Veckobrev 3 – Huay Yang

I måndags var det skolstart i Huay Yang, vilket innebar många härliga möten! Vi startade utanför skolan med en presentation av pedagogerna och sedan ropades eleverna upp till sina respektive grupper. Förskolans barn tillsammans med F-3 lekte några lära-känna-lekar, vilket även eleverna i 3-8 gjorde innan det var dags för en samling i respektive klassrum. Under tiden fick föräldrarna information från vår rektor. Det blev en kort dag för eleverna, eftersom resten av dagen fylldes av inskrivningssamtal.

Fsk, F-klass-3 har samling tillsammans varje morgon, samtidigt som åk 3-8 också har det. Även idrotten har vi i dessa grupper. Fsk-3 har lekt Zombieleken och haft cirkelträning innan poolen väntade, där vi även tagit våra hoppbilder.

Åk 3-8 har på idrotten haft cirkelträning och yoga. Gruppen har även jobbat med RAR-temat där de gjort olika övningar som Heta stolen och kompisuppdrag, med syftet Respekt för andra, Ansvar för sina handlingar och Respekt för sig själv.

På storsamlingen hade vi tre avtackningar, där eleverna fick sina Thaiböcker och ett litet avtackningstal av sina mentorer. Innan fikat för föräldrarna gjorde vi mingelbingo vilket var ett roligt sätt att lära känna varandra, stora som små. Det blev en stund av aktivitet där entusiasmen och engagemanget var stort!

På fredagen åkte några av oss och besökte en risodling här i Huay Yang, på andra sidan storavägen. Där fick vi kliva ner i gyttjan och testa att sätta ris. Det tar ett tag innan ris skördas och kanske hinner en annan Sanukgrupp skörda riset innan säsongen är över.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/huay-yang-album-2019-2020

Förskola/Barnklubb

Inne på förskolan har vi fortsatt med att lära känna varandra genom lek och aktivitet. Det har blivit många fina byggen i legohörnan och höga torn av kaplastavarna, där man måste vara stadig på handen.

Det har lagats mycket mat i kökshörnan där kulor blir köttbullar med olika tillbehör, många muffins har vi ätit och även lite grönsaker, det är så kul att se barnens samarbete och deras fantasi flödar.

Många har målat och varit kreativa, en del har målat på papper med både pensel och svampar och experimenterat  fram olika resultat. Barnen inspirerar också varandra i skapandet. Vi har målat och dekorerat toarullar. Vi sätter upp barnens bilder så det finns mycket fint att titta på.

Förskoleklass

Veckans bokstav har varit Åå. Inte helt lätt att hitta ord och saker som börjar på å, men 11 stycken ord hittade vi. Att åla och gestalta bokstaven med våra kroppar var desto lättare.

Vi har påbörjat arbetet med årstiderna och vintern. Vi konstaterade tillsammans att vi saknade snö och såg filmen Snögubben “The Snowman” från 1982. Filmen saknar talade ord och berättas istället genom bilder, händelser och musik “Walking in the air”. Först så tyckte eleverna att det var konstigt att det inte talades något, men satt som ljus och återberättade massor efteråt.

I matematiken har vi skrivit och räknat talen 1-6. Vi har också tillverkat egna klockor och arbetat med tidsuppfattning.

Åk 1-3 Pedagog – Berit

Arbetet med elevernas planeringar har har kommit igång och vi har hittat några gemensamma teman. Vi lär också av varandra då eleverna har olika områden i NO/SO som de arbetar med.

Läsning är något som finns med varje dag, och även att lyssna på högläsning som följs av textsamtal.

Klockan har vi övat tillsammans och några har gjort egna klockor. Tiokompisarna övar vi också varje dag, och även hundrakompisar.

Åk 3-5 Pedagog – Amanda

Så kul det var att starta upp igen efter ett långt jullov, med många nya kompisar i gruppen. Vi har lekt namnlekar och gjort samarbetsövningar för att lära känna varandra.

Vi har läst mycket denna veckan, både tyst läsning och högläsning. Vi har pratat om olika läsförståelsestrategier och övat på att använda dessa i gemensamma diskussioner kring vår högläsningsbok, med den lustiga titeln: “Läs inte den här boken”.

I matematiken har vi denna veckan repeterat några av multiplikationstabellerna genom olika lekar.

Många spännande arbetsområden arbetas det också med  i NO och SO, såsom exempelvis forntiden, kroppen och religion.

Åk 5-8 Pedagog – Sanna

Det är stort fokus och arbetsglädje i vår grupp. Alla är ivriga att hinna med sina planeringar. Vi jobbar med algebra, Anne Frank, väderfenomen och revolutioner. Vi har tillsammans jobbat med problemlösning med romerska siffror.

Vi läser tyst 15 minuter om dagen. Några har med sig böcker hemifrån och andra har valt bland de böcker som finns här på skolan.

Nästa vecka

Idrott

Förskolan, barnklubb, F-klass och Berits grupp har idrott på onsdag.

Amandas och Sannas grupper har idrott på torsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Thaitema

Alla som har börjat på Sanuk i januari ska på tempelbesök tisdag. Denna dag har alla på sig sina sanuktröjor och flickor ska ha byxor eller kjol som täcker knäna. Har ni inte långa klädnader så går det bra att ta med en sarong.

Alla elever och barn som inte ska på tempelbesök ska göra blomsterband som kallas för Pom ma lai på fredag. Dessa kan man köpa här i Thailand och hänga i sin bil för att få tur och man ser dem ofta hängandes på heliga statyer i templet.

 

Ha en underbar helg, pop kan mai wan jan.

 

Önskar personalen på Sanuk