Veckobrev 6 – Huay Yang

Även denna vecka började med att välkomna nya elever. Härligt! Efter vår samling gjorde den yngre gruppen penselmassage på varandra och den äldre gruppen hade muskulär avslappning. Vilken underbar inledning på vår nya vecka!

På idrotten har de yngre fått jobba med en hinderbana där de kämpade intensivt i värmen. Doppet i poolen efteråt var efterlängtat. De äldre har testat några bollsporter i form av handboll och fotboll.

I veckan har de yngre arbetat koncentrerat med RAR- arbetet. Vi har utgått ifrån dramatiseringar av pedagogerna för att tydliggöra vad bokstäverna i vårt värdegrundsarbete står för. Respekt för andra- Ansvar för sina handlingar – Respekt för sig själv.

De äldre har samarbetat runt problemlösning i matematik på en morgonsamling.  Ett utomordentligt tillfälle att samtala om matematik, se olika sätt att lösa samma problem och lära av varandra.

De elever som inte tidigare varit på thaiboxning, eller Muay thai som det heter på här i Thailand, har nu fått pröva på det också. Eleverna upplevde det som lustfyllt och svettigt! De som redan testat på Muay Thai fick ett annat thaitem, nämligen matlagning. De tillagade stickyrice med banan inl Detta fick sedan alla barn smaka på och det fick bli en mysig avslutningen på vår Thaikurs.

Torsdagens storsamling fylldes av åtta avtackningar. Vi avslutade med att leka en lek tillsammans med föräldrarna och att dansa.

Vi avslutade veckan som vi brukar dvs med en dans, denna vecka Stamp on the ground.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/huay-yang-album-2019-2020

Förskola/Barnklubb

Den här veckan har varit full av lekar och aktiviteter. Vi börjar alltid dagen med att fråga barnen vad de vill göra. På så sätt får barnen inflytande över sin dag och kan göra aktiva val.

Bygghörnan är en återkommande mötesplats där barnen samarbetar och resonerar tillsammans hur de ska bygga. De bygger garage och parkeringsplatser av kaplastavar och delar upp bilarna mellan varandra. Några barn börjar med bygget och fler kommer och vill vara med. Det är fint att se hur de bjuder in varandra i leken.

Vi har arbetat med våra thai böcker, några har målat sanukmärket, thai flaggan, målat veckodagarnas färger och skrivit färgen på thai.

På förskolan dokumenterar vi mål från läroplanen och barnen är med och väljer bilder och beskriver vad de gör, hur de gör. Det är ett tillfälle där många samtal pågår mellan barnen och de delar sina erfarenheter och upplevelser.

Förskoleklass

Denna vecka har varit “klurig värre”  I matematik har vi kämpat på med dubbelt och hälften och med tangram har vi tränat problemlösningsförmågan och kreativiteten. Vi har alla haft F som veckans bokstav och vi har ljudat, tränat att forma F med penna och målat flaggor, fåglar och läskiga fladdermöss. Långa och korta ord har vi också hittat med hjälp av våra händer och armar.

Åk 1-3 Pedagog – Berit

Eleverna har jobbat koncentrerat med sina planeringar vilket har gett arbetsro i gruppen. Det känns så härligt att se!

Vi har också tillsammans pratat om olika yrken och försökt komma på olika slags yrken. Gruppen har fått fundera över vilket yrke de skulle vilja ha som vuxen.

Lilla aktuellt har vi tittat på och diskuterat efteråt vad vi sett och hört.

Eleverna har också övat på att diskutera och argumentera i grupper. Vi gjorde en Latjo Lajbanlåda där man får fyra föremål. Frågan är vilken ska bort? Vad har de övriga gemensamt? Det blev flera olika lösningar där barnen fick vara kreativa och lyssna på varandra.

Åk 3-5 Pedagog – Amanda

Vi har jobbat mycket med engelska denna veckan. Eleverna övar på att läsa sina engelska texter med flyt och även kunna översätta texten. Vi har pratat om vad våra kroppsdelar heter på engelska, att vi lägger på ett `s`på de flesta ord när det är två eller flera samt lärt oss hur man säger att man har något, t ex. “I have two legs” men “he has two legs”.

På svenskan har vi varit detektiver och rett ut svåra ord och uttryck vi stöter på i vår högläsningsbok. Tänk vad vi fyllt på vårt ordförråd!

Flera av våra elever i årskurs tre har gjort ett gammalt nationellt prov i läsförståelse. Även i matematiken har flera av eleverna tränat på gamla nationella prov, för att komma hem väl förberedda när proven drar igång på riktigt. Det jobbas med många spännande områden i so/no, såsom kroppen, ljud och Sveriges landskap. Många har arbetat vidare med “Forntiden” och de flesta har kommit fram till Vikingatiden.

Åk 5-8 Pedagog – Sanna

Vi jobbar på med våra planeringar. Flera har haft prov denna vecka, i matte, historia och NO. Vi har tittat på en nyhetssammanfattning och efteråt diskuterat både dopning och politik.

Några av de som går i sexan har förberett sig inför nationella prov i engelska genom att träna på läsförståelse och hörförståelse med material från Skolverket. Vi har läst en spökhistoria gemensamt för att ge exempel på en berättande text. Våra introtävlingar fortsätter, nu har alla lag vunnit varsin gång, eleverna är otroligt snabba på att komma på låt och artist!

Nästa vecka

Idrott

Amandas och Sannas grupper har idrott på tisdag.

Förskolan, barnklubb, F-klass och Berits grupp har idrott på onsdag.

De som har idrott kommer till skolan med idrottskläder på sig och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Alla Hjärtans Dag

Vi kommer att uppmärksamma dagen genom att pyssla och ha vänskapsuppdrag. På fredag önskar vi att alla har på sig sina sanuktröjor eftersom vi vill göra vårt traditionella sanukhjärta av era barn tillsammans med oss pedagoger och fotografera.

 

Ha en fin helg! 

 

Önskar personalen på Sanuk