Veckobrev 16 – Hua Hin

Varje vecka börjar med att föräldrarna kommer till skolans grind mellan klockan 08.30-09.30 och lämnar in förra veckans skolarbete och tar med sig nya arbeten kopplat till en planering.

I måndags fick alla sanukare ett brev som handlade om situationen i världen just nu. Människorna kan inte gå till sina jobb eller skolor, många förlorar jobben. Affärer, restauranger och shoppingcenter stängs ner. Vi får inte umgås med några utanför familjen och håller oss hemma. I brevet stod det något som fick oss att fundera. Tänk om allt slutar att fungera!!! Telefonnäten stängs ned och internet/wifi slås ut, vi blir utan elektricitet. Vi människor hamnar i kaos men djuren och naturen mår bra. Frågeställningen blev, hur mår djuren bra och hur märks det? Hur ska vi leva nu när ingenting längre fungerar? Vi samtalade tillsammans om detta under en av våra onlinelektioner. Vi kom fram till att vi måste gå tillbaka ca 1000 år för att lära oss hur de levde och gjorde då…för tänk om vi måste börja om. Vad kan vi göra bättre? Har vi lärt oss av våra misstag?

Alla på skolan från förskoleklass och hela grundskolan har börjat lära sig om Vikingatiden. Vi har läst, samtalat, tittat på film och haft onlineföreläsning om tiden. Vi har också börjat undersöka vad som växer i Sverige och det första vi börjat titta på är kartsymboler som visar mark, vatten och växtlighet. Hur, var och varför bor man som man gör i Sverige? Alla har fått göra en egen karta där vi satt ut svenska kartsymboler och därefter fått motivera under en onlinelektion, varför man satt ut sina kartsymboler på ett visst sätt. En kartsymbol som inte är svensk skulle vi sätta ut och det var en vulkan. Flera satte befolkning långt från vulkanen medan någon tyckte att man kunde bo nära en vulkan. Hur det ser ut i verkligenheten och varför samtalade vi sedan om, efter att alla visat upp sina egna kartor.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskoleklass

Vi har fortsatt att titta på Vector en gång i veckan och även på Nelly Rapp på Sveriges Radio.

Vi har i svenska lyssnat på kapitlet “ Astas mästerliga plan” ur Lyckostjärnan och gjort uppgifter till texten.  Vi har arbetat med ord och parat ihop en bild och bokstav som ordet slutar på och lärt oss sammansatta ord.

I so/ma/sv har vi ämnesintegrerat och arbetat med rumsuppfattning. Vi har ritat vårt eget rum uppifrån och en vuxen har pekat på en plats på teckningen som vi ska ställa oss på i verkligheten. Här har vi tränat på karta men även rumsuppfattning och vi jobbade sedan vidare med att träna på prepositioner: i, på, under, bredvid, över, bakom etc och även vänster och höger. Detta gjorde vi genom att ställa oss på detta sätt eller lägga saker i rummet.

I matten har vi bland annat arbetat med klockan, hel och halvtimme via memory och arbetsuppgifter. Vi har också arbetat med ett matematikhäfte som heter “Mattekul med Orvar från Vikingatiden.”

Åk 3-5

I svenska har vi läst om nordisk mytologi och samtidigt arbetat med läsförståelse genom att svara på frågor om texten skriftligt. Vi har samtidigt i so läst, tittat på film och haft en föreläsning om Vikingatiden. Vi har läst om Sveriges natur och mark och svarat på frågor i ämnet geografi.

I engelska har alla arbetat på i sina engelskaböcker och plockat ut glosor och lärt sig dem. I matematik har åk 4 och 5 arbetat på med sina individuella områden medan åk 3 har arbetat med multiplikationstabellerna 2 och 3, tränat på dessa via elevspel och stenciler.

Tips på rörelseaktiviteter

Röris och miniröris:

https://www.friskissvettis.se/Rorisochminiroris/Rorelsepaus?fbclid=IwAR0RevJ86ah5wyxRxh_wR-bcVP8_n8zMW-b3bhSt2hEGinD9QopgNsGyseQ

30 minuter Morning Flow Yoga

https://www.youtube.com/watch?v=FbtMr0xzanA&feature=share&fbclid=IwAR1GOv4_MoZZO_tfqCvseq1RYfy71n5C0hd3D1SxHJm4hQuoVTFMbfOWFTE

Nästa vecka

Zoom-schema över onlinelektioner

Måndag den 20 april klockan 13.00

Nordisk mytologi- Pedagog föreläser.

Tisdag den 21 april klockan 13.00

Geografi- kartkunskap- Pedagog föreläser.

Onsdag den 22 april klockan 13.00

Nordisk mytologi-eleverna berättar om en av asagudarna de valt att sammanfatta- träna på det innan lektion.

Torsdagen 23 april klockan 13.00

Redovisning- vikingatiden- eleverna svarar på frågor

Pedagogen ställer frågor om vikingatiden som eleverna ska svara på.

 

Trevlig helg!

 

Önskar personalen på Sanuk