Veckobrev 42 – Hua Hin
Som vanligt började vi veckan med avslappning. Vi gav och fick penselmasssage av en kompis och i bakgrunden spelades lugn spa-musik. Otroligt skön och avslappnande start på veckan och denna sköna känsla höll i sig ganska länge under måndagen.
På storsamlingen lekte vi en evolutionslek som vi kallar för “Amöban”.
Alla börjar att vara en amöba som simmar omkring och amöborna tävlar med sten, sax, påse om vem som ska gå vidare i utvecklingen. Vinner man blir man en kackerlacka och då ska man möta en annan kackerlacka och tävla, sedan går man vidare till kanin, gorilla och till sist brir man super hero och den har vunnit hela leken. Några var snabba med andra simmade runt som amöbor mest hela tiden ; =Efter leken fick föräldrarna testa en dans som vi på skolan har dansat en hel del “ Stamp on the ground”.
På fredagens morgonsamling så testade vi på en ny dans som vi kallar “To the right to the right” det är en enklare linedance.
Veckans thaitema hade vi i tisdags. Då lekte vi po la mai room som betyder fruktsallad på svenska. I leken så lär vi oss säga frukter på thailändska. Därefter så fick vi skala, öppna och smaka på nya exotiska frukter från Thailand. Några var riktigt goda medan andra inte var det.
På idrotten har vi tränat på kartsymboler och satt ut kartsymboler på en karta över skolgården och vi har kört ett tufft och svettigt tabata-pass, bra jobbat alla sanukare!
Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan
https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020
Förskola/ Förskoleklass
Denna vecka har vi börjat att prata om de olika årstiderna, alltså höst, vinter, vår och sommar. Vi har pratat generellt kring alla årstiderna men börjat att fördjupa oss kring hösten, där har vi läst en bok om vad som händer med naturen när det är höst och arbetar med några stenciler där vi även fick in skrivinlärning och ljudning av bokstäver och ord.
Några frågeställningar vi haft denna veckan är:
- Vad är det som gör att bladen blir röd/gula på hösten?
- Vart tar alla löv vägen?
- Vilka äter löv och vad händer med löven när det faller ner på marken?
- Vad förknippar du med hösten?
Känslor och kompisregler har vi också arbetat med i veckan där vi började att diskutera hur vi vill vara mot varandra här på skolan. Vi skrev ner allt vi kom fram till för att diskutera och sammanställa det vi kommit fram till i slutet av veckan. En uppföljning utav vårt RAR- arbete. Vi har även diskuterat hur det känns i kroppen när man är glad och tagit bilder på hur vi ser ut när vi är glada, vi skrev därefter ut bilderna för att ytterligare sätta ord på vad som gör oss glada.
Bokstaven I har vi arbetat med i veckan också, som tidigare veckor har vi kollat på bokstavshissen, ljudat bokstaven och övat att skriva den i både stor och liten bokstav med hjälp av en stencil.
Åk 1-3
Vi har fortsatt att arbeta med religion och denna vecka har vi haft fokus på kristendom. Vi har haft en föreläsning, sett på filmer, läst, svarat på frågor och sammanfattat det vi lärt oss. Vi har också jämfört kristendomen med judendomen och vi såg några likheter men också flera olikheter mellan religionerna.
I svenska har vi arbetat med läsförståelse och skrivit på vår berättelse “Den magiska dörren” Förra veckan tränade vi extra på skrivregler och nu gäller det att kunna tillämpa dem i vårt skrivande. Vi har också pratat om källkritik vilket är extra viktigt idag när det flödar så mycket information på internet. Vad ska jag tro på och varför? Vem har skrivit källan? När har den skrivits? Finns det fler källor som säger samma sak? Vad är det för skillnad mellan åsikter och fakta?
I matematiken har de allra flesta kommit till subtraktion och lär sig olika uträkningssätt. Viktigt nu att kunna positionerna som ental, tiotal och hundratal.
I engelska har vi tränat på att lyssna till engelska och visa förståelse via en hörövning. Vi lyssnade på låten “What does the fox say” och fyllde sedan i ord som saknades i låttexterna vi tittade på samtidigt som vi lyssnade. Vi har också tränat på att förklara olika ord med hjälp av talkort.
Åk 4-7
Denna vecka har vi haft en härlig blandning av olika aktiviteter. Vi startade måndagen med att titta på en film där de byggde en pyramid av toalettrullar. När filmen var klar fick vi fundera över vilka frågor detta väckte och sen pratade vi om detta i stor grupp för att undersöka hur vi skulle kunna besvara dem:
- Hur hög är pyramiden och hur högt blir ett torn om man sätter alla toalettrullarna ovanpå varandra?
- Hur långt är allt pappret?
- Hur mycket vägde pyramiden?
- Hur mycket kostade alla toarullarna?
Fråga gärna om vi kommer ihåg svaren på frågorna.
På tisdagen hade vi vårt vanliga “talking tuesday” och då skulle vi ha förberett vårt favoritrecept och presentera det för övriga i klassen. Vi fick höra hur man gör macarons, drömtårta, pannkakor, chokladmaräng samt chokladbollar.
Onsdagen fick vi lära oss hur olika karttecken ser ut. Sen fick vi gå ut och öva på dessa i en enkel lek där vi delades in i två lag, respektive lag fick sedan sätta ut karttecken på en karta, föreställande skolan, och sedan fick det andra laget ställa sig på den fysiska platsen på skolan och berätta vad karttecknet hette. Vi avslutade övningen med att titta på en kort film om allemansrätten från naturvårdsverket som vi sedan diskuterade lite kring.
Torsdagen fick vi äntligen ha vår efterlängtade muntliga presentation om vår regent under svensk medeltid. Utöver att vi skulle prata om det som stod i vår lärobok skulle vi även leta upp extra information från internet så vi visa vad vi lära oss om källkritik. Vi fick, när varje redovisning vara klar, skriva ner en sak vi tyckte var bra samt en konstruktiv sak om den redovisningen vi precis lyssnat på.
Nästa vecka
Idrott
Alla på skolan och förskolan har idrott på tisdag och torsdag. På tisdagens idrott ska vi till stranden på soi 77 och spela volleyboll.
Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong
Vi kommer att uppmärksamma Halloween och Internationella Nalledagen. På fredag önskar vi att alla har med sig ett gosedjur till skolan. Vi vill att alla ska berätta lite om sitt gossedjur. Vem har du fått den av, eller när köpte du den? När fick eller köpte du den och varför? Vad betyder den för dig? Vi kommer att avsluta fredagen med lite Halloweenpyssel.
Ha en underbar helg!
Önskar personalen på Sanuk