Veckobrev 46 – Hua Hin

På måndagen var det thailändsk högtid, Loi krathong och detta passade vi på att uppmärksamma på skolan. Vi bjöd in två thailändska kvinnor som lärde oss hur man byggde ihop krathonger som vi sedan, ifall man ville det, kunde sätta i havet/dammen/poolen eller annat vattendrag för att fira Loi krathong. Det blev många fina krathonger som vi byggde och när vi var klara fick vi ta en bild och skriva en text om aktiviteten som sedan ska in i våra thaiböcker.

På storsamlingen fick vi lyssna på när eleverna från Niklas grupp berättade för oss om vad högtiden Loi Krathong innebär. Vi fick höra om vattengudinnan Mae Kong Ka och hur man ska visa tacksamhet för allt vatten man fått under regnperioden. Den buddhistiska sidan av Loi krathong är att man tänder ljuset till buddha och när man skjuter ut krathongen ska man släppa all dålig energi med den.

Efter vi lyssnat klart på redovisningen gick vi ut tillsammans med alla barn och föräldrar för att köra en runda av popcorn och zombie. En blev vald som zombie och övriga var popcorn. När musiken spelade som zombie-musik fick bara zombien röra sig för att försöka fånga popcornen och när popcorn-musiken spelades fick popcornen poppa iväg ifrån zombien. Rörde zombien vid ett popcorn blev det också en zombie och leken fortsatte så till alla var zombies.

Veckans idrott har varit uppdelad mellan de två husen för första gången denna säsong. Hus 1 (f-klassen, förskolan och Malins grupp) hade en variant på skidskytte där de fick kasta ärtpåsar i skålar och missade någon sina skott fick denne en straffrunda. De körde även “fiskaren och näten” där fiskaren jagar fiskar och när man blir fångad blir man nät som måste stå still på den plats man blir fångad men kan fånga de fiskar som kommer för nära.

På fredagen körde vi igång med vår träning inför årets Lucia. Vi sjöng många härliga julsånger och det kommer vi fortsätta med varje måndag- och fredagsmorgon till vi ska uppträda.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola

Denna vecka har vi fortsatt att pratat om och arbetat med känslor. Vi har haft boksamtal om boken “Liten” och vilken känsla Liten har. Utifrån diskussionerna kring Litens känsla har barnen fått berätta och visa hur de känner i magen och kroppen när de har en viss känsla och visat med både ansiktsuttryck och kroppsspråk. Därefter reflektera kring hur vårt ansiktsuttryck och kroppsspråk ser ut beroende på vilken känsla vi har. Känslorna vi har pratat om är glad, arg, ledsen och rädd vi har även tagit kort på våra ansikten med de olika känslorna för att reflektera vidare hur vi ser ut.

Konstruktionslek, rollekar, memory och pyssel är stora intresset i verksamheten denna vecka.

Förskoleklass

Veckan startade med att vi ritade och skrev om något vi gjort i helgen. Härligt att se intresset av bokstäver!

Fortsättningen på Bornholmsarbetet har denna vecka handlat till största del om sammansatta ord -glas + ögon = glasögon. Veckans bokstav har varit Jj – jordgubbe, jägare, jultomte. Det blev även en hel del sammansatta ord där också.

I matematiken har vi tränat på 10-kompisarna genom olika spel och övningar. Vi har även tittat på ett avsnitt i Livet i mattelandet som handlar om 10-kompisar. Även denna vecka har vi arbetat lite med symmetri. Eleverna har ritat andra halvan av en bild så att den blev symmetrisk.

Tillsammans med åk 1-4 har vi arbetat med blandningar och lösningar och gjort en hel del experiment. Vi har ställt hypoteser om blandningar och lösningar. Förskoleklassen hänger med bra och har många bra tankar!

Åk 1-3

Vi började veckan med att skriva och illustrera om helgen i vår tankebok. Vi har målat den thailändska flaggan och tränat lite extra på vad veckodagarna heter på thai.

I matematiken har vi gnuggat tiokompisar genom att räkna, spela finns i sjön, memory och bowling. Vi har även tittat på livet i mattelandet om tiokompisar. Viktigt att kunna dem vid olika strategier i både addition och subtraktion. Vi har också pratat om strategierna räkna uppåt och dra ifrån vid subtraktion. Gäller att vara smart och använda rätt strategi vid rätt uppgift. Något som vi kommer att träna mycket på.

I NO har vi arbetat med blandningar och lösningar. Vi har ställt hypoteser och experimenterat och dragit slutsatser. Nu vet vi vad det är för skillnad på en blandning och en lösning. Vi har också testat olika sätt att skilja på ämnena i en blandning och en lösning. Vi använde oss av metoderna silning, filtrering, kokning och avdunstning. Många smarta tankar och frågor hade barnen.

Åk 3-4

Veckan började med att göra sin egen krathong inför firandet av Loi Krathong på kvällen. Klassen redovisade även vad det innebär och hur det går till på storsamlingen på torsdagen. Veckan har därför fokuserats på att söka information och dela upp arbetet inför presentationen.

På tisdagen och torsdagen arbetade klassen tillsammans med Maud och Malins grupper. Där gjordes laborationer med blandningar och lösningar. Eleverna fick först göra en hypotes och sedan testa om hypotesen stämde med olika material.

På onsdagens nyhetspass var vi tillsammans med Marcus grupp. Eleverna tittade på Lilla Aktuellt och förde bra diskussioner om vad som hade hänt ute i världen och hemma i Sverige.

Åk 4-7

I måndags efter vi gjort våra fina krathonger skrev vi i våra dagböcker och kom igång med veckans planering. När vi kom tillbaka efter lunch gick vi igenom hur man använder en ordbok och vi avslutade det med en tävling där vi fick leta efter vilket ord som gömmer sig mellan två ord, vad vissa ord betyder samt hur man böjer visa ord.

Tisdagen började vi med läsning och sedan fick vi resterande tid fram till lunch att jobba med veckans planering. Efter lunch hade vi genomgång om gamla testamentet där vi gick igenom skapelseberättelsen, Adam och Eva, Kain och Abel samt Noas ark. Efter genomgången blev vi indelade i par där vi fick läsa på om Abraham, Isak eller Josef.

Vi började onsdagen med att titta på Lilla Aktuellt tillsammans med Niklas grupp där vi även hade en efterföljande diskussion tillsammans med dem. Vi fick efter det gå tillbaka till vårt klassrum där vi fick en liten stund att förbereda oss inför redovisningen om den person vi fick tilldelad under tisdagen. På eftermiddagen fortsatte vi med att färdigställa våra storyboards till filmen vi, förhoppningsvis, ska filma nästa vecka.

Efter idrotten på torsdagen hade vi Thinking Thursday där vi pratade engelska med varandra och fick fundera på vad en bra kompis innebär. Först funderade vi enskilt en liten stund, sen pratade vi två och två och slutligen berättade vi i storgrupp vad vi tyckte. Fråga gärna oss om vad vi kom fram till. På eftermiddagen fortsatte vi förbereda nästa veckas filmande, vi hade alla blivit klara med våra storyboards under onsdagen så nu jobbade vi med manus och rekvisita.

Nästa vecka

Vi vill passa på att skicka med en påminnelse om att vår starttid för skolan är 08:30 varje morgon. Några elever kommer sent och då tenderar det att bli aningen stökigt. Tack på förhand!

Idrott

F-klass/förskolan och Malins grupp har idrott på måndag och onsdag.

Marcus och Niklas grupp har idrott på tisdag och torsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

 

Trevlig helg, pop kan mai wan jan!

 

Önskar personalen på Sanuk