Skip to content

Veckobrev 11 – Hua Hin

Veckobrev 11 – Hua Hin

Den 13 mars är det Elefantens dag i Thailand. Chang är thailändska för elefant och det ståtliga djuret är  nationalsymbol för landet. Vi har jobbat med elefanten under hela veckan. Vi har inhämtat fakta om elefanten genom Panda Planets hemsida och genom att en av pedagogerna berättade om elefanten. Vi har sjungit den thailändska barnvisan Chang och svenska sånger om elefanten. Vi har skapat egna fantasifulla elefanter. Vi fick fundera, planera och skissa på hur vi skulle tillverka vår elefant och vilket material vi behövde. Sen sprudlade kreativiteten och det var ett härligt kaos i skapandet.

På tisdagens idrott hade vi gymnastiska övningar som hopp och landning, hopprep, rockring, balans, kullerbytta framåt och bakåt och hjula. Det krävs styrka, kroppskontroll och koordination för att klara av många av övningarna. På torsdagens idrott värmde vi upp med leken “håll sidan fri” och fortsatte därefter med ett ganska tufft tabatapass. Även det kräver styrka och kroppskontroll.

På storsamlingen redovisade vi om elefanten. Några elever läste upp sina faktatexter, en elev berättade om hur vi skapade våra elefanter och sen var alla elefanter utställda och upphängda så föräldrarna kunde titta på dem. Vi redovisade också stabilt sidoläge och HLR som vi jobbade med förra veckan. Eleverna är nervösa inför redovisningarna men nöjda och stolta efteråt. Redovisning på storsamling inför föräldrarna är ett perfekt tillfälle för eleverna att öva på att framföra något inför publik.

Fredagen startade med avslappning på morgonsamlingen. En lugn och skön start på dagen. Efter rasten firade vi elefantens dag med att titta på filmen “Djungelboken”. Det var vi verkligen värda efter en hård skolvecka.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola

Denna vecka har vi arbetat med mönster och skapande, eftersom det är elefantens dag (idag) fredag har vi fått mönster att utgå efter och pärla vår egna elefant. Där övade vi på att räkna och logiskt tänkande hur vi skulle tillverka den. Vi har även sett på “miniräknarna” där de gick igenom mönster av olika slag.Vi har även varit med när F-3 haft genomgång om geometriska former samt tredimensionella former.

Boksamtal har vi även haft denna vecka där vi diskuterade mycket om bilderna i boken och återberättade sagan tillsammans med hjälp av utmanande och intressanta frågor.

Åk F-2

Denna vecka har vi inte arbetat så mycket med egen planering utan mest gjort gemensamma saker. Veckan slutade och startade med elefanten. Verkligen fina elefanter alla har skapat. Vi har pratat, skapat och fotograferat 3D geometriska former – kon, pyramid, kub, rätblock, cylinder. Av fotografierna på formerna har vi gjort stapeldiagram. Vilken form är vanligast/ovanligast i vår omgivning.

Åk 3-4

I matematiken har treorna arbetat med stapeldiagram och de geometriska formerna. Vi har repeterat de tvådimensionella och lärt oss de tredimensionella. Vi har också jobbat med den digitala klockan och räknat med tid. Öva gärna både den analoga och den digitala klockan hemma.

Vi har haft genomgång i hur man tar ut viktig fakta ur en faktatext genom att använda sig av en tankekarta och därefter skriva en egen faktatext. Eleverna fick jobba med elefanten och själva producera en faktatext. Efter att vi skapat vår elefant fick eleverna skriva en instruktion om hur de gjorde. Instruktionen skulle innehålla en rubrik, vilket material de använt och tillvägagångssättet. Viktigt att tänka på när vi skriver en instruktion är att varje steg vi skriver startar med ett verb. Eleverna var jätteduktiga och skrev tydliga instruktioner.

Åk 4-8

I veckan har det blivit mycket jobb med att skapa våra elefanter men vi har hunnit en del gemensamt också. Bland annat har vi haft Talking Tuesday där vi pratade om film. Vi diskuterade olika genrer och våra favoritfilmer.

Annars har vi jobbat med våra egna planeringar och där har det som vanligt varit stor spridning på vad vi jobbat med. I matten har vi fortsatt med bråk i olika årskurser och svårighetsgrad. I NO har vi jobbat med vetenskapsmän och elektricitet samt teknik. I SO har har det främst handlat om geografi med fokus på klimatzoner och begrepp och religion med fokus på kristendom. Svenska har handlat om olika saker i klassen, det har skrivits bokrapporter och recensioner samt arbetats med ordklasser, tempus och textuppbyggnad.

Nästa vecka

Alla har Idrott  på tisdag (på stranden) och torsdag  (på skolan).

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Thaitema

Istället för thaitema tänker vi nästa vecka uppmärksamma “Rocka sockorna-dagen” som är på lördag den 21 mars. Vi tänker lära oss om varför denna dag finns, vi tänker skapa, sjunga och göra ett fint “rocka flippflopp-foto”.

 

Ha en underbar helg!

 

Önskar personalen på Sanuk