsatt vårt arbete med vokaler och konsonanter och hur vi kan ta hjälp av denna kunskap när vi ska stava olika ord. Vi har gått på en ‘yrkesjakt’ på Southern Lantas område. Vi hittade hela 20 olika som vi ska arbeta vidare med. På idrotten har ett gäng haft olika bollövningar och lekar på stranden. Det andra gänget har haft övningar i poolen.

Åk 4-5
Veckans idrottslektioner har varit mycket roliga men ack, så varma nere på stranden. Vi har gjort flera samarbetsövningar och klasserna är mycket duktiga att samarbeta och tänka på hela gruppen och inte bara på sig själva.
I skolämnena har vi börjat med Elektricitet för åk 4. De övriga arbetar på med olika områden, allt från Vikingatiden, Sverige, Norden och Medeltiden.
Vi fortsätter också att träna multiplikationstabellerna och bryter ibland av med någon kluring.
Longstay-eleverna har under veckan haft slöjd i form av makramé.

Åk 6-9
Vi har haft poolvecka den här veckan, vilket innebär att vi har haft tillgång till poolen under hela våra idrottspass. Eleverna har bland annat simmat klädsim och tränat livräddning. När vi hade livräddning pratade vi först om hur man kan rädda en person ut vattnet och vad man ska tänka på. Sedan övade vi tre olika sätt att bogsera en människa i vattnet, vi övade på att få upp en medvetslös människa ur vattnet samt att lägga en människa i stabilt sidoläge. Alla elever som deltog i livräddningen var väldigt duktiga och blev självklart godkända på momentet.

 

Ha en riktigt skön helg, så ses vi på måndag!

/Personalen på Sanuk