Skip to content

Veckobrev 6 – Hua Hin

Veckobrev 6 – Hua Hin

Vilken härlig och innehållsrik vecka vi har haft! Den har gått i konsten och skapandets tecken. Vi har varit på Artist Village här i Hua Hin. Det är en konstnärsateljé där många olika konstnärer sitter och skapar och ställer ut sina verk. Det är en fantastisk miljö att strosa runt i. Eleverna fick därefter välja ett eget föremål att måla i workshopen.

På storsamlingen tillverkade vi pojor tillsammans med föräldrarna. Det var full aktivitet på rasterna som följde och eleverna övade och lärde av varandra.

På idrotten fick eleverna testa både badminton och bordtennis. På massagen den här veckan gjorde vi ansiktsmassage på varandra. Verkligen avslappnande och skönt!

 

Förskola/Förskoleklass

Vi i förskolan har jobbat med A och då tyckte vi det passade väldigt bra att tillverka apor.Vi har tillsammans skrivit en dikt om apan. Vi kom på en mening var.

Apan äter bananer.
Apan tycker om bananer.
Apan äter fröer som ser ut som fågelmat.
Apan klättrar ofta.
Apan bor i träd.
Apan kan hoppa.
Apan liknar människan.

 

Åk 1-3

Vi har arbetat vidare med rymden. Hur många stjärnor finns det? Bildas det nya stjärnor? Lyser planeterna av sig självt?  Många spännande frågor och funderingar har dykt upp.

Vi har arbetat med adjektiv och repeterat de andra ordklasserna substantiv och verb. Utöver det har alla arbetat med sina egna planeringar. Flitens lampa lyser verkligen och det är härligt att se vilken arbetsmoral det finns och vilken arbetsro eleverna ger varandra.

Nu har vi inte mycket kvar i vår högläsningsbok Håkan bråkan. Det uppstår härliga diskussioner under tiden som vi läser. Den här veckan har vi bl.a. diskuterat hur man ska sköta sin kropp för att må bra.

 

Åk 4-5

Vi har pratat om att det är viktigt att visa hur man tänker i matematik vid problemlösning. Redovisa gärna lösningarna med både bild, matematikspråk och ett ordentligt svar. Eleverna vill gärna bara skriva svaret men det som är utvecklande för dem är att de själva ska bli medvetna om vägen fram till lösningen och kunna sätta ord på processen.

 

Åk. 6-9

Eleverna har arbetat vidare med sina enskilda planeringar. Nedan följer några exempel på vad vi jobbat med:

I matematik jobbar många elever med algebra och vi fick tillfälle att ta upp ett gemensamt problem om hur man räknar ut en omkrets med hjälp av en ekvation. Roligt att se hur alla kan samarbeta kring ett gemensamt problem trots olika åldrar och förutsättningar.

I religion arbetar flera med de fem världsreligionerna och pratat om och jämfört likheter och skillnader. Intressant hur många likheter det ändå finns i de olika religionerna.

I svenska har många jobbat med ordklasser och ett par elever har gjort ett prov.

I NO har några jobbat med krafter och vi har undersökt tyngdpunkt och stödyta med hjälp av våra egna kroppar.

 

Ha en skön helg!
Pedagogerna på Sanuk