Veckobrev 4 – Hua Hin

På tisdagsmorgon, efter samling, åkte ungefär hälften av skolan iväg till templet. Där fick vi tända tre rökelser: en för Buddha, en för våra förfäder, en för munkarna. Vi gick sedan upp en våning där vi blev välsignade av en munk genom en ceremoni där munken skvätte vatten på oss. I templet finns ett gammalt krigsmuseum som vi också var i. Där såg vi gamla vapen som hade använts i kriget mot Myanmar. Till sist gick vi 130 meter upp genom en skog och såg en stor Buddha och en otroligt vacker utsikt.

Vi som stannade kvar på skolan fick göra Pom Malai. Pom Malai är blomstergirlanger som man kan hänga på allt från insidan av sin bil till buddhastatyer och tanken är att dessa girlanger ska ge en tur.

På torsdagens storsamling ville vi uppmärksamma det stundande kinesiska nyåret. Vi fick lyssna på berättelsen om hur de olika djuren fick sina platser inbördes rangordning i det kinesiska nyåret. Under tiden vi lyssnade på berättelsen hade vissa av oss gjort djurfigurerna som vi visade upp. När berättelsen var klar fick vi titta på när vi spelade upp “var bor du lilla råtta” och visade upp vår nya stora hatt, som senare kommer vara en lekplats för de som vill leka där. Detta gjorde vi naturligtvis för att det är råttans år vi går in i nu i helgen.

Vi har haft idrott vid tre tillfällen denna vecka och där har vi fått träna olika racketsporter såsom tennis, pingis och badminton samt djurlekar.

Vi som förra fredagen började thaikurs 1, fortsatte denna fredag med del två i samma kurs. Vi övriga fick fantasifullt använda oss av trolldeg och bygga upp en fantasistad.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola

Denna vecka har vi skapat och konstruerat med både play-doh, plus-plus som med duplo. Det har varit det största intresset hos barnen denna vecka. Vi har även repeterat mycket och samtalat samt skapat, skrivit och målat för att lära oss både färger och veckodagarnas färger på thailändska. Vi har också skapat veckodagsarmband, alla veckodagar har en färg och den dagen man är född på den färgen är ens egen färg enligt thailändska traditionen. Vi tog därför reda på vilken dag vi alla föddes på för att veta vilken färg/dag som är sin egna.

Inför det kinesiska nyåret som inträffar på lördag har vi även tagit reda på vilket djur man är enligt den kinesiska zodiaken. På förskolan har vi fyra apor, två hästar och en get.

Vi samlade snäckor på stranden förra veckan och denna vecka har vi på förskolan sorterat snäckorna i olika högar och där utgick vi från att samla alla snäckor som såg likadana ut i samma hög.

Förskoleklass

Denna veckas bokstav har varit Rr. Vi har tittat på Livet i Bokstavslandet, skrivit bokstaven och ritat saker som börjar på Rr. Nu har vi kommit ganska långt i alfabetet med bokstäverna så denna vecka har vi tränat på att ljuda och skriva korta ord – sol, bil apa. Denna veckas kapitel i Lyckostjärnan handlade om att sova över hos en kompis. Många härliga diskussioner blev det om hur det är att sova borta.

Förra veckan när vi var på stranden så plockade vi massor av snäckor så denna vecka har vi sorterat alla snäckor efter färg och form.

I samband med att det i helgen blir ett nytt kinesiskt år så har eleverna fått reda på vilket djur de är. I förskoleklassen har vi ormar och hästar.

De elever som går hela läsåret har denna vecka startat med matteappen Vektor. Härligt att se hur de löser alla uppgifter med fullt fokus.

Åk 1-3 Pedagog – Malin

Som vanligt började vi veckan med att skriva i vår tankebok om helgen. Vi har också skrivit om vårt thaitema Pom mai lai och tagit reda på vilket djur vi är i den kinesiska zodiakien samt pratat om vilka egenskaper som förknippas med respektive djur. Det var många svåra ord som vi fick diskutera, tex ambitiös, generös, äventyrslysten och impulsiv.

I vårt arbete med vatten har vi den här veckan lärt oss vattnets tre former – fast, flytande och gas, samt övergångarna däremellan. Vi smälte is som övergick i vatten och vidare till vattenånga. Många kloka funderingar och diskussioner blir det när vi experimenterar.

I matematiken har vi fortsatt att träna på klockan och positionssystemet. Dessutom har vi arbetat med meter och kilometer och omvandlat däremellan. Inte helt enkelt alltid. Eleverna har arbetat koncentrerat och ansvarsfullt med sina planeringar och det är härligt att se hur nöjda de är när de blir klara med veckans arbete.

Åk 1-3 Pedagog – Maria

Vi har under veckan jobbat hårt för att hinna med våra planeringar. Många har jobbat vidare med klockan, andra har kommit in på bråk eller uppställning med addition och subtraktion. Vi har gemensamt gått igenom vad en faktatext är och hur man gör för att skriva en egen faktatext. Vi nämnde begrepp som rubrik, underrubrik, stödord och källor. Flera av eleverna har börjat skriva faktatexter medan andra kommer göra det kommande veckor.

Det är fantastisk arbetsro i klassrummet och en härlig stämning i gruppen under dagarna. De blir allt bättre på att ta eget ansvar och har kommit in i tänket med att följa en veckoplanering. Det är kul att se vilken koll de har. En av de bästa stunderna under dagen är när vi har högläsning, då vill de aldrig att vi ska sluta och är ivriga på att få dela med sig av tankar kring handlingen.

Åk 3-5 Pedagog – Niklas

Vi började veckan med att titta på Lilla Aktuellt tillsammans med åk 4-8. Där togs det bland annat upp om matsvinn i skolor, vulkanutbrott på Filippinerna, flygkraschen i Iran och skogsbränderna i Australien. Vi har även haft Talking Tuesday där vi berättade om “My hometown”.

I det egna arbetet har vi jobbat med t. ex. nordisk mytologi, geometri, skriva egna sagor och berättelser, från historiska skildringar till spännande spökhistorier. Vi har också hunnit med experiment där vi försökte få fram fingeravtryck med hjälp av kaffepulver och tejp.

Åk 4-8 Pedagog – Marcus

Vi började veckan med att, vissa av oss tillsammans med åk 3-5, titta på Lilla Aktuellt Skola. Där togs det bland annat upp om matsvinn i skolor, vulkanutbrott på Filippinerna, flygkraschen i Iran och skogsbränderna i Australien.

Vi har i svenska jobbat med adjektiven, om hur de beskriver våra substantiv och hur man kan komparera dessa. Vi har dessutom påbörjat vår resa som förhoppningsvis ska mynna ut i en skoltidning. Vi har lärt oss om skillnaden mellan nyhetsnotis och nyhetsartikel och fick göra lite övningar till det.

I kemi har vi jobbat med vatten. Vi har pratat om vilka former man finner vatten i och vad det heter när vatten går mellan de olika formerna. Vi har även lärt oss om vattnets lyftkraft och vad ytspänning är. Kolla gärna hemma vad vi kommer ihåg av det vi lärt oss.

Vi har dessutom haft en härlig blandning av; lära sig vals, träna på olika grundämnens beteckning, skriva en instruerande text, algebra, omvandla mellan olika volymenheter, kodning i matematik och läst bok i engelska.

Nästa vecka

Idrott

Marcus och Niklas grupp har idrott på tisdag. 

Marias och Malins grupp har idrott på måndag och onsdag.

Förskolan och F-klass  har idrott på onsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Thaitema

torsdag kommer det munkar till skolan, ungefär klockan 10.00. De kommer att välsigna skolan genom böner, hymner och genom att skvätta heligt vatten på oss som går i skolan. Efter munkceremonin bjuder vi munkarna på mat. Denna dag har vi inte en vanlig storsamling. Men ni föräldrar som är nyfikna och vill vara med om denna munkceremoni är varmt välkomna att vara med och titta. Det är vanligt med munkvälsignelser här i Thailand, till exempel så bjuds de ofta in när man har öppnat en ny verksamhet, köpt ett nytt hus, en ny bil etc. Då försvinner onda andar och vi får tur och lycka!

Eleverna kommer att sitta framför munkarna under ceremonin tillsammans med pedagogerna. Ni föräldrar kan stå på lite olika ställen och titta eller sätta er med oss. MEN har ni väl satt er så behöver ni sitta ner under hela ceremonin för att visa respekt.

Denna dag har alla på sig sina sanuktröjor och flickorna ska ha byxor eller kjol som täcker knäna. Har ni inte några långa klädnader går det bra att ta med sig en sarong.

 

Studiedag

Fredag den 31 januari är skolan stängd på grund av planerings- och studiedag. 

 

Ha en underbar helg!

 

Önskar personalen på Sanuk