Veckobrev 35 – Koh Lanta

Nu har RAR-arbetet kommit igång ordentligt. Måndagens morgonsamling började med brainstorming kring det första R:et. Respekt för andra. I grupper fick vi fundera och berätta vad vi tänkte på när vi hörde ”Respekt för andra”. I grupper gjorde vi även kortare rollspel. Tänk vad vi kan visa varandra bara genom kroppsspråk.

Morgonsamlingarna
Denna veckan har vi haft andra omgången av “Veckans två kompisar” på programmet. Två barn får vara huvudpersoner under en dag och svara på frågor om sig själv. Lärarna ställer frågor tillsammans med kamraterna. Det gäller att lyssna noga, för på fredagarna har vi ett quiz på det vi lärt oss om varandra med chans att vinna fina priser. Denna vecka var det tre elever som hade alla rätt på quizet.
På samlingen i tisdags berättade Monica om olika nyheter i världen. Veckans storsamling var välbesökt det redovisades ifrån olika grupper om elefanter. Det berättades om elefanten, vår ridtur förra veckan och våra tankar kring elefanter.  Vi bjöds på ett härligt drama med semesterfirare och elefanter. Vi sjöng också den thailändskabarnvisan Pleng Chang.

Skapande
På skapande var vi tillsammans förskola upp till år 5. Vi satt mitt emot varandra och målade av varandras ögon. Vi tittade varandra djupt in i ögonen och försökte se olika former och färger. Det var mest blåa ögon men en del gröna, grå och bruna. I början var det svårt att få till formen men efter att ha målat av minst 4 personers ögon känner vi oss nu som fullfjädrade ögonkonstnärer.

Förskolan
Den här veckan har vi fortsatt lära oss om elefanten. Hur många ben har den, hur många öron, snablar och svansar? Vi har letat bilder på vad elefanten äter i tidningar och klipp ut, för att sedan sätta upp på vår tavla. Vi har även tränat på en elefantsång på thailändska.

Vi har tränat på vad frukten vi fått på fruktstunden heter på thailändska. En del ord är lättare att komma ihåg än andra. Vi har gjort en språktavla där vi satt upp bilder på olika frukter. Det finns sedan en svensk och en thailändsk flagga. Under flaggorna sitter namnet på frukterna på respektive språk.

Vi gick till stranden en dag och flög med drakar som vi gjorde av plastpåsar som vi fäste ett snöre i. De flög riktigt bra. Barnen provade att lägga saker i påsarna och sedan få drakarna att flyga. De märkte snabbt att det inte fungerade och plockade genast ur skräpet för att sedan springa vidare med sina drakar. Eftersom det var flod, vattnet var på väg in, gick det höga vågor. Ljudet från havet var nästan öronbedövande och barnen stannar ofta och iakttar det.

F-2:an
Vårt fokus ligger nu på att läsa. Vi läser högt ur Pippi varje dag och pratar om vad vi hör och vad vi förstår. Eleverna läser tyst för sig själva och jobbar med läsförståelsefrågor till Otto. Alla elever har med sig en tunn bok hem där de kan läsa en stund varje dag.

Vi har också börjat med lite fraser på engelska. Denna vecka tränade vi oss på att hälsa på olika sätt, presentera oss och fråga vad kompisen heter. Här lekte vi lite olika lekar för att befästa de olika fraserna och verkligen smaka på de nya orden.

Vi pratade i matematiken om hälften och dubbelt och har tränat oss med hjälp av olika klossar. Veckans kluringar som de löste i par handlade också om hälften och dubbelt. Vi tränar oss på att sätta ord på hur vi tänker för att kunna förklara för varandra och tillsammans komma fram till en lösning som vi alla är nöjda med.

Trafik och trafikregler har vi jobbat med i So:n. Vi kom fram till att vi visste 40 olika sätt att köra i trafiken. Tänk så många fordon det fanns. Vi jobbade vidare med kartor och säkra skolvägar. Eleverna har fått rita trafikmärken.

3-5:an
I veckan startade ett spännande fysik- och teknikprojekt i 3-5:an. Vi kommer att arbeta med ett konstruktionstema en tid framöver.  I vårt första uppdrag började vi med att diskutera vad ett fordon är. Sedan byggde vi fantasifulla bilar med ett teknikmaterial. Vi testkörde även bilarna i salan. Det blev en rafflande tävling som avgjordes i sista loppet…

I matematiken har vi arbetat med taluppfattning på olika sätt och repeterat de fyra räknesätten. Varje vecka har vi även ett pass med  problemlösningsuppgifter. Förutom att träna oss på att lösa den typen av uppgifter, tränar vi även på att ”tala” matematik. Att förklara för varandra hur vi tänker och att lära av varandra.

I engelskan har de yngsta arbetat med fraser för enklare konversationer och de äldre med ord som hör till frukosten. De har fått med sig texterna hem så att ni kan fortsätta öva även hemma. Uppmuntra barnen gärna att använda sina engelskakunskaper även på fritiden när ni t ex handlar och besöker restauranger. Det är ju fantastiskt att kunna använda sina kunskaper ”på riktigt” eftersom vi har språket naturligt omkring oss.

6-9:an
Nu har vi börjat komma igång med våra planeringar i de olika ämnena. Det har varit riktigt roliga planeringar som vi har fått. De varvas med pedagogiska filmer, upplästa texter och skriftliga uppgifter.

Eleverna har haft friidrott på stranden ”kast med liten boll” som de själva har filmat. I filmen har de berättat om kasttekniken och om sina egna personliga rekord, nu väntar vi spänt på att få feedback från Sofia distans lärarna.  Vi har också pratat om nyheter från Sverige och västvärlden för att hänga med på vad som händer utanför Thailand. Vi hade vårt första nutidskryss under fredagsmorgonen och lite ringrostiga var vi. Nu kommer vi läsa tidningen varje vecka så vi hänger med.  Men det är ju så roligt att istället prata Thailand, det finns så mycket att lära här på plats!

Nästa vecka
På torsdag nästa vecka ska vi ha Olympiad på Sanuk. Alla föräldrar är välkomna att deltaga. Vi kommer att börja på morgonen 8.30 och hålla på fram till lunch 11.30. Ni föräldrar som vill vara med kommer med på tisdagens samling där ni får mer information.

Ha en trevlig helg!
Väl mött nästa vecka igen!

Hälsningar Personalen på Sanuk