Veckobrev 5 – Huay Yang
Denna vecka har upplevts som kort och intensiv. Fredagen går bort då lärarna har studiedag. I tisdags hade vi thaitema frukter – polomai på thai. Ett flertal av eleverna fick smaka frukter de aldrig smakat förut till exempel tamarind och jackfruit. I utvärderingen efteråt tyckte flera av eleverna dessutom att just dessa frukter var de godaste och mest spännande. Denna vecka har vi också tränat in Chang-sången, en känd barnsång på thai som handlar om en elefant (Chang betyder elefant på thai). Temat på idrotten den här veckan har varit yoga och bollspel/lekar. Skolan spelar catch the flag och det är ett otroligt uppskattat och populärt spel som handlar mycket om taktik och samarbete.
På morgonsamlingarna på förskolan, förskoleklass och barnklubb denna vecka har vi tränat på att räkna upp till 22 och även tränat på vad färgerna heter på thai. Vi har lekt Pomperipossa. Det var en spännande, rolig och lite läskig lek tyckte en del av barnen. Vet ni inte hur den går till kan ni fråga ert barn eller fråga oss pedagoger.
Skolans morgonsamlingar denna vecka har följt den mall vi har varje vecka, vilket innebär att vi på måndagar har massage/massagesaga, på tisdagar thai, på onsdagar lilla aktuellt/nutidsorientering och på torsdagen såklart storsamling. På fredagar brukar vi ha dans och rytmik på morgonsamlingen men det utgår ju denna vecka.
Förskolan/Barnklubb
Den här veckan har vi välkomnat en ny kompis och sagt hejdå till en annan. Det är många möten och många avsked. Barnen har haft besök av sina gosedjur. De fick ta med sig ett gosdjur hemifrån och de presenterades för varandra. Barnen fick berätta vad deras gosedjur hette och vad de kunde, sedan fick de visa sina gosedjur hur yoga går till. Alla gosedjur satt uppradade på ett bord och följde med spänning barnens yogapass. Vi har även hunnit med att prata om den thailändska veckans dagar och färger. Många av barnen har hunnit göra armband i sin födelsedagsfärg. Vi ville även utmanas i att lära oss en thailändsk barnsång om elefanten. Sjöng den på storsamlingen så vi klarade uppdraget galant!
Förskoleklass
Under veckan har ett nytt barn börjat hos oss och samtidigt säger vi Hejdå, Good Bye, Sawadee till två kompisar. Så många samarbetslekar och lära känna övningar blir det, bland annat har vi samarbetet två och två i leken kameran. Denna tyckte barnen var väldigt rolig.
Det har funnits många stunder under veckan för både lek, vattenlek, yoga, bolllek och skapande. Många barn har också skapat elefanter på olika sätt.
Barnen har under veckan varit väldigt ivriga med sitt egna arbete, det har varit både språka, läsa och skriva. Nu väntar alla med spänning på hur vår gemensamma kapitelbok ska sluta!
Åk 1-2
Flera elever i 1-2:an arbetar med universum och därför har vi pratat gemensamt om hur jorden rör sig i förhållande till solen. Vi har med hjälp av bollar (solen och jordklotet) åskådliggjort det hela. Vi har också pratat om de olika planeterna i vårt solsystem. Många av barnen visste mycket och berättade för varandra. Det kom också många spännande frågor, en del som kanske vara svåra att hitta svar på. Vi läser en stund varje dag, både tyst individuell läsning och högläsning. Just nu läser vi ”Tsatsiki”. Flera barn arbetar med faktatexter och läsförståelse. I engelska har det varit familjemedlemmar och husdjur som det har övats på. På idrotten var det bollekar och yoga på schemat. Den här veckan har vi sagt hej då till två av klasskompisarna vilket alltid känns tråkigt. Nästa vecka välkomnar vi en ny klasskamrat.
Åk 3-4
I veckan har vi fått ett tillskott på en ny elev. Härligt med ny frisk energi. Kul även att se hur de ”gamla” barnen från olika åldrar tagit med honom i gemenskapen. Vi har även sagt hej då till två barn lämnar oss här på skolan.
Trots att veckan bara haft fyra arbetsdagar har alla barn hunnit med veckans beting. Barn som inte är vana med det självständiga arbetet, som vi har på svenska skolan, brukar behöva lite inkörningstid och nu ser jag att de börjar få snurr på den biten. Skönt!
Även denna vecka har flera olika skolämnen varit igång samtidigt i gruppen. Några elever, som i närtid har nationella prov, har fått tankvärda tips och tränat på hur de ska skriva en berättelse med röd tråd med början, mitten och slut, andra har skrivit faktatexter om Thailand, räknat med tal på x- och y-axeln (koordinatsystem), övat glosor på olika klädesplagg samt plockat ut nyckelord ur egenkomponerade faktatexter om sten- järn och bronsåldern.
Åk 5-9
Den här veckan har haft ganska mycket avbrott från de vanliga arbetspassen vilket har inneburit att några elever haft väldigt mycket att göra på de arbetspassen vi haft. Några elever har däremot haft det lugnare – vilket har gjort att de fått gå in och träna på ledarskap/att lära ut vad de kan till de yngre eleverna i åk 1-2. De fyra eleverna vi har som går i åk har jobbat med ett matte-bildprojekt med skala och att måla hagar och king-rutor utanför skolhusen. Dessutom har några elever börjat ett projekt med Jon, vår VFU-student, som handlar om att träna argumentation, analys och jämförelse. Några elever har haft prov och läxförhör som mailats från Sverige och som jag sedan scannat och mailat tillbaka efter att det genomförts.
Hälsningar
Pedagogerna Huay Yang