Veckobrev 12 – Koh Lanta

I fredags “rockade vi sockorna”, fast eftersom vi inte använder sockor här rockade vi med olika flipflop istället. “Rocka sockorna” är en kampanj som en tioårig svensk tjej dragit igång på Facebook för att hylla våra olikheter. Här på Sanuk gillar vi olika, eftersom det berikar. Fotot på oss när vi rockar finns på vår facebooksida  https://www.facebook.com/svenskaskolanthailand.se?fref=ts

Vi märker verkligen av att vädret har gått in i en ny fas, det är mycket varmare och fuktigare nu. På rasterna är de därför skönt att leka i skuggan. Många av de yngre eleverna hoppar rep i salan, andra elever spelar kort och några är så fotbollsfrälsta att de trotsar värmen och solen och spelar fotboll på fotbollsplanen. Ett helt gäng, från årskurs ett till högstadiet, samlas varje rast under taket vid pingisbordet och spelar king. Det är så härligt att se elever i olika åldrar ”leka” tillsammans.

Den här veckan var det en liten ganska nervös skara som fick pröva något alldeles nytt – i två omgångar transporterade vi oss till en mysig liten inspelningsstudio på Long Beach, för att spela in den äldre av våra Sanuksånger! Det var lite svårt att hitta först, men när vi väl kom rätt blev vi väl omhändertagna och fick lite undervisning om hur en inspelning går till. Därefter fick en och en gå in i ett litet rum där det inte fanns så mycket mer än en mick och en pall (som en del av de kortare sångarna fick sitta på för att nå upp…). Man fick ta på ett par hörlurar så att man kunde lyssna på musiken, och så var det bara att klämma i – “Sanuk är vår skola…” Alla fick göra två eller tre inspelningar, för det är inte lätt att få allting rätt direkt – men så gör även stora artister fick vi lära oss! När allt var klart lämnade vi studion, och inom en snar framtid ska det finnas möjlighet att lyssna på alstret här på hemsidan.

 

Förskolan
Den här veckan har alla barn i förskolan, barnklubben och förskoleklassen varit på äventyrsjakt.
Barnen fick sju uppdrag av Kapten Enöga att lösa innan de fick tillgång till skattkartan.
Under uppdragen övade barnen på samarbete och turtagande. Barnen fick träna på färger, matematik, naturvetenskap, rim och sammansatta ord under lekfulla former. När uppdragen var slutförda så fick varje lag sin skattkarta. De fick tillsammans klura ut var skatten var gömd. Skatten bestod av fina stickers som varje barn fick göra en egen tavla av.

 

Förskoleklass
Den här veckan har vi läst mycket och pratat om sagor och texter. Barnen gjorde varsin sagobok med bilder och texter. Några skrev själva och några ville ha lite hjälp med texten.
En dag var vi med på en äventyrsjakt. Det var olika uppdrag som vi skulle lösa innan vi fick nästa ledtråd. Till slut så hittade vi en skattkarta och en skatt. Det var fina klistermärken som vi använde och gjorde vackra tavlor av.
Vi har räknat, räknat och räknat. Olika matteuppgifter är nog det roligaste som finns, enligt det här gänget. Tänk att alla veckor går så fort här.

 

Åk 1-3
Vi i 1:an har fortsatt miljöarbetet, och bl.a. lärt oss om vattnets kretslopp – inget av vårt vatten försvinner, utan transporteras bara runt i naturen och i oss! För att visa detta har vi gjort egna collage, där man kan se hur vattnet värms upp av solen och avdunstar, bildar moln, regnar ner igen, och rinner ut i sjöar och hav. Sen börjar det om…
Vi har tränat inför vår konsert som är nästa torsdag då det är storsamling med föräldrarna.
2-3:orna har skrivit faktatexter om sköldpaddor. Därefter har vi skapat fina sköldpaddor av papptallrikar som vi målat och dekorerat. Vi har arbetat med lite olika so/no teman i klassen. Vi har haft idrott på stranden. Vi hade vattenstafett ut i havet för att hämta vatten och fylla en hink som stod på stranden. På rasterna är det kortspel, pingis, pojor, hopprep och fotboll som gäller för de flesta barnen.

 

Åk 4-5
Under veckan har vi haft besök av en förälder som lärt våra grupper om elektricitet. Det var spännande och roligt och grupperna var riktigt vetgiriga. Bra att vi hade lite förkunskaper så vi kunde ställa adekvata frågor! Det roligaste var att få göra en sluten krets så att en lampa lös!
Andra arbeten som gjorts under veckan är t.ex. ”Magnetism” och fakta om Sverige och Europa.
I engelskan jobbas det med verb, både regelbundna och oregelbundna. Många har nu kommit på att det är nödvändigt att kunna den svenska grammatiken för att förstå den engelska.

 

Åk 6-9
Vi har fått två nya elever till vår grupp. Det är kul att få nya vänner, inte bara ta farväl av gamla.
Veckan har gått i en rasande fart. Den här veckan har flera elever arbetat med bild. En elev har målat med akvarell för första gången, två elever i olika skolår och från olika delar av Sverige hade båda med sig en uppgift där de skulle göra en serie. Det har även målats människor i rörelse, övats på färgskalor och gjorts konstverk i batik. På idrotten har vi den här veckan förberett oss för nästa vecka. Vi har nämligen haft orienteringsteori, så nästa vecka ger vi oss ut med kartor och orienterar runt i närområdet.

 

Trevlig helg!
Vi ses på måndag!
/personalen på Sanuk