Skip to content

Veckobrev 35 – Hua Hin

Veckobrev 35 – Hua Hin

Första dagen på veckan började med en morgonsamling där vi pratade om Buddhismen och vi berättade berättelsen om hur Siddartha blev Buddha. Vi pratade även om hur det kommer att gå till i templet vi sedan besökte under tisdagen.

Det var glada barn som åkte iväg i tuktuk på tisdag morgon mot templet som ligger vid Sanoi beach. Detta tempel är thaikinesiskt och det fanns många olika statyer och figurer att kika på. Vi gav en munk pengar och han välsignade oss genom att stänka vatten på oss, lite fnitter blev det allt 🙂 Därefter hängde vi små blomsterkransar på en buddhastaty och en elefantstaty och så tände vi rökelser, en för Buddha, en för våra förfäder och en för munkarna. I templet finns ett gammalt krigsmuseum som vi också var i. Där såg vi gamla vapen som hade används i kriget mot Myanmar. Till sist gick vi 130 meter upp genom en skog och såg en stor Buddha och en otroligt vacker utsikt. Vi alla fick lyckoarmband som ska ge oss tur och lycka. Roligt att lära om en ny kultur genom upplevelser!

Onsdagen började med en samarbetsövning som går ut på att man står i en ring och håller varandra i handen och alla ska ta sig igenom en rockring utan att släppa händerna. Här får stor hjälpa liten.

På storsamlingen i torsdags övade vi namnen med hjälp av lekar och nu tror vi att även föräldrarna har kolla på namnen.

Förskolan och skolan har idrott tillsammans under lågsäsongen och på idrottspasset lärde vi oss grundstegen till dansen “Salsa”. Alla var tålmodiga och fokuserade. Inom kort kanske vi kan bjuda in alla föräldrarna på en uppvisning, eller kanske bjuda upp till dans, får se hur det artar sig!

Veckan avslutades med sång, vi övar på Sanuksången och vår Hejdå-sång.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola/ Förskoleklass

Nu har barnen blivit lite varmare i kläderna och gemenskapen växer för varje dag, alla barnen känner sig trygga med varandra. Roll och konstruktionslekar är det stora intresset nu och barnen samspelar med varandra, vi är både förskola- och förskoleklassbarn i gruppen för tillfället och bokstäver är fortfarande ett stort intresse i gruppen. Veckans bokstav är B, vi har ljudat bokstaven, kollat på bokstavslandet, letat efter saker i klassrummet som börjar på B och övat skrivit stora och lilla bokstaven med hjälp av stenciler och på egen hand.

Vi har även påbörjat boksamtal där pedagogen läser ett kapitel ur en bok och diskuterar bokens innehåll tillsammans med barnen. Högläsning är viktigt för barnens språkutveckling och det viktigaste vi kan ge barnen är läslust och nya begrepp.

Efter tempelbesöket i tisdags återberättade barnen vad de har fått uppleva vilket blev ett manus till en dramatisering barnen ska framföra under nästa veckas storsamling. De har även fått tillverka den rekvisita som behövs för att framföra alla budskap i berättelsen.

Åk 1-3

Nu har de flesta i gruppen börjat få lite “flow” med att driva sin egen arbetsprocess. Eleverna har börjat förstå sina planeringar och kan hämta arbetsuppgifter själva och boka av vad de gjort. I svenskan har vi arbetat med ordklasser och läst om Cirkusens historia och svarat på frågor om texten. Veckans ord och välskrivning har vi varje vecka.

I engelskan har alla de äldre eleverna ( som har engelska) kommit igång fint och de plockar ut 10 glosor varje vecka som vi har förhör på, på fredagar.

I So har vi gått igenom kristendomens påverkan förr, i Norden. Vi har i samband med det också lärt oss en del om medeltiden och om hur kristendomen kom till Sverige och Norden. Vi har samtalat och lyssnat på varandra och läst och svarat på frågor om ämnet.

Åk 4-7

När vi väl var tillbaka på skolan efter tempelbesöket i tisdags fick eleverna skriva en sammanfattning av sina upplevelser som de sedan ska ha i sina thaiböcker. Vi har under veckans lektionstid jobbat med buddhismen som religion där vi pratat om begrepp som: fyra ädla sanningarna, åttafaldiga vägen och karma. Under genomgången blev det en spontan anekdot/saga om mcdonalds vilket barnen tyckte var spännande, så har barnen inte berättat om den än så be dem återberätta för er och se ifall de har förstått poängen.

Barnen fick i hemläxa att läsa på om en av tre buddhistiska högtider (songkran, vesakeller kathina) som de under torsdagseftermiddagen fick redovisa för varandra.

Nästa vecka

Idrott

Alla på skolan och förskolan har idrott på Tisdag och  Torsdag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

 

 

Ha en underbar helg, pop kan mai wan Jan!

 

Önskar personalen på Sanuk