Veckobrev 45 – Koh Lanta
Nu är vi tillbaka på skolan igen, efter ett skönt höstlov. Vi kallar lovet för höstlov här i Thailand också, även om det kanske inte är helt rätt, då vi inte har någon höst här. Det finns dock årstider även i Thailand. Vi har tre årstider som brukar benämnas som den regniga, den svala och torra samt den varma och torra. Nu har vi precis gått in i den svala, torra årstiden. Vi pratade lite om årstiderna på onsdagens samling när vi tittade på nyheter från Sverige och såga att det hade snöat på många platser hemma.
Den här veckan är vi glada att vi fått välkomna många nya kompisar och pedagoger hit till Sanuk! Vi är nu 55 elever och 9 pedagoger på plats, men vi ser fram emot att ännu fler kompisar kommer till oss.
På torsdagens storsamling uppmärksammade vi högtiden Loy Krathong. Det är en av de mest populära högtiderna i Thailand. Den infaller alltid på den tolfte fullmånen på året och i år är det den 6 november. Ceremoni är en hyllning till vattengudarna och en möjlighet att få förlåtelse för sina synder.Tillsammans med föräldrarna har vi tillverkat Krathonger. Det är små “båtar” formade som lotusblommor. Vi tillverkade våra Krathonger av bananstam, som vi klädde med bananblad. Sedan fyllde vi dem med olika blommor, stearinljus och rökelsestickor. Eleverna jobbade väldigt koncentrerat med att vika bananbladen på rätt sätt och dekorera sina båtar, alla Krathonger blev jättefina. För den som är nyfiken, finns bilder under fliken ”bilder” på hemsidan. Vid dagens slut tog barnen hem sina Krathonger för att kunna sjösätta dem efter mörkrets inbrott.
Förskolan
Tillbaka efter höstlovet har vi tagit emot nya kompisar!
Vi har varit på stranden och bakat chokladbollar och snögubbar. Är detta tecken på hemlängtan? Att leka lekar på stranden är också roligt! Vi har badat i poolen i både ösregn och solsken! De äldre barnen simmar, dyker efter ringar på botten medan de yngre öser, häller och bjuder på kaffe och glass.
Vi avslutar veckan med att leta fynd på stranden som vi sedan ska sortera, räkna och göra stapeldiagram av.
Hemma på förskolan har vi arbetat med bokstaven R, målat Thailands flagga och träffat masken Max.
Åk 1-3
Den här veckan har vi startat upp arbetet med Läsfixarna, där man tränar olika strategier för att få en bra läsförståelse. På matten har ena gruppen tillverkat mattespel och tränat tillsammans i par och den andra gruppen har jobbat med timglasmatte och övat talkamrater. På idrotten lekte alla lekar tillsammans på stranden.
Åk 4-5
Vi har arbetat hårt med att bli mer säker på att hålla en muntlig redovisning. Vi har lagt upp arbetet först med tankekarta och sen skrivit stödanteckningar på det sätt som passar varje enskild elev bäst. Vi har gått igenom vad man ska tänka på som talare t.ex. kroppsspråk och hur man med rösten kan fånga sin publik. Även som lyssnare är det saker att tänka på som t.ex. att visa intresse och lyssna noga så man kan ge respons eller ställa frågor. Vi avslutade veckan med att alla fick redovisa sina arbeten. Alla var mycket nöjda med sina presentationer. Vi har också fördjupat oss i länderna runt Thailand och ritat in dem på en karta. Vi har jämfört storlek, antal invånare och fått en förståelse för hur förutsättningar påverkar ett land.
Åk 6-9
Vi har fått tre nya kompisar i klassen den här veckan.
Arbetet har satt igång i en rasande fart efter höstlovet. Alla har mycket att jobba med och nu märks det att siktet är inställt mot bra betyg till jul! Ett axplock av vad det har jobbats med under veckan; befolkningsgeografi, klimatzoner, förberedelse för muntligt matteprov, svensk grammatik, skriva egna bluestexter och människokroppen.
Tack för en trevlig vecka!
/Personalen på Sanuk