Skip to content

Veckobrev 11 – Koh Lanta

Veckobrev 11 – Koh Lanta

Varje vecka bjuder på många guldkorn här på Sanuk! I veckobrevet vill vi ge er ett smakprov på en del av de spännande saker vi gör. En stor del av veckan jobbar eleverna med sitt eget skolarbete. Men de får även, genom till exempel våra thaiteman, en unik inblick i Thailands kultur, natur och religion. Att dessutom kunna lite thailändska öppnar oanade dörrar…
Just nu pågår thaiundervisning i tre olika nivåer. Steg ett där man bland annat lär sig siffror, färger, dagar, frukter och hälsningsfraser. Steg två där man fokuserar mer på mat och till exempel lär sig fraser för att kunna beställa på restaurang . Och så steg tre där eleverna bland mycket annat lär sig vägbeskrivningar. I steg tre lär man sig även mer enstaka ord till exempel verb och frågeord, detta för att man själv ska kunna bygga enkla fraser.

Ett av thaitemana den här veckan var en utflykt till Butterfly Garden. I tisdags åkte alltså ett gäng barn och personal till Butterfly Garden för att titta på thailändska djur och växter. Barnen var förväntansfulla i bilen på väg dit. Några hade varit där tidigare med sina föräldrar och gav oss andra en föraning om vad vi skulle få se. Vi blev mötta av en dam som hälsade oss välkomna och visade oss runt. Vi började vid sköldpaddorna. Vi fick se flera olika sorters sköldpaddor, några var pyttesmå och fick plats i handen, medan andra var större och faktiskt hela 50 år gamla. Det fanns många andra djur att titta på, bl.a. örnar, en utter, apor, höns, kalkoner, cat fishes och en ekorre. Vattenbuffeln var tyvärr ute och betade på annat ställe så den fick vi inte se. Vi gick in i en inhägnad för att titta på fjärilar. Fjärilarna gömde sig i skuggan för att få skydd mot den gassande solen, men vi fick trots allt se några riktigt vackra. Vi fick se härliga orkidéer i många vackra färger och mönster. Ett lite annorlunda sätt att använda gamla toalettstolar på fick vi också se. De användes som krukor att odla blommor och växter i. Vi blev även visade runt bland ananasplantor, papayaträd och chilibuskar. Det var spännande och mycket intressant att få se alla djur och växter även om vi blev lite trötta och svettiga i den heta solen. Avslutningsvis gick vi ut i entrén och klappade hundarna en sista gång innan det bar iväg hem till skolan igen. Djurhållningen väcker en del tankar och frågor hos barnen och det gav oss möjlighet att diskutera lite kring hur djuren har det här här i Thailand jämfört med hemma i Sverige.

 

Förskolan
Den här veckan har vi gjort besök och träffat munkarna i deras tempel som ligger i Saladan. Vi överlämnade gåvor till munkarna och blev välsignade av dem. Vi fick också titta på alla Buddha-statyer som fanns i templet och prova att slå på en stor gonggong.
När vi kom tillbaks till skolan skapade vi på olika sätt konstverk utifrån vårt thaitema om buddismen. Att skapa genom att använda återvinningsmaterial, som till exempel toapappersrullar är något som vi tycker om.
I veckan som gått har vi också haft gymnastik och rörelse. Vi har lekt samarbetslekar tillsammans i salan och vi har haft Smultrongymnastik och Miniröris.
På den här veckans storsamling fick föräldrar och barn i Chang och Looma skapa en stor elefant och delfin tillsammans med hjälp av silkespapper och lim. På storsamlingen hos Boo fick barn och föräldrar ha ett Minirörispass tillsammans.

 

Förskoleklass
Den här veckan har vi repeterat frukter, färger och veckodagar på Thai.
Vi har pratat om Buddismen på vår RAR samling. Flera elever har varit till templet och besökt munkarna, det var spännande. Vi gav dem gåvor och blev välsignade med “lyckovatten”.
Vår lärarstudent Amanda gör sin sista praktikvecka. Hon bjöd på en rolig skattjakt med många ledtrådar o uppdrag innan vi hittade skatten, en påse full med fina armband, ett till varje barn. Tack, snälla Amanda!
På stranden har vi haft roliga matteuppdrag. Vi har lärt oss mäta, räkna, sortera och benämna.
I klassrummet har vi räknat, läst, skrivit och ritat.
Ännu en härlig vecka, som gått alldeles för fort!!!

 

Åk 1-3
Denna vecka har vi arbetat med faktatexter om sköldpaddor eftersom många av oss var på Butterfly Garden i tisdags och fick se sköldpaddor i alla dess former och storlekar.
Vi har arbetat med homonymer, ord som stavas lika och uttalas lika men som har helt olika betydelse utifrån vilket sammanhang de står i, t.ex. ‘Min far heter Kalle’ och ‘Min familj är alltid ute och far när det är lov’.
Vi har gjort om salan till en sopsorteringsstation och satt upp lappar med “mjukplast”, “metall”, “papper” osv. Vi hällde ut en påse sopor (rena!) i mitten och alla fick välja varsin. Sedan gick vi tillsammans igenom vilket material skräpet var gjort av, och så fick man gå och sortera sin sopa vid rätt ställe. Nästa dag gick vi på skräpjakt på området runt skolan.
Vi har haft idrott både på stranden och i poolen. Poolen är extra skön nu när dagarna blir allt varmare.

 

Åk 4-5
Svenska: Under veckan har vi alla arbetat med att beskriva personer så att det blir intressant att läsa och så att vi får bilder i huvudet när vi läser. Vi har också lyssnat till en presentation av en bok som en klasskamrat läst. Den verkade roligt, flera blev nyfikna och ville läsa den.
I matematiken har alla fortsatt med sina arbeten och även denna vecka har det varit multiplikationstabeller. Det går bättre och bättre.
I SO och NO är det mycket historia och hållbar utveckling. Båda är lika roliga och nyttiga att lära sig om.
På idrotten hade vår lärarstudent sina sista lektioner. Vi gjorde bl.a. en vattenstafett som alla tyckte mycket om.

 

Åk 6-9
 Vi har jobbat på flitigt med veckans planering i alla ämnen.
På idrotten ägnade vi oss åt badminton. Det var inte helt enkelt att spela utomhus när det blåste, men vi gjorde vårt bästa. Eleverna fick en utmaning av sin lärare på en av idrottslektionerna. Utmaningen var att hålla sig fast så länge som möjligt i en palm. Den elev som ”vann” höll sig kvar i nästan fyra minuter!
Eleverna i de äldre klasserna får numera vara med och bestämma vad vi ska göra på fredagssamlingen. Den här veckan bestämde de att vi skulle ha nutidsfrågor.

 

Tack för en kul och lärorik vecka!
/Personalen på Sanuk