Veckobrev 6 – Hua Hin

Måndagen inleddes som vanligt med en gemensam samling på plattan mellan skolhusen. Där fick vi tillfället att hälsa en ny elev välkommen till oss här på Sanuk. Vi äldre barn fick sedan bryta upp från samlingen för att gå in till oss själva för att ha en gemensam diskussion om vad det första R:et står för i vårt värdegrundsord RAR (respekt för andra). Vi fick sedan i uppgift att försöka, under dagen, hitta ett exempel där antingen vi eller någon annan i gruppen visade respekt för någon annan. Detta fick vi sedan berätta om på samlingen innan vi slutade för dagen. Detta fortsatte sedan på tisdagen med ansvar för sina handlingar och på onsdagen med respekt för sig själv.

Även vi yngre barn har under veckan jobbat med med RAR-arbete där vi har pratat om hur man är en bra kompis. Vi fick titta på “kompisverkstaden – hur man är en bra kompis-  och när vi hade sett den fick vi diskutera vad vi tycker utmärker en bra kompis. Detta fick vi sedan skriva ner som riktlinjer och sätta upp dessa på en tavla.

Vi har även fortsatt jobba med vårt tema vatten där vi pratade om vattnets roll i miljön, främst pratade vi om människans påverkan på vattnets hälsa genom att få fundera kring hur nedskräpning, konstgödning och användandet av fossila bränslen påverkar.

På torsdagens storsamling fick vi först titta på när några av oss demonstrerade hur man viker en handdukssvan samt en handdukslotusblomma. När demonstrationen var färdig fick vi alla möjligheten att visa för våra vårdnadshavare hur de skulle lära sig vika dessa två alternativ.

På veckans idrottstillfällen har vi haft gammelgäddan, catch the flag och gångfotboll.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

 

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola
Denna vecka startade vi med att lära oss lite olika frukter och även benämna färgerna, vi har lärt oss hur de uttalas både på thailändska och även vad de heter på svenska, därefter fick barnen måla sin favoritfrukt.

Vi har även tillverkat trolldeg och tillsammans använt vår fantasi för att skapa vår lekplats för att utveckla fantasin, sinnena, kreativiteten och samarbetet.

Även denna vecka har åk 1-3 haft högläsning  för oss på förskolan.

Under idrotten har vi haft en fartfylld hinderbana som både var utmanande i koordination och kondition.

Förskoleklass

Den här veckans kapitel i Lyckostjärnan handlade om dinosaurier och rädsla. Efter att vi läst pratade vi om hur man kan se om någon är rädd och vad vi är rädda för. Mångas rädsla handlade om ormar, kanske deras pedagog påverkade dem 😉

Veckans bokstav har varit Tt och vi kom på många ord som började på det.

Vi har gjort vår sista kartläggning från skolverket och denna handlade om volym. Roligt att höra deras diskussioner om hur mycket de olika burkarna kunde innehålla.

Vi har också arbetat med året; årstiderna, månaderna och veckodagarna. Vi har lärt oss hur jorden roterar kring sin egen axel och runt solen i sin omloppsbana. Detta gör att vi får våra årstider samt natt och dag. Utifrån bilder har lärt oss vad som händer i naturen de olika årstiderna/månaderna.

Åk 1-3 Pedagog – Malin

Den här veckan har vi arbetat med hållbar utveckling i vårt vattentema. Vi har diskuterat vad vi själva kan göra för att inte påverka vår miljö negativt och hur vi kan minska vårt användande av vatten.

Vi har också arbetat med året; årstiderna, månaderna och veckodagarna. Vi har lärt oss hur jorden roterar kring sin egen axel och runt solen i sin omloppsbana. Detta gör att vi får våra årstider samt natt och dag. Utifrån bilder har lärt oss vad som händer i naturen de olika årstiderna/månaderna.

I svenskan har treorna fortsatt med sina berättelser, vi har tränat läsförståelse genom att läsa en text och svara på frågor och som vanligt skrivit i våra tankeböcker. Vi har läst för de yngre barnen. Det är mysigt att läsa en bilderbok och sen utifrån bilderna prata om boken.

Åk 1-3 Pedagog – Maria

Veckorna går fort här på Sanuk, men vi hinner också med mycket. Den här veckan har majoriteten av gruppen jobbat med rymden. De har sett på filmer, läst texter och samtalat om jorden, månar, planeter och stjärnor. De har svarat på frågor kopplat till det de har lärt sig och skrivit faktatexter. Nästa vecka fortsätter de med rymden.

Vi har haft en genomgång om hur man skriver faktatexter. De som inte jobbar med rymden skriver om olika djur. Det ledde också till att vi kom in på källor och vad det är. Vi nämnde tidningar, intervjuer, film och böcker som exempel. Vi talade då också om att man måste vara källkritisk, att källor inte alltid är att lita på.

Vi hjälper varandra mycket i klassrummet och hinner med massor under en dag. På rasterna är det full aktivitet och elever från vår grupp gör alltifrån att spela fia med knuff och rita till att spela pingis och leka rollekar.

Åk 3-7 Pedagog – Niklas

Vi har jobbat mycket med de egna planeringarna i veckan men även hunnit med gemensamma genomgångar. Bland annat har vi som vanligt haft “Talking Tuesday” där vi denna vecka tog upp “crimes” vilket ledde till intressanta diskussioner. Vi har också haft genomgång på lässtrategier för att försöka komma ihåg vad man läst. Vi tittade då på vad som står på raderna, mellan raderna och bortom raderna.

Vi avslutade torsdagen med att ha en genomgång inom astronomi där vi fick lära oss vilka planeter vårt solsystem har, hur många stjärnor det finns i vår galax samt hur många galaxer det finns. Vi lärde oss även om hur årstiderna blir till samt vad sommar- och vintersolstånd är för något.

Åk 4-8 Pedagog – Marcus

Vi har denna vecka jobbat med egna planeringar men vissa av oss har dessutom hunnit med ett prov på ordklasserna. Vi har även jobbat vidare med vår skoltidning och vår förhoppning att gå i tryck nästa vecka fortsätter vi jobba vidare mot. Vi hade under tisdagens ”talking tuesday” samtalsämnet “this makes me a good friend” där många intressanta karaktärsdrag kom upp.

Vi avslutade torsdagen med att ha en genomgång inom astronomi där vi fick lära oss vilka planeter vårt solsystem har, hur många stjärnor det finns i vår galax samt hur många galaxer det finns. Vi lärde oss även om hur årstiderna blir till samt vad sommar- och vintersolstånd är för något.

Andra saker vi jobbat med i klassrummet är minoritetsspråk, livets utveckling i biologi, algebra och  övning inför nationella i svenska.

Nästa vecka

Idrott

Marcus och Niklas grupp har idrott på tisdag. 

Marias och Malins grupp har idrott på onsdag.

Förskolan och F-klass har idrott på onsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Vi vill påminna alla om att varje barn ska ha en vattenflaska på skolan. Vi vill gärna uppmuntra er till att kolla att era barn vet var deras vattenflaskor är och annars får de ta med sig en ny.

Thaitema

Trash Hero

På fredag klockan 08.30 ska vi samlas vid piren där båten till Pattaya går i Kao Takiab. Vi önskar att ni föräldrar lämnar era barn där och hämtar dem där klockan 12.00. Alla barn och elever har på sig sina sanuktröjor denna dag. Vi ska träffa Trash Hero`s där, få undervisning om sophantering och vad som händer med livet i havet när sopor hamnar där. Därefter ska vi tillsammans städa stranden från sopor. Smörj in era barn med solkräm på morgonen och glöm inte att skicka med en fylld vattenflaska!

 

Ha en fin helg!

 

Önskar personalen på Sanuk