Veckobrev 7 – Huay Yang

Veckans gemensamma thaitema var ett besök till templet i byn. Vi tittade in i kyrkan bredvid för ett att sedan gå in i templet där vi blev välsignade av en munk. Vi kopplade ihop oss i en lång kedja för att överräcka gåvor till munkarna. Efter en kort ceremoni fick alla en amulett som ska bringa lycka och välgång.

Under idrotten denna veckan har alla arbetat med styrka i olika former anpassat efter eleverna.de yngre eleverna hade Röris med fokus på styrka medan de äldre  fick prova på flera olika krävande tabataövningar. Svettigt men kul!

På storsamlingen var skolbarnen i fokus. De visade hur en skoldag kan se ut. De startade med en rytmisk morgonsamling där alla skulle klappa i takt, dubbelt och enkelt tempo. En inte helt lätt uppgift upptäckte många föräldrar när de ombads hänga på. Därefter presenterade storsamlingens konferencierer från åk 1-2 den matematiska kobran där barnen genomförde olika tricks till 5-10:ans multiplikationstabell. Därefter visade några elever hur det kan se ut på en rast på Sanuk genom att visa sina poijkonster. Ett par elever från den yngre gruppen fick därefter redovisa sina faktatexter om Thailändska djur. Skoldagen avslutades med att ett par elever från den äldre barngruppen spelade upp en intervju de genomfört under veckan med vår maid Mrs Noch.

Storsamlingen avslutades sedan med allmänna frågor och avskedssång för de elever som lämnar oss under veckan.

Barnklubb/Förskola

Gemenskap är ett av Sanuks hörnstenar och det kan vi verkligen leva upp till denna vecka . Åh vad roligt vi har haft det tillsammans! Barnen har verkligen visat prov på samarbete och alla har bjudits in till att delta i lek oavsett ålder.

Denna vecka ha vi pratat mycket om och tillverkat munkar av toarullar som vi målat och klätt med silkespaper.

Vi har lekt organiserade gemensamma lekar som te x  grimasleken. Dessutom har vi sjungit vår avslutningssång med olika känslor t ex förvånat, glatt, ledsamt, argt och en dag avslutade vi den med samma tonläge som när munkarna mässar. Det var jätteroligt.

Efter minirörispasset kände vi oss starka i hela kroppen och knoppen.

Förskoleklass

Många av eleverna har arbetat med mäta och jämföra, lång-kort, hög-låg. Vi har kopplat detta till roliga lekar där vi använt oss själva som redskap. Att improvisera och visa känslor med ansiktsuttryck var också en populär aktivitet som kallas ”känslobussen”, denna måste vi göra fler gånger! I denna aktiviteten blev det  även att träna på först-sist, flytta framåt i bussen och vänta på sin tur i busskuren. Vi använde oss av sången om bussen i leken som komplement, det blev lite som ett drama.

Veckan har också fyllts med språklek med kaplastavar och siffergåtor.

Idrottspasset för förskoleklassen och de lägre åldrarna i skolan blev tabata, roliga och intensiva övningar på kort tid. Hur skönt som helst med ett dopp i poolen efteråt.

Full fart med liv och rörelse och mycket glädje i förskoleklassen.

ÅK 1-2

Skolarbetet i gruppen fungerar bra och stämningen är god. Det är full fart och mycket energi både i klassrummet och på raster.

I gruppen har flera barn arbetat med att mäta. Mäta omkrets och att uppskatta hur mycket en viss sträcka är. Vi har stegat 10 meter för att se hur många steg man måste gå. I svenska arbetar många med att skriva hela meningar och börja med stor bokstav och punkt. Vi har pratat extra mycket om

R A R med tanke på alla hjärtans dag. Barnen skrev snälla saker om varandra på ett hjärta. Vi har också sagt hej då till två klasskompisar vilket inte är så roligt men som vi sjunger i avskedssången:  “…vi hoppas att vi möts igen”.

ÅK 3-4

Stor arbetsiver även dennavecka i gruppen.Vilket gäng!

Vi har haft många olika ämnen i omlopp och barnen har jobbat flitigt som vanligt. En elev har jobbat med vattenexperiment. Vad händer när man stoppar ena handen i en kall och den andra i handen i en varm skål och därefter båda händerna i en ljummen skål med vatten? Hjärnan luras och blir förvirrad. Prova gärna experimentet själva.

Utöver vattenexperimentet har en elev jobbat med reglerna kring hur man skriver med talstreck och övat på att skriva olika typer av dialoger, en annan har fördjupat sig i att skriva längre text med stöd av nyckelord, engelskkonversation har några elever praktiserat genom att göra en undersökning av klasskamraternas favoritmat.

Vi har vinkat av ytterligare två härliga personligheter som slutar i gruppen. Det är många möten och avsked som sker under en relativt kort tid. Möten är härliga men avsked är oftast mer eller mindre smärtsamma.

Åk 5-9

De äldsta eleverna verkar trivas alltmer på Sanuk för varje vecka som går. Det är väldigt uppsluppen stämning på rasterna och även under arbetspassen. Bra grogrund för samarbete både under och mellan arbetspassen. Flera elever har även denna vecka skrivit prov och läxförhör som mailats från hemlärare i Sverige. Många elever har den senaste tiden jobbat med algebra och vår äldsta elev har haft huvudbry med andragradsekvationer – inte helt enkel matte! Vår lärarstudent har undervisat några elever i engelska, bland annat med att översätta sånger från engelska till svenska. På fredagen firade vi alla hjärtans dag och då fick alla i gruppen fylla i ett hjärta med trevliga saker om hur man ska vara mot varandra.  En elev har börjat i gruppen denna veckan och en har slutat. Äldsta skolgruppen har haft sin peak när det gäller elevantal den här veckan och förra , nu tillkommer inga nya  i gruppen den här säsongen.

Varma hälsningar, pedagogerna i Huay Yang