Veckobrev 36 – Hua Hin

Tiden har som vanligt gått fort här på Sanuk och det har förstås att göra med allt roligt vi gör. I måndags klampade en kvinna med rött hår in på skolan med en massa lappar som hon hängde upp överallt innan hon kom till samlingen och presenterade sig. Hon heter Loppa Karusell och hennes man Svante letar skolor som kan vara med i en nöjesparkstävling. Vi på Sanuk vill väldigt gärna vara med i tävlingen och tackade ja till utmaningen. Den skolan som skissar och bygger en modell av den roligaste nöjesparken vinner äran att bygga en nöjespark på riktigt.

I onsdags började vi förbereda nöjesparkstävlingen. Vi har bestämt “karaktärer” som ska jobba på nöjesparken och tecknat dessa och vi har bestämt vilka åkattraktioner vi ska ha. Alla elever och barn är laddade och ivriga att sätta igång.

I tisdags var vi på stranden och hade idrott. Vi körde styrka och kondition, sandigt och svettigt! Alla gjorde verkligen sitt allra bästa. I torsdags, på idrotten, dansade vi salsa.

På måndagens morgonsamling gjorde vi en avslappningsövning, riktigt skönt att börja vecka med det. På samlingarna har vi också tittat på Lilla aktuellt skola och samtalat om nyheterna vi såg och vi har haft en samarbetsövning som går ut på att transportera en ballong fram och tillbaka mellan sina kroppar utan att använda händerna. På storsamlingen dramatiserade förskolan och förskoleklassen tempelbesöket vi var på förra veckan, fantastiskt duktiga!

Veckan avslutade med en dans “Stump on the ground”.

Förskola/ Förskoleklass

Nu har vi redan tagit oss in i September månad och tiden springer förbi, de största fokuset denna vecka har varit genrep inför torsdagens storsamling där vi spelade upp vår teater. Vi har övat på att leva oss in i rollerna och våra karaktärer vi ska vara i vår egengjorda teater, det har varit både nervositet och sprallighet samt allvar från allas håll för att få teatern som bäst. Vi har samspelat, lyssnat på varandra och tillsammans kommit fram till hur vi vill att teatern skall vara. Barnen spelade sin karaktär fullt ut och levde sig in i rollerna och skapade en lättsam och humoristisk stämning under uppträdandet.

Storylinen kring att vinna bästa nöjesparken har gått av stapeln och vi har pratat om vad som finns på en nöjespark, vilka som arbetar där och hur den ser ut. Vi har skapat våra egna karaktärer kring vilka vi ska vara på vår nöjespark genom att skissa ner karaktären på ett papper och skrivit ner en personbeskrivning, samt börjat fundera vad vi vill ha i just vår nöjespark.

Som tidigare veckor har vi arbetat med bokstäver och bokstaven C har fått besöka oss i klassrummet. Vi har funderat kring och ljudat bokstaven C samt försökt att hitta föremål i rummet som börjar på bokstaven. Efter att vi sett på bokstavshissen började vi prata om många saker som började på C. Denna vecka har vi även startat med siffror och tittat på matematiklandet tillsammans och därefter diskuterat vad det handlade om.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,

– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap” (skolverket, 2019).

Denna vecka har det som tidigare veckor varit konstruktionslek och rollekar som gäller men även andra finmotoriska lekar där pärlplattor och halsband/armband har varit ett stort intresse. Högläsning/boksamtal där vi läst ett nytt kapitel ur boken ”lyckostjärnan”, vi har bearbetat texten genom att läsa den tillsammans flera gånger, diskuterat vad vi tror kommer att hända och övat på att visa respekt gentemot att lyssna på sin kompis när den pratar. Barnen fick därefter måla det de kommer ihåg från texten och därefter berätta för alla i gruppen vad de har målat och varför.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar” (skolverket, 2019).

Åk 1-3

Arbetsrutinerna börjar sitta och eleverna tittar i sin planering och hämtar sina arbeten. I veckan har vi fokuserat en del på läsförstålse, att fokusera på längre texter och sedan kunna svara på frågor som visar att man kan finna information i en text, kunna läsa mellan raderna och reflektera över det man läst.

Vi har också haft engelska där vi pratat på engelska, tränat veckodagarna och färger.

Inför byggandet av nöjesparken behöver vi också lära oss hur man bygger och hur objekt och föremål fungerar. Vi var därför tillsammans med åk 4-5 på en fysiklektion där vi gick igenom gravitation, tyngdpunkt, kraft och jämvikt. Vi vill ju bygga säkra åkattraktioner.

Annars har vi arbetat på med alla ämnen i våra enskilda planeringar.

Åk 4-7

Måndagen började med väldigt trötta elever som vaknade först mot eftermiddagen, sådana dagar är det skönt att få fixa med veckans planering och följa upp det med en lång lässtund. Vi har kommit in i ett härligt arbetsflow i klassrummet där det mesta börjar gå på rutin med veckoplaneringen.

Onsdagseftermiddagen startade vi igång med nöjesparkstävlingen där eleverna har skapat karaktärerna de vill vara för den åkattraktion de ska styra över. Under torsdagen fick vi lära oss om begrepp som: gravitation, jämvikt och tyngdpunkt och eleverna fick prova lite olika övningar kopplat till detta. Fredagen avslutade vi med andra delen i vår thaikurs där eleverna fick lära sig namnet på olika frukter och lite användbara begrepp, fråga gärna era barn om vad de lärt sig.

Nästa vecka

Idrott

Alla på skolan och förskolan har idrott på torsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Thaitema

Batik – vi kommer att arbeta med knytbatik på tisdag. Detta görs på skolan.

 

Ha en fantastisk helg, ses igen på måndag!

 

Önskar personalen på Sanuk