Veckobrev 46 – Huay Yang 

Det har varit en fantastisk första vecka här på skolan. Många härliga möten mellan elever, pedagoger och föräldrar. På storsamlingarna den här veckan har det varit många varianter av namnlekar. Bl.a. Tidningsleken då en står i mitten och någon i ringen säger ett namn, då måste den i mitten hinna “dutta” personen innan den hinner säga ett nytt namn. Samarbetsövningen “vända mattan” har vi också gjort. Den går ut på att den ska vändas med alla som står på utan att man nuddar marken. Det blev många varianter och mycket skratt. 

På idrotten har vi gjort olika kullekar. En annan lek var “ ormen byter skin”. Man gör två led och en tunnel med benen. Förste man kryper igenom och slår i ryggen på den som står längst bak och när alla krupit igenom är man det vinnande laget. 

Idrotten har avslutats med poolen som har varit fantastiskt med tanke på värmen. 

På rasterna har det varit varierande aktiviteter som tex pingis, fotboll, badminton och sandlek. 

Förskola/ Förskoleklass  

På förskolan har vi jobbat med olika målartekniker och en av dem är snörmålning där man färgar fyra snören i olika färger och lägger dem huller om buller på ett papper som man viker och drar sen ut snörena. Det blir fantastiska konstverk. 

Vi har läsvila varje dag efter lunchrasten. 

Har även jobbat med matematik 1-10 för att lära känna igen kvantitet / symbol. 

År 1-4 

Vi har under veckan bekantat oss med varandra i gruppen, genom olika lära känna-övningar. 

I svenska har vi läst mycket, både enskild läsning och högläsning. Vi har övat både läsflyt och läsförståelse. Vi har pratat om de olika läsförståelsestrategierna  och använt oss av dessa i gemensamma textsamtal. 

Denna veckan har vi pratat om faktatexter och hur de är uppbyggda. Eleverna har samlat fakta om tigern och sammanställt detta i en sex-fältare. Denna ligger till grund för den faktatext som de nu påbörjat att skriva i ämnena SV och NO. 

Den här veckan är det barnboksveckan. Det har vi uppmärksammat genom att eleverna har fått ge varandra boktips, och samtidigt fått öva på muntlig presentation.

I matematiken har vi arbetat med addition, subtraktion och multiplikation på olika sätt. Bland annat har vi övat multiplikationstabellerna genom att lyssna på sånger. 

På engelskan har eleverna, muntligt, fått använda sin engelska genom olika dialogövningar. Vi har till exempel lekt “Find your twin”. 

I SO har vi börjat jobba med religion. Den här veckan har vi ställt oss frågan; Vad är religion? Vi har kommit fram till att svaret på den frågan kan vara olika för olika personer. 

År 5-9 

För att lära känna landet lite bättre har vi i sökt efter fakta om Thailands geografi, naturresurser, befolkning, import och export och lite om kultur. De har i små grupper tränat att använda bra sökord för att hitta information på internet och skrivit en faktatext  med bilder som de hämtat från internet. På så sätt har vi arbetat både med SO-ämnen, thaitema och ämnet svenska och varje grupp har lärt sig mer om landet och gjort en fin illustrerad faktatext.  

Var och en har arbetat med sina uppgifter inom matematik och engelska. Matematiken handlar för många om att träna att räkna bråk, lösa ekvationer eller att räkna fram area och omkrets. Inom engelska har vi tränat att läsa texter och att lära oss ord och att stava dessa, vilket ju ibland är en utmaning på engelskan, men väl så viktigt.  

I slutet på veckan har vi arbetat med uppgifterna eleverna har med sig inom historia, samhällskunskap, religion och NO (om kroppen).  

Alla har tränat att prata spanska och några även tyska; något vi kommer att göra varje vecka en kort stund. 

Nästa vecka 

Nästa vecka har vi ingen idrott på tisdag eftersom vi istället har thaitema. Vi kommer att göra blomsterband som heter Pom ma lai. Dessa ger en tur och lycka enligt Buddhismen. Vi har idrott på torsdag. Alla kommer i idrottskläder på morgonen, med fyllda vattenflaskor. Glöm inte gymnastikskor, badkläder, handduk/sarong och smörj era barn med solkräm på morgonen. 

Ha en fin helg, pop kan mail wan jan! 

Önskar personalen  Sanuk